Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en nabo i leiligheten under oss som røyker svært mye på balkongen, og rett under døra til vår balkong/stuevinduet vårt. Problemet er at røyken trekker rett opp til oss, slik at vi ikke får brukt vår egen balkong eller luftet i leiligheten uten at det lukter røyk inne.

Vi har tatt det opp med naboen på en rolig og saklig måte og forklart hvordan det påvirker oss. Vi har ikke bedt vedkommende om å slutte å røyke, bare om å vise litt hensyn, for eksempel ved å flytte seg lenger ut på balkongen eller forsøke å unngå de verste situasjonene. Naboen er ikke interessert i å gjøre noen endringer. (Det er snakk om to voksne som jeg tipper røyker 20 sigaretter om dagen hver)

Vi har også kontaktet styret, men fått beskjed om at dette er noe vi må løse direkte med naboen. Vi opplever at vi har prøvd det vi kan av dialog uten å komme noen vei.

Er det noen her som har vært i en lignende situasjon? Hva gjorde dere? Finnes det noen muligheter vi ikke har tenkt på, eller er det bare å akseptere at man må leve med det?

Alle råd mottas med takk.

Anonymkode: 34190...ccd

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vi har en nabo i leiligheten under oss som røyker svært mye på balkongen, og rett under døra til vår balkong/stuevinduet vårt. Problemet er at røyken trekker rett opp til oss, slik at vi ikke får brukt vår egen balkong eller luftet i leiligheten uten at det lukter røyk inne.

Vi har tatt det opp med naboen på en rolig og saklig måte og forklart hvordan det påvirker oss. Vi har ikke bedt vedkommende om å slutte å røyke, bare om å vise litt hensyn, for eksempel ved å flytte seg lenger ut på balkongen eller forsøke å unngå de verste situasjonene. Naboen er ikke interessert i å gjøre noen endringer. (Det er snakk om to voksne som jeg tipper røyker 20 sigaretter om dagen hver)

Vi har også kontaktet styret, men fått beskjed om at dette er noe vi må løse direkte med naboen. Vi opplever at vi har prøvd det vi kan av dialog uten å komme noen vei.

Er det noen her som har vært i en lignende situasjon? Hva gjorde dere? Finnes det noen muligheter vi ikke har tenkt på, eller er det bare å akseptere at man må leve med det?

I hear you, sister. Dessverre ingen råd, men mye medfølelse. 

(Hilsen en som har levd med røykenaboer i ti år. 😞 )

Anonymkode: 3d16f...ea4

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Ikke akkurat et råd, mer "skal de, kan jeg".

Da jeg var litt yngre og frekkere og bodde i terrasseleilighet med samme problem, begynte jeg å spille AC/DC og Judas Priest sånn akkurat passe innaforhøyt, eller vanne planter.

Ikke alltid jeg traff plantene mine, foråsidetsånn.

Endret av Holger Pan
  • Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

I hear you, sister. Dessverre ingen råd, men mye medfølelse. 

(Hilsen en som har levd med røykenaboer i ti år. 😞 )

Anonymkode: 3d16f...ea4

Samme her 😕

Anonymkode: 8a5bb...127

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk står fritt til å nirøyke både innendørs og utendørs, så mye de vil. 

Felles ventilasjonsanlegg?
Synd for deg!

Man kan nekte beboere å ha husdyr, av hensyn til andres allergi, men man gir F i astmatikere.

Ikke alle kan kjøpe seg en enebolig på landet, uten naboer. 

Jeg måtte flytte. Kom ingen vei med å klage. 

Naboen som brukte den ene sigaretten til å tenne den neste levde i to år til, etter at jeg måtte flytte.

Anonymkode: fe664...89c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Flytte er nok løsningen. Eller spelle rar musikk når de røyker. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at folk som er avhengige av røyking, snus eller drikking, er ganske så steile og egoistiske.

Du har min store medfølelse 🧡

Anonymkode: a7b0c...bed

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på samme måten, må bo hos foreldrene mine mest mulig nå i sommerferien for nå sitter de der konstant,  og de skjønner ikke at det plager noen. Skal prøve å få flyttet til høsten 

Anonymkode: bc674...ef6

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Lite å gjøre med, dessverre.

Vi bodde tidligere i et røykfritt bygg. Ikke lov hverken på balkonger, eller på gaten under. Riktignok ikke i Norge. Undersøkt om det finnes noe slikt?

Anonymkode: 41cb7...b3a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Illeluktende spray og vifte

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette får du ikke gjort noe med, annet enn å flytte. Sånn er livet, gitt.

Anonymkode: 443e1...662

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har inntrykk av at folk som er avhengige av røyking, snus eller drikking, er ganske så steile og egoistiske.

Du har min store medfølelse 🧡

Anonymkode: a7b0c...bed

I hvert fall blant nirøykerne.

De fleste med velfungerende sosiale antenner går et stykke bort, spør om det er greit, osv. om de kan ta seg en sigarett.

Mens mange nirøykere sammenligner det med matlukt, lukt fra grilling, parfyme og svette. 

Hvorfor kan ikke de røyke når andre griller, bruker parfyme eller lukter vondt? 

( Nå finnes det jo en god del nirøykere som gjør alle de tingene… )

Anonymkode: fe664...89c

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke nekte folk å røyke i eget hjem, sånn er det bare. Du får satse på at de flytter eller plutselig død. Å flytte på grunn av røykere er jo helt tåpelig løsning for du er ikke en gang garantert et røykfritt utemiljø i en enebolig så...

Det er egentlig litt rart dette med røyking på terrasser og slikt iallfall når det ofte er ganske strenge regler på grilling for kullgrill er jo uaktuelt i de fleste blokker og leilighetskomplekser men røyking er greit liksom. 

Anonymkode: d3537...6b0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20260622_023739_Chrome.thumb.jpg.da7a32d612e6ca8286363e98c4603c89.jpg

Anonymkode: 6bd34...c03

AnonymBruker
Skrevet
alfathealfa skrev (7 timer siden):

Flytte er nok løsningen. Eller spelle rar musikk når de røyker. 

Man slutter nok ikke å røyke fordi andre spiller musikk

Anonymkode: 60aa9...a71

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Man slutter nok ikke å røyke fordi andre spiller musikk

Det kan hende man ikke drar ut oppholdet på balkongen. Men flytte er nok min mest effektive løsning

AnonymBruker
Skrevet
alfathealfa skrev (14 minutter siden):

Det kan hende man ikke drar ut oppholdet på balkongen. Men flytte er nok min mest effektive løsning

Da er man jo bare en " idiot" for de naboene som sitter ute å ikke røyker.

De som røyker vil jo uansett røyke ferdig før de går inn.

Flytting er nok der eneste som fungerer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du sette på en vifte ut av din leilighet, så røyken ikke kommer inn

Anonymkode: e9412...23e

AnonymBruker
Skrevet

Det eksisterer ikke kraftig, bråket vift som du kan kjøp å sett i gang for å få røyken blåst bort. Samtidig som det bråker sånn at det faktisk blir ubehagelig å stå å hør på?  Da blir det ubehagelig både for den som røyker. Å for den som plages med røyklukt.

Personlig skulle det vært skuddpremie på røykere. Tror de har røyket bort både vett og mere til. Når de ikke forstår skadeomfanget.

Håper røykeloven følger etter for Norge som andre land med totalforbud. så om en eller to Generasjoner til så er røyking en sagablott. 

Anonymkode: 6bd34...c03

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...