Gå til innhold

Mensen!! Trenger HJELP, all hjelp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på P piller uten mensen pause siden jeg var 15 år, pga ekstreme smerter. Jeg er nå 34 og skal testes for noen kvinne sykdommer. Må være av p pillene i 3 måneder, dvs 3 runder med mensen 😳 Og jeg kan ingenting… så trenger noen kvinne råd her 🙈

ALLE RÅD ønskes hjertelig ❤️ på: bind, tamponger, natten, når på døgnet gjør det mest vondt, hva kan jeg gjøre om jeg bare blir liggende i forsterstilling, Bevege meg når det gjør vondt eller bare ligge stille?

smerte medisiner?? Går man på smerte medisiner under hele mensen, eller tar det kun når det er på det verste? 

Noe mat som kan hjelpe, eller noe mat jeg burde unngå?

Blir kjempe glad for alle råd uansett hvor store og små ❤️ 

Anonymkode: 23d56...afb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp deg mensentruse. Veldig greit.  Slipper du styr med bind og tamponger. Naproxen funker greit som smertestillende for meg, men det må du nesten forske på selv hva som funker for deg. 

Anonymkode: fb95f...c02

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Varmepute på magen hjelper meg å slappe av, Paracet mot smerte hjelper meg.

Anonymkode: c6771...260

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når på døgnet gjør det mest vondt? Om du må bevege deg eller bare ligge stille? 

Det kommer veldig an på. Jeg har knapt menssmerter. Andre må være hjemme fra jobb. Men jeg blir litt bekymret av at en voksen kvinne er så uvitende.

Anonymkode: ca9f2...46c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Varmepute på magen hjelper meg å slappe av, Paracet mot smerte hjelper meg.

Tar du Paracet når det står på som verst eller går du på det hele dagen?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når på døgnet gjør det mest vondt? Om du må bevege deg eller bare ligge stille? 

Det kommer veldig an på. Jeg har knapt menssmerter. Andre må være hjemme fra jobb. Men jeg blir litt bekymret av at en voksen kvinne er så uvitende.

Anonymkode: ca9f2...46c

Jeg vet ikke, husker ikke da sist gang jeg hadde mensen er 19 år siden… eneste jeg husker var at jeg lå i fosterstilling og fokuserte på pusten. 

Jeg er så uvitende fordi jeg aldri har trengt å forholde meg til mensen pga å piller

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har gått på P piller uten mensen pause siden jeg var 15 år, pga ekstreme smerter. Jeg er nå 34 og skal testes for noen kvinne sykdommer. Må være av p pillene i 3 måneder, dvs 3 runder med mensen 😳 Og jeg kan ingenting… så trenger noen kvinne råd her 🙈

ALLE RÅD ønskes hjertelig ❤️ på: bind, tamponger, natten, når på døgnet gjør det mest vondt, hva kan jeg gjøre om jeg bare blir liggende i forsterstilling, Bevege meg når det gjør vondt eller bare ligge stille?

smerte medisiner?? Går man på smerte medisiner under hele mensen, eller tar det kun når det er på det verste? 

Noe mat som kan hjelpe, eller noe mat jeg burde unngå?

Blir kjempe glad for alle råd uansett hvor store og små ❤️ 

Anonymkode: 23d56...afbeb  Men kjære vene, har du hoppet over hver eneste mens i 15 år for å slippe å få mensen??!!!

Anonymkode: 349ec...e30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel ikke konstant smerter i hele mensperioden?

Anonymkode: b6d0e...c68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke sikkert du får noe vondt heller. Jeg slet som barn/ungdom. Men ikke som voksen. 

Anonymkode: 78d9a...e4d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjøp deg mensentruse. Veldig greit.  Slipper du styr med bind og tamponger. Naproxen funker greit som smertestillende for meg, men det må du nesten forske på selv hva som funker for deg. 

Anonymkode: fb95f...c02

Skal sjekke mensentruse ut 😊 noen bruker naproxen og andre Paracet, får vell kjøpe begge to og teste 😅

ts

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 349ec...e30

Jaa, for å få slippe ha så vondt. Var en beslutning tatt av lege 

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel ikke konstant smerter i hele mensperioden?

Nei, det kommer og går i kramper. Men lurte på om det var bedre å gå på smertestillende også før kramper, så kanskje krampene ikke rekker bli så ille. Enn at jeg havner i en krampe, og så tar smertestillende. 
ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke sikkert du får noe vondt heller. Jeg slet som barn/ungdom. Men ikke som voksen. 

Anonymkode: 78d9a...e4d

Håper virkelig dette skjer meg også ❤️

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ettersom du har gått på p-piller så lenge er det ikke sikkert at du får mensen i løpet av de tre månedene faktisk. Det kan fort ta litt tid for kroppen å bli vant til å ikke være på hormoner av. 

Ellers er det jo ikke så hokkuspokus dette med mensen? 

Prøv deg frem på bind/tampong/menstruse og hva som passer deg best. 

