Gå til innhold

Rampete 5 åring

Fremhevede innlegg

Amandapandamamma
Skrevet

Hei, vi er 2 vanlig oppegående foreldre i helt vanlige jobber. Vår 5 år gamle gutt er en håndfull. 

Jeg mistenker egentlig selv ADHD. 

Kunne skrevet 5 sider, men velger noen punkter, om noen har råd så kom gjerne med dem. 

Leggetid er en stor jævla kamp hver kveld, han får beskjeder med velger å fullstendig ignorere dem. Vi har prøv å både belønne/gi konsekvenser og også fulgt opp konsekvensene, han kjører likevel bare på. Har prøvd å legge han tidligere/senere uten effekt. Han klarer ikke finne roen, han er i 250 hver kveld og beskjeder om å bli på rommet ignoreres fullstendig.  Vi har og nesten ikke skjerm, sukker eller slikt på ettermiddagen. Noen få kvelder sovner han på 5 min, men flere kvelder holder vi på 1-2 timer, på det værste må jeg fysisk holde han fast i sengen for at han skal roe seg. Har prøvd boklesing, lydbok, kosestund, sove med oss, o.s.v. 

Ellers på dagtid kan det veksle veldig, han kan sitte rolig å leke med noe en god stund, men han kan og finne på ting som å kaste en rull papir i do, sprute såpe på hele gulvet, tannkrem på gulvet, tegne på veggen, hente seg ting/røre ting han vet ikke er lov. O.s.v 

Han er ikke noe feil med kognitivt, kan alle bokstavene, leser mange ord, pusler lett 150-200  brikker alene, flink å tegne og er en god venn med de andre barna i barnehagen og ekstra god mot de små 1-2 åringene. 

Vi leker masse med han, men føler meg fullstendig utslitt, han suger ut energien, han tåler kjempedårlig at jeg snakker med noen andre og oppfører seg svært ofte dårlig om han ikke får 100%. 

PPT har etter vårt ønske sett han i barnehagen, de beskrev en god, oppvakt, smart, energisk gutt. 

Hvordan kan vi få han med på  å høre mer etter? Eller beskriver jeg egnentlig en helt normalt 5 åring her. Våre 2 eldre barn har alltid vært så mye "enklere"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så mange råd utover å følge med særlig ifbm skolestart og tiden etter.

Om det er adhd vil det nok eventuelt bli mer tydelig der. 

Helt vanlig et det ikke å bli så bananas, men ikke bekymringsverdig uvanlig heller. 

Ikke så hjelpsomt svar, men akkurat adhd kan være litt tricky å fange godt opp i barnehagen som jo er langt mer tilrettelagt for lek, surr og utforsking enn skolen er. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som min syv år gamle jente 😅 full av påfunn og sta som et esel, legging kan ta evigheter. Vil ikke si du beskriver noe unormalt hos en femåring egentlig, for barn er forskjellige i energinivå. 

Anonymkode: a76d0...d51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ligner litt på min jente på 4,5. Særlig det med å finne på så mye rart som ikke er lov med en gang det ikke er en voksen på... kjempeslitsomt! Hører heller ikke på beskjeder og surrer mye. Lett distrahert. Virker generelt smart og omsorgsfull. Legging går ganske greit her da, men en av oss må ligge med henne til hun sovner. Da tar bok+nattasang+ligge i senga 15-60 minutter. 

Anonymkode: c12ec...76c

AnonymBruker
Skrevet

Høres heelt ut som min 5-år gamle jente, bortsett fra at hun kan ikke alfabetet eller å pusle 200 brikker!! Jeg er likevel ikke bekymret for henne.

Anonymkode: 1f5ec...f34

• Liker 1
Skrevet
Amandapandamamma skrev (2 timer siden):

Hei, vi er 2 vanlig oppegående foreldre i helt vanlige jobber. Vår 5 år gamle gutt er en håndfull. 

Jeg mistenker egentlig selv ADHD. 

Kunne skrevet 5 sider, men velger noen punkter, om noen har råd så kom gjerne med dem. 

Leggetid er en stor jævla kamp hver kveld, han får beskjeder med velger å fullstendig ignorere dem. Vi har prøv å både belønne/gi konsekvenser og også fulgt opp konsekvensene, han kjører likevel bare på. Har prøvd å legge han tidligere/senere uten effekt. Han klarer ikke finne roen, han er i 250 hver kveld og beskjeder om å bli på rommet ignoreres fullstendig.  Vi har og nesten ikke skjerm, sukker eller slikt på ettermiddagen. Noen få kvelder sovner han på 5 min, men flere kvelder holder vi på 1-2 timer, på det værste må jeg fysisk holde han fast i sengen for at han skal roe seg. Har prøvd boklesing, lydbok, kosestund, sove med oss, o.s.v. 

Ellers på dagtid kan det veksle veldig, han kan sitte rolig å leke med noe en god stund, men han kan og finne på ting som å kaste en rull papir i do, sprute såpe på hele gulvet, tannkrem på gulvet, tegne på veggen, hente seg ting/røre ting han vet ikke er lov. O.s.v 

Han er ikke noe feil med kognitivt, kan alle bokstavene, leser mange ord, pusler lett 150-200  brikker alene, flink å tegne og er en god venn med de andre barna i barnehagen og ekstra god mot de små 1-2 åringene. 

Vi leker masse med han, men føler meg fullstendig utslitt, han suger ut energien, han tåler kjempedårlig at jeg snakker med noen andre og oppfører seg svært ofte dårlig om han ikke får 100%. 

PPT har etter vårt ønske sett han i barnehagen, de beskrev en god, oppvakt, smart, energisk gutt. 

Hvordan kan vi få han med på  å høre mer etter? Eller beskriver jeg egnentlig en helt normalt 5 åring her. Våre 2 eldre barn har alltid vært så mye "enklere"

Han forsker.. Har du aldri lurt på hvor mye tannkrem det er i en tube, hvordan det er å lage sklie på gulvet, hvordan kunsten ser ut på veggen og hvordan det føles å røre forbudte saker? 🤦🙇🤷

AnonymBruker
Skrevet

Kan høres ut som et begavet barn som mangler stimuli. 

Prøv med mer komplisert og utforskende, fordypende lek. Hvis han er interessert i biler, gå på bilmuseum, bygg olabil hvor han må lage tegning og planlegge så mye som mulig selv. Er han interessert i insekter, lag noen forskningsprosjekter. 

Kjøp han en liten vekt, mikroskop, artsbetsemmelsesoppgaver, ulike oppgaver, prosjekter og småting fra f.eks forskerfabrikken. La han skru fra hverandre en gammel radio (fås på bruktbutikker), la han eksperimentere med "synk eller flyt" i en balje. Gå på oppdagelsesferd etter huler eller skatter. Vask gulvet med kluter på føttene (ikke parkett), få tak i store pappesker og la han male på dem. 

Slike hjerner trenger noe annet enn vanlig lek. 

Anonymkode: 316f3...321

AnonymBruker
Skrevet

Har han søsken? Kanskje trenger han at han ikke får full oppmerksomhet og at du ikke har 100% å gi, at du klikker litt. 
Har venninner med 2 barn som styrer veldig med legging og påkledning og spising - selv har jeg fire styk, og barna har skjønt for lenge siden at de må oppføre seg, og det å holde barn fast i sengen har jeg skjønt ikke er bærekraftig. 

Anonymkode: aebc8...36a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...