AnonymBruker Skrevet 1 time siden #1 Skrevet 1 time siden Jeg har etter lengre tids sykdom gått opp voldsomt i vekt. Innaktiv og trøstespising/kosespising. Jeg er nå tilnærmet frisk igjen, og prøver å endre både treningsvaner og spisevaner. Trening går egentlig fint, men det er jo ikke der man minster vekt. Og problemet er hodet mitt! Nå lager jeg meg hele tiden unnskyldninger for å spise litt godteri og snacks, og det blir småspising gjennom dagene. Og jeg vet jo at det ikke er bra for meg, men så «mister jeg hodet» likevel. Enten ved at jeg glemmer eller lager unnskyldninger for meg selv. Jeg aner egentlig hva som har styringen her; kroppen eller hodet. Jeg skjønner at dette er komplekst, og at det ikke finnes en enkel løsning her. Men jeg vil gjerne høre tips fra dere som har slitt med det samme selv, men har klart å vinne over denne negative tankegangen som ødelegger for meg. (Og nei; til dere som ikke har stått i samme situasjon selv - det er ikke bare å slutte å spise. Det er heller ikke bare å slutte å handle inn mat og annet, jeg er tross alt en del av en familie som ikke har samme utfordringer som meg) Anonymkode: 8a396...1b5 1
AnonymBruker Skrevet 57 minutter siden #2 Skrevet 57 minutter siden Meld deg på et Grethe Roede-kurs. Anonymkode: dec8b...05e
AnonymBruker Skrevet 37 minutter siden #3 Skrevet 37 minutter siden Begynn smått. Kan du ikke p.d.d leve uten søtsaker så begynn med å drikke vann til alt. Bruk god tid på å finne sunne ting som kan erstatte mindre sunne ting uten at det ødelegger hele måltidet. Spis et like stort grillstykke som du er vant til, med tilbehør, men til salaten så velg en sunn dressing. Etterhvert, begynn å spis mindre. Ikke mye, men litt. Små ting her og der, litt etter litt. Det var sånn jeg endelig fikk suksess og nådde målet mitt. Med på kjøpet har jeg fått et sunt og variert kosthold og jeg blir mett av lite Mvh overspiser i mange år Anonymkode: eac7b...60d 1
AnonymBruker Skrevet 29 minutter siden #4 Skrevet 29 minutter siden Jeg begynte å legge alle måltider og absolutt alt jeg spiste inn i en app som telte kaloriene. Tok noen uker å ble etterhvert vant til appen. Det forhindret med i å skeie ut så ofte, droppet innimellom å telle på lørdager. Jeg har gått ned en del, har nå blitt dårligere i matveien igjen, så bør sikkert begynne med appen selv igjen for å ikke gå opp i vekt og fortsette nedgangen. Anonymkode: 8eb73...c57
hallllass Skrevet 23 minutter siden #5 Skrevet 23 minutter siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har etter lengre tids sykdom gått opp voldsomt i vekt. Innaktiv og trøstespising/kosespising. Jeg er nå tilnærmet frisk igjen, og prøver å endre både treningsvaner og spisevaner. Trening går egentlig fint, men det er jo ikke der man minster vekt. Og problemet er hodet mitt! Nå lager jeg meg hele tiden unnskyldninger for å spise litt godteri og snacks, og det blir småspising gjennom dagene. Og jeg vet jo at det ikke er bra for meg, men så «mister jeg hodet» likevel. Enten ved at jeg glemmer eller lager unnskyldninger for meg selv. Jeg aner egentlig hva som har styringen her; kroppen eller hodet. Jeg skjønner at dette er komplekst, og at det ikke finnes en enkel løsning her. Men jeg vil gjerne høre tips fra dere