AnonymBruker Skrevet 20. juni #1 Skrevet 20. juni Hei, min sønn har vært syk siden oktober 2025. Det startet med utmattelse, han klarte ikke å komme seg opp. Så etter 1,5 uke begynte han å kaste opp. Dette fortsatte men roet seg etter hvert. Vet ikke hvor mange ganger vi tok han med til legen, lege vakta og akutten. Fikk ført påvist Twar av fastlegen plus forhøyet Alat først. Etter 1 mnd ca ble ikke bedre. Ble sendt til akkuten av fastlegen. Ble testet og sjekket av leger. Fikk på vist Cmv og fortsatt forhøyet lever verdier. Tiden gikk å han ble ikke noe bedre. Dro på skolen noen timer pr dag etter hvert. Men gikk på en smell i han klarte ikke mer i februar. Lever prøvene gikk aldri ned. Ble henvist til St.Olav. Tok evighet før vi kom Inn til en lege der. Ble tatt nye prøver. viser seg Alat, asat, gt og glattmuskatur som er forhøyet. Måtte så vente på ny time i juni. Legen mente det kunne være cmv og ber oss ta nye prøver i juli. Etter timen har jeg tenkt litt. Å mener det her stemmer ikke. Jeg mener det ikke er cmv. Har prøvd å ringt ned til avdelingen. Men legen sier bare at vi holder oss til planen om nye prøver i juli. Men dette går bare ikke lenger. Her har vi en gutt som er veldig dårlig. Jeg føler vi ikke får den hjelpen vi trenger av helse vesenet. Noen som har noen råd? Anonymkode: 04ef4...2fd
AnonymBruker Skrevet 20. juni #2 Skrevet 20. juni Hvorfor mener du at det ikke kan være Cmv? Anonymkode: 718f4...0a8
AnonymBruker Skrevet 20. juni #3 Skrevet 20. juni Hva er cmv? Hilsen også høye leververdier. Anonymkode: 0f5a5...a42
AnonymBruker Skrevet 20. juni #4 Skrevet 20. juni Kan ta tid før leverprøver går ned. Men du kan be fastlegen henvise til mr av lever. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er cmv? Hilsen også høye leververdier. Anonymkode: 0f5a5...a42 Infeksjon. Anonymkode: 69620...97d
snillOnkel Skrevet 20. juni #5 Skrevet 20. juni Hei, dette høres ut som autoimmun hepatitt. Behandling er prednisolon (kortison). Prednisolon demper immunforsvaret, og ved infeksjon kan prednisolon derfor være katastrofe. Jeg tipper de vil være helt sikre på at han ikke har cmv* før de starter med prednisolon, og at de derfor vil kontrollere blodprøvene etter litt tid. *cmv er et epstein barr-lignende virus, som forårsaker en slags mononukleose (kyssesyken). Både cmv og mononukleose kan forårsake høye leverprøver.
frenchygirl Skrevet 20. juni #6 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, min sønn har vært syk siden oktober 2025. Det startet med utmattelse, han klarte ikke å komme seg opp. Så etter 1,5 uke begynte han å kaste opp. Dette fortsatte men roet seg etter hvert. Vet ikke hvor mange ganger vi tok han med til legen, lege vakta og akutten. Fikk ført påvist Twar av fastlegen plus forhøyet Alat først. Etter 1 mnd ca ble ikke bedre. Ble sendt til akkuten av fastlegen. Ble testet og sjekket av leger. Fikk på vist Cmv og fortsatt forhøyet lever verdier. Tiden gikk å han ble ikke noe bedre. Dro på skolen noen timer pr dag etter hvert. Men gikk på en smell i han klarte ikke mer i februar. Lever prøvene gikk aldri ned. Ble henvist til St.Olav. Tok evighet før vi kom Inn til en lege der. Ble tatt nye prøver. viser seg Alat, asat, gt og glattmuskatur som er forhøyet. Måtte så vente på ny time i juni. Legen mente det kunne være cmv og ber oss ta nye prøver i juli. Etter timen har jeg tenkt litt. Å mener det her stemmer ikke. Jeg mener det ikke er cmv. Har prøvd å ringt ned til avdelingen. Men legen sier bare at vi holder oss til planen om nye prøver i juli. Men dette går bare ikke lenger. Her har vi en gutt som er veldig dårlig. Jeg føler vi ikke får den hjelpen vi trenger av helse vesenet. Noen som har noen råd? Anonymkode: 04ef4...2fd Ta han til privatpraktiserende lege. De er mye grundigere, og hører i større grad på pasient / pårørende. Det koster, men det er som regel verdt det.
AnonymBruker Skrevet 21. juni #7 Skrevet 21. juni Hva har skjedd med 25(OH)D-nivået gjennom hele sykdomsforløpet? Har legene holdt øye med det? Anonymkode: eaca8...02f
AnonymBruker Skrevet 21. juni #8 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva har skjedd med 25(OH)D-nivået gjennom hele sykdomsforløpet? Har legene holdt øye med det? Anonymkode: eaca8...02f Hva mener du med det? Har ikke hørt noe om det. Anonymkode: 04ef4...2fd
AnonymBruker Skrevet 21. juni #9 Skrevet 21. juni frenchygirl skrev (14 timer siden): Ta han til privatpraktiserende lege. De er mye grundigere, og hører i større grad på pasient / pårørende. Det koster, men det er som regel verdt det. Men hvilken privat lege da? Sykt at barn ikke får den hjelpen de trenger i helsevesenet. Anonymkode: 04ef4...2fd
AnonymBruker Skrevet 21. juni #10 Skrevet 21. juni snillOnkel skrev (14 timer siden): Hei, dette høres ut som autoimmun hepatitt. Behandling er prednisolon (kortison). Prednisolon demper immunforsvaret, og ved infeksjon kan prednisolon derfor være katastrofe. Jeg tipper de vil være helt sikre på at han ikke har cmv* før de starter med prednisolon, og at de derfor vil kontrollere blodprøvene etter litt tid. *cmv er et epstein barr-lignende virus, som forårsaker en slags mononukleose (kyssesyken). Både cmv og mononukleose kan forårsake høye leverprøver. Jeg nevte det til legen jeg også. Men ble bare beskyldt for å ha helseangst for sønnen min. Anonymkode: 04ef4...2fd
AnonymBruker Skrevet 21. juni #11 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hvilken privat lege da? Sykt at barn ikke får den hjelpen de trenger i helsevesenet. Anonymkode: 04ef4...2fd Jeg bestilte bare time hos en av de private klinikkene. Der fikk vi konstatert kyssesyken og melkeproteinallergi. Prøver fastlegen ikke gadd å ta. Anonymkode: d88b5...5ad
AnonymBruker Skrevet 21. juni #12 Skrevet 21. juni Forstår det. Men tar de ikke prøve av lever ved mistanke om hepatitt lever før evt behandling? Anonymkode: 04ef4...2fd
AnonymBruker Skrevet 21. juni #13 Skrevet 21. juni Be legene vurdere om det kan være AIH. Autoimmun hepatitt som er en av de autoimmune leversykdommene. Jeg fikk dette fra Chat GPT-en til FAL (Foreningen for autoimmune leversykdommer). Den Chat-GPT en er rettet inn mot helsesider. Som med all AI kan man ikke stole fullt på den. Men den kan gi en indikasjon. Jeg lastet inn innholdet ditt i HI og spurte om det kunne være en autoimmun leversykdom. » Noen momenter som taler for at legene bør undersøke dette nærmere: Vedvarende forhøyede leverprøver (ALAT, ASAT og GT) i mange måneder. Forhøyede glattmuskelantistoffer (SMA/glattmuskulatur-antistoff). Dette er en markør som ofte sees ved autoimmun hepatitt (AIH), selv om den ikke alene er diagnostisk. Betydelig utmattelse over lang tid. Manglende normalisering av leverprøvene etter at den akutte infeksjonen skal ha gått over. Samtidig finnes det også forhold som gjør at man ikke kan konkludere med autoimmun hepatitt: Både CMV (cytomegalovirus) og andre virusinfeksjoner kan gi betydelig leverpåvirkning og forhøyede leververdier i måneder etter infeksjonen. Glattmuskelantistoffer kan også forekomme forbigående ved enkelte infeksjoner og andre tilstander. For å diagnostisere autoimmun hepatitt ser man vanligvis på flere forhold samtidig, blant annet: IgG-nivå i blodet ANA, SMA og andre autoantistoffer Leverprøver over tid Utelukkelse av virushepatitter og andre årsaker Eventuelt leverbiopsi dersom diagnosen fortsatt er usikker « Anonymkode: a1373...692
AnonymBruker Skrevet 21. juni #14 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Be legene vurdere om det kan være AIH. Autoimmun hepatitt som er en av de autoimmune leversykdommene. Jeg fikk dette fra Chat GPT-en til FAL (Foreningen for autoimmune leversykdommer). Den Chat-GPT en er rettet inn mot helsesider. Som med all AI kan man ikke stole fullt på den. Men den kan gi en indikasjon. Jeg lastet inn innholdet ditt i HI og spurte om det kunne være en autoimmun leversykdom. » Noen momenter som taler for at legene bør undersøke dette nærmere: Vedvarende forhøyede leverprøver (ALAT, ASAT og GT) i mange måneder. Forhøyede glattmuskelantistoffer (SMA/glattmuskulatur-antistoff). Dette er en markør som ofte sees ved autoimmun hepatitt (AIH), selv om den ikke alene er diagnostisk. Betydelig utmattelse over lang tid. Manglende normalisering av leverprøvene etter at den akutte infeksjonen skal ha gått over. Samtidig finnes det også forhold som gjør at man ikke kan konkludere med autoimmun hepatitt: Både CMV (cytomegalovirus) og andre virusinfeksjoner kan gi betydelig leverpåvirkning og forhøyede leververdier i måneder etter infeksjonen. Glattmuskelantistoffer kan også forekomme forbigående ved enkelte infeksjoner og andre tilstander. For å diagnostisere autoimmun hepatitt ser man vanligvis på flere forhold samtidig, blant annet: IgG-nivå i blodet ANA, SMA og andre autoantistoffer Leverprøver over tid Utelukkelse av virushepatitter og andre årsaker Eventuelt leverbiopsi dersom diagnosen fortsatt er usikker « Anonymkode: a1373...692 Ja, så saken er komplisert. den sma prøven tok ikke legen å sjekket sist engang. AMA er heller ikke sjekket. Føler derfor jeg ikke kan stole på han når han ikke sjekker nok. Anonymkode: 04ef4...2fd
Hulderen Skrevet 21. juni #15 Skrevet 21. juni (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, så saken er komplisert. den sma prøven tok ikke legen å sjekket sist engang. AMA er heller ikke sjekket. Føler derfor jeg ikke kan stole på han når han ikke sjekker nok. Anonymkode: 04ef4...2fd Du kan be om at det sjekkes flere blodprøver. Endret 21. juni av Matas Redigert etter forespørsel fra forfatter av innlegg. Matas, mod.
Matas Skrevet 21. juni #16 Skrevet 21. juni Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen, Matas, moderator.
Fremhevede innlegg