Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om dette passer best i økonomi eller karriere og arbeidsliv, så må evt bare flyttes.

Jobber i kommunen(KS). Har en del overtid denne uken, men er usikker på hvordan det regnes. Kan jobbe 35,5 timer uten at det er overtid. Er det slik at overtiden regnes på den vakten jeg ble tildelt sist, eller den siste vakten i uka? Har jo litt å si i forhold til om overtiden blir 50% eller 100%. 
Merker jeg sliter med å formulere spørsmålet, så håper noen forstår hva jeg lurer på! I mitt hode er det mest logisk at så fort jeg bikker 35,5 timer begynner overtiden, og alle timene jeg jobber etter det regnes som overtid. Da mister man jo tilleggene, men hva om siste vakt er en fast vakt i turnus? Mister man da det faste tillegget? 

Anonymkode: ab9b6...76f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overtid regnes vel normalt fra det tidspunktet du passerer 35,5 timer. Så hvis du har jobbet 35,5 timer før siste vakt, vil timene på den vakta være overtid. Om det er 50 % eller 100 % kommer an på når overtiden jobbes og hvilke avtaler som gjelder hos dere. Ville sjekket med leder eller tillitsvalgt for å være sikker på hvordan KS-avtalen praktiseres hos dere.

AnonymBruker
Skrevet
Flammen12 skrev (Akkurat nå):

Overtid regnes vel normalt fra det tidspunktet du passerer 35,5 timer. Så hvis du har jobbet 35,5 timer før siste vakt, vil timene på den vakta være overtid. Om det er 50 % eller 100 % kommer an på når overtiden jobbes og hvilke avtaler som gjelder hos dere. Ville sjekket med leder eller tillitsvalgt for å være sikker på hvordan KS-avtalen praktiseres hos dere.

Takk :)

Sånn jeg har forstått det gir lørdag, søndag og natt 100% overtid. Resten er 50%. Men da blir vel i praksis mye overtid folk får 100% dersom man jobber helg(inkl søndager)? Kan sjekke, men er bare en uke til timelisten blir tilgjengelig, så da får jeg svae. Har bare gått og grublet på dette en stund, og finner ingenting når jeg googler. 

Skrevet

Overtid regnes fra det som er mer arbeidstid enn hva som står i kontrakten din. 

Jobber man turnus så vil ukentlig arbeidstid være en gjennomsnittsberegning. Jobber man f.eks en uke på og en uke av, så får man ikke overtid selv om man jobber mer enn 35-37 timer i arbeidsuken. 

Anonymkode: 3c7ea...a66

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Overtid regnes fra det som er mer arbeidstid enn hva som står i kontrakten din. 

Jobber man turnus så vil ukentlig arbeidstid være en gjennomsnittsberegning. Jobber man f.eks en uke på og en uke av, så får man ikke overtid selv om man jobber mer enn 35-37 timer i arbeidsuken. 

Anonymkode: 3c7ea...a66

Denne uken skulle jeg hatt fri hele uken pga gjennomsnittberegning. Men jeg har tatt 5 ekstravakter. 
En annen uke har jeg 3 faste vakter i turnus, men tar to ekstravakter. Dette gjør at jeg går over 35,5 timer også den uken. Usikker på hvordan det regnes da siden det er inkludert 3 faste vakter? Men denne uken er jeg sikker på overtid, da jeg i utgangspunktet skulle hatt friuke.

Skrevet

Det man får overtid på er de vaktene man tar ekstra, ikke de som står i turnus. Eksempel : du jobber mandag, tirsdag og helg. Så tar du på deg en ekstravakt på onsdag. Da blir overtiden på onsdagsvakten, ikke søndagsvakten selv om den er siste vakten den uken. Fordi det er den du tar på deg ekstra som fører til overtiden. 

Anonymkode: 17d64...b35

Skrevet

Om du har flere ekstravakter som utløser overtid, er det vakten/e du tildeles sist du får overtiden på 

Anonymkode: 17d64...b35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...