Smertestillende under hele menstruasjonen hvis du ikke har vondt er unødvendig. Jeg har smerter, men sjeldent så mye at jeg føler det er nødvendig med smertestillende (tar generelt så lite jeg kan av det). Du skriver at du hadde ekstreme smerter før, så da husker du kanskje hvorfan du håndterte det? Uansett er det jo 20 år siden du hadde mensen sist, så kanskje kroppen har forandret seg så du ikke får så vondt. Du må nok her også bare finne ut hvordan kroppen din reagerer. 

Lykke til - det går sikkert bra :)

Anonymkode: b7317...abd

• Liker 1
Skrevet

Ta Ibux og Paracet sammen, ikke bare Paracet. Varierer veldig når man har mest vondt, men tror det er vanlig at det er verst første dag ❤️ det begynner ofte med litt murringer før krampene blir veldig ille, så gjerne ta smertestillende med en gang du kjenner det.

Hvis du blir liggende i fosterstilling, vær snill med deg selv! Varmeflaske på mage eller korsrygg kan hjelpe, TENS-apparat også (de har det på Clas ohlson). Eller å sitte i dusjen med varm stråle på korsryggen. 

Drikk og spis så næringsrikt du klarer, gjerne biff og grønne grønnsaker, noen synes bringebærblad-te hjelper (kan kjøpes på helsekosten) ❤️ drikk 3 kopper om dagen og start et par dager før mensen begynner. Ha alt du trenger klart, snacks og mat og drikke, sånn at hvis du skulle få ekstreme smerter og bli helt satt ut av spill, så slipper du å handle og lage mat. 

Bevegelse kan kjennes vanskelig, men det er faktisk litt lindrende! Ikke typ tung trening, men hvis du klarer å gå, gjøre mobilitetsøvelser, lett styrke og/eller å tøye så kan det hjelpe. Får du veldig vondt i korsryggen så hjelper det å bevege hoftene! Gjerne stå på alle fire og prøv å «riste» rumpa litt løs. Katt/ku kan hjelpe. 

Jeg synes tamponger er ubehagelig hvis jeg har vondt, så jeg anbefaler menstruser eller bind ❤️ 

Jeg hadde mer vondt som barn og ungdom enn jeg har nå, så jeg håper det gjelder deg også!! Skjønner at du er spent når det er så mange år siden sist. Masse lykke til ❤️❤️❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kommer og går i kramper. Men lurte på om det var bedre å gå på smertestillende også før kramper, så kanskje krampene ikke rekker bli så ille. Enn at jeg havner i en krampe, og så tar smertestillende. 
ts

Nei, det tviler jeg på. Du har kanskje smerter en eller to dager, det er helt vanlig. Men ikke ta smertestillende før smertene kommer. 
Så er det bare å prøve seg fram om hvilke bind, tamponger osv.

Men som det er sagt over her så er det ganske vanlig at smertene forsvinner med årene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tar du Paracet når det står på som verst eller går du på det hele dagen?

ts

Bare når det blir veldig vondt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også veldig sterke menssmerter som barn og ungdom. Svimte av fordi smertene var så sterke. Fastlegen satte meg på Cerazette, så jeg gikk nesten 17 år uten mens.  

Ønsket å prøve å bli gravid så måtte gå av Cerazette. «Alle» rundt meg sa at menssmertene ikke kom til å bli så ille. De tok feil.  
Fikk en machete kjørt opp i skjeden og anus omtrent en gang i minuttet, kramper, øm hud, migrene, spy med mer. Det var så jævlig. Måtte ligge helt i ro og puste rolig, og tenke at det max ville vare i fire døgn. Det hjalp bittelitt å ta Naproxen fra 1-2 døgn før forventet mens.  

Lykke til. 

Anonymkode: 9b89c...edf

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Skal sjekke mensentruse ut 😊 noen bruker naproxen og andre Paracet, får vell kjøpe begge to og teste 😅

ts

For meg fungerer bare ibux😬

Anonymkode: dc312...53e

Skrevet

Naproxen er ofte mest virkningsfullt mot sterke menssmerter og bør tas i tilstrekkelig høy dose og før smertene blir for ille. (Man kan lett google seg til forklaringer på hvordan det virker.)

Så, om man får sterke smerter er medisiner og varmepute bra.

Hva som fungerer best av beskyttelse kommer an på hvor mye man blør. Hvis det er lite, er helt alminnelige libresse helt greit. Hvis man blør mer, kan for eksempel disse være bedre.

image.jpeg.720d3d5e928bb8c95d265a0d4aa17040.jpeg

De er mye lengre enn andre bind, og dermed god til natt og hvis man ønsker å være ekstra sikker.

Tamponger er supert for mange, men noen kan ikke eller liker ikke å bruke det, der må man nesten prøve seg fram.

Noen liker menskopp eller mensdisk, men det krever litt prøving og feiling å finne den optimale typen.

Menstruser kan være greit, men man må finne en type med grei passform.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...