Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til Praha 1.5 uke, noen som har tips til hva som bør sees eller gjøres? 

Anonymkode: 77dcd...818

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig lenge i en så liten by. Håper hotellet ditt har et bra basseng man kan ligge ved. 

Anonymkode: a82ff...015

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var en uke minst for lenge. Langhelg holder lenge.

Anonymkode: aed3a...6ba

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gamlebyen

Den Jødiske Kirkegården

Franz Kafka museet

Karlsbroen

Slottet på høyden i Gamlebyen

St Vitus katedralen og andre flotte kirker som er overalt.

Torget i Gamlebyen med den flotte klokken, der det kommer ut to figurer hver time når klokken slår 

Du må smake på tsjekkisk øl 

Gå i Nasjonalballetten

Operaen

Sjekk ut om det er noen konserter der når du er der.

Artisten Yungblud skal ha sin Bludfest i sommer, og tror det er utenfor Praha

Anonymkode: b9342...c8c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skal til Praha 1.5 uke, noen som har tips til hva som bør sees eller gjøres? 

Så heldig du er som skal vere så lenge. Fantastisk by! Ta gjerne ein tur på elva, enten leig robåt eller dra på elvesafari. Theresienstadt er eit absolutt must, og då får du også dratt utanfor byen. 

Viss eg skulle reist igjen ville eg nok meldt meg på ein dagstur, feks Bohemian & Saxon Switzerland From Prague-Travelers' Choice 2026 (with Reviews)

Anonymkode: 6bc34...f5b

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Liker Praha,men 1.5 uke er lenge.

Anonymkode: 313f8...f65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du liker spenningsromaner, er den nye boka til Dan Brown fin å lese før en Prahareise. Den inneholder beskrivelser av masse forskjellige severdigheter der. Hemmelighetenes hemmeligheter, heter den. Jeg har vært i Praha før, men fikk lyst til å reise dit igjen for å besøke disse stedene hvor bokens handling er plassert.

Anonymkode: c1ce0...792

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Gamlebyen

Den Jødiske Kirkegården

Franz Kafka museet

Karlsbroen

Slottet på høyden i Gamlebyen

St Vitus katedralen og andre flotte kirker som er overalt.

Torget i Gamlebyen med den flotte klokken, der det kommer ut to figurer hver time når klokken slår 

Du må smake på tsjekkisk øl 

Gå i Nasjonalballetten

Operaen

Sjekk ut om det er noen konserter der når du er der.

Artisten Yungblud skal ha sin Bludfest i sommer, og tror det er utenfor Praha

Anonymkode: b9342...c8c

Tusen takk for mange gode tips! Smart tips vedrørende konserter også, det skal sjekkes ut😊

Så heldig du er som skal vere så lenge. Fantastisk by! Ta gjerne ein tur på elva, enten leig robåt eller dra på elvesafari. Theresienstadt er eit absolutt must, og då får du også dratt utanfor byen. 

Viss eg skulle reist igjen ville eg nok meldt meg på ein dagstur, feks Bohemian & Saxon Switzerland From Prague-Travelers' Choice 2026 (with Reviews)

Anonymkode: 6bc34...f5b

Jeg har vurdert dagsturen du nevner, det ser veldig fint ut! 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du liker spenningsromaner, er den nye boka til Dan Brown fin å lese før en Prahareise. Den inneholder beskrivelser av masse forskjellige severdigheter der. Hemmelighetenes hemmeligheter, heter den. Jeg har vært i Praha før, men fikk lyst til å reise dit igjen for å besøke disse stedene hvor bokens handling er plassert.

Anonymkode: c1ce0...792

Interessant tips, tusen takk!

AnonymBruker
Skrevet

1,5 uke er som mange skriver lenge i Praha. Men det kommer an på reisefølget. Reiser du med barn/ungdom må du finne på ting kanskje, dagsturer etc. 

Men reiser du alene kan det være fantastisk med 1,5 uke i Praha. Da kan du tusle rundt, ta med deg bøker, sitte på kafeer (det jeg husker best fra Praha er de mange store grand cafe-ene med rimelig mat og drikke), sove lenge, bare bruke tiden på å slappe av. Booke billetter på konserter (de har en fin opera i Praha, og det er også et jazzmiljø).

Anonymkode: 2fd25...0bb

AnonymBruker
Skrevet

Dukketeater! Gjerne noe Mozartrelatert.
Beinkirken i en lite. By en times tid unna, en hel kirke bygd opp av skjeletter. Spis lunsj der

Gå tur i de mange fine parkene 

Finn  «hemmelige» barer to-tre etasjer under bakkeplan, i gamlebyen og andre steder

Ta trikken rundt i byen og sjekk ut ulike bydeler

dra ut til en drabantby og få en sovjetbrutalistisk opplevelse 
kjøp sko 

Anonymkode: 3553f...7db

• Liker 1
Gjest TildeB
Skrevet

øl og røyk er billig:)

AnonymBruker
Skrevet

Kunne lett slått ihjel halvannen uke i Praha! 

Det er MANGE gode restauranter i byen, så sjekk ut om det er noe som virker interessant. Stappfullt av både restauranter i michelinguiden til en mer levelig pris enn her til lands og andre skikkelig gode restauranter. Hvis du vil ha toppen av god middag i dempede lokaler, synes jeg fremdeles Kampa Park er knallbra. 

Shopping gjør jeg ikke, så der vet jeg ikke hva byen har å by på. Jeg ville ha slått meg ned i en park og koset meg, gått på museer (nasjonalmuseet er skikkelig bra, de permanente utstillingene er fantastiske - hvis du er en slik som somler på museer kan du fint ta det over to dager), ta en utflukt til knokkelkirka utenfor sentrum, generelt se litt på ting utenfor sentrum.. og ikke vær redd for å kose deg med noen turistfeller! Spøkelsestur om kvelden med guide som forteller om alt det kjempemystiske som skjedde i Prahas undergrunnsverden i gamle dager er så teit at det blir gøy. Cruiselunsj på vannet er også veldig gøy. Bare styr unna alle restauranter rundt torgene, for det er mye fæl mat akkurat der. 

Ellers er det jo en fin anledning til å f.eks søke opp litt rimeligere kvalitetsfrisører og ta seg en klipp, stikke på spa osv. til en litt hyggeligere pris enn i Norge, men det er ikke SÅ mye billigere som det var før. 

Jeg synes det er veldig gøy å ha et par konkrete planer og deretter bare cruise litt rundt i nye byer og se om det er noe som ser interessant ut. 

Anonymkode: 8ff1b...5be

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kunne lett slått ihjel halvannen uke i Praha! 

Det er MANGE gode restauranter i byen, så sjekk ut om det er noe som virker interessant. Stappfullt av både restauranter i michelinguiden til en mer levelig pris enn her til lands og andre skikkelig gode restauranter. Hvis du vil ha toppen av god middag i dempede lokaler, synes jeg fremdeles Kampa Park er knallbra. 

Shopping gjør jeg ikke, så der vet jeg ikke hva byen har å by på. Jeg ville ha slått meg ned i en park og koset meg, gått på museer (nasjonalmuseet er skikkelig bra, de permanente utstillingene er fantastiske - hvis du er en slik som somler på museer kan du fint ta det over to dager), ta en utflukt til knokkelkirka utenfor sentrum, generelt se litt på ting utenfor sentrum.. og ikke vær redd for å kose deg med noen turistfeller! Spøkelsestur om kvelden med guide som forteller om alt det kjempemystiske som skjedde i Prahas undergrunnsverden i gamle dager er så teit at det blir gøy. Cruiselunsj på vannet er også veldig gøy. Bare styr unna alle restauranter rundt torgene, for det er mye fæl mat akkurat der. 

Ellers er det jo en fin anledning til å f.eks søke opp litt rimeligere kvalitetsfrisører og ta seg en klipp, stikke på spa osv. til en litt hyggeligere pris enn i Norge, men det er ikke SÅ mye billigere som det var før. 

Jeg synes det er veldig gøy å ha et par konkrete planer og deretter bare cruise litt rundt i nye byer og se om det er noe som ser interessant ut. 

Anonymkode: 8ff1b...5be

Jeg er litt som deg. Har ofte lengre tid i byene enn en langhelg ettersom jeg da kan gå litt rundt og utforske byen!

Takk for mange gode tips! 

AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (18 timer siden):

Den restauranten skal jeg forsøke å få med meg!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stikk på biltema og kjøp sekk med glidelås i ryggen. Mye tyver der. Jeg valgte å ha penger på meg overalt, fordi på feil sted kan du også bli ranet.

Ikke ta opp lommeboka om du skal gi til en tigger, da tar du løspenger fra lomna. 

Ikkw bli overasket om noen setter seg ved bordet ditt, det er vanlig for dem om de er alene  eller det er fullt.

Anonymkode: ecbbc...b6c

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært Bangkok, for all del. Men 1,5 uke i Praha er for lenge. 

Anonymkode: a82ff...015

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...