Gå til innhold

Forhøyede lever verdier

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, min sønn har vært syk siden oktober 2025. 
Det startet med utmattelse, han klarte ikke å komme seg opp. Så etter 1,5 uke begynte han å kaste opp. Dette fortsatte men roet seg etter hvert. 
Vet ikke hvor mange ganger vi tok han med til legen, lege vakta og akutten.

Fikk ført påvist Twar av fastlegen plus forhøyet Alat først. 
Etter 1 mnd ca ble ikke bedre. Ble sendt til akkuten av fastlegen. 
Ble testet og sjekket av leger. Fikk på vist Cmv  og fortsatt forhøyet lever verdier. 
Tiden gikk å han ble ikke noe bedre. 
Dro på skolen noen timer pr dag etter hvert. Men gikk på en smell i han klarte ikke mer i februar. 
Lever prøvene gikk aldri ned. Ble henvist til St.Olav. Tok evighet før vi kom Inn til en lege der. Ble tatt nye prøver. 
viser seg Alat, asat, gt og glattmuskatur som er forhøyet. 
Måtte så vente på ny time i juni. 
Legen mente det kunne være cmv og ber oss ta nye prøver i juli. 
Etter timen har jeg tenkt litt. Å mener det her stemmer ikke. Jeg mener det ikke er cmv. 
Har prøvd å ringt ned til avdelingen. Men legen sier bare at vi holder oss til planen om nye prøver i juli.

Men dette går bare ikke lenger. Her har vi en gutt som er veldig dårlig. Jeg føler vi ikke får den hjelpen vi trenger av helse vesenet.

Noen som har noen råd?

Anonymkode: 04ef4...2fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener du at det ikke kan være Cmv? 

Anonymkode: 718f4...0a8

AnonymBruker
Skrevet

Hva er cmv? 
Hilsen også høye leververdier. 

Anonymkode: 0f5a5...a42

AnonymBruker
Skrevet

Kan ta tid før leverprøver går ned. Men du kan be fastlegen henvise til mr av lever. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er cmv? 
Hilsen også høye leververdier. 

Anonymkode: 0f5a5...a42

Infeksjon.

Anonymkode: 69620...97d

Skrevet

Hei, dette høres ut som autoimmun hepatitt. Behandling er prednisolon (kortison). Prednisolon demper immunforsvaret, og ved infeksjon kan prednisolon derfor være katastrofe. 
Jeg tipper de vil være helt sikre på at han ikke har cmv* før de starter med prednisolon, og at de derfor vil kontrollere blodprøvene etter litt tid. 
*cmv er et epstein barr-lignende virus, som forårsaker en slags mononukleose (kyssesyken). Både cmv og mononukleose kan forårsake høye leverprøver.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, min sønn har vært syk siden oktober 2025. 
Det startet med utmattelse, han klarte ikke å komme seg opp. Så etter 1,5 uke begynte han å kaste opp. Dette fortsatte men roet seg etter hvert. 
Vet ikke hvor mange ganger vi tok han med til legen, lege vakta og akutten.

Fikk ført påvist Twar av fastlegen plus forhøyet Alat først. 
Etter 1 mnd ca ble ikke bedre. Ble sendt til akkuten av fastlegen. 
Ble testet og sjekket av leger. Fikk på vist Cmv  og fortsatt forhøyet lever verdier. 
Tiden gikk å han ble ikke noe bedre. 
Dro på skolen noen timer pr dag etter hvert. Men gikk på en smell i han klarte ikke mer i februar. 
Lever prøvene gikk aldri ned. Ble henvist til St.Olav. Tok evighet før vi kom Inn til en lege der. Ble tatt nye prøver. 
viser seg Alat, asat, gt og glattmuskatur som er forhøyet. 
Måtte så vente på ny time i juni. 
Legen mente det kunne være cmv og ber oss ta nye prøver i juli. 
Etter timen har jeg tenkt litt. Å mener det her stemmer ikke. Jeg mener det ikke er cmv. 
Har prøvd å ringt ned til avdelingen. Men legen sier bare at vi holder oss til planen om nye prøver i juli.

Men dette går bare ikke lenger. Her har vi en gutt som er veldig dårlig. Jeg føler vi ikke får den hjelpen vi trenger av helse vesenet.

Noen som har noen råd?

Anonymkode: 04ef4...2fd

Ta han til privatpraktiserende lege. De er mye grundigere, og hører i større grad på pasient  / pårørende.  Det koster, men det er som regel verdt det.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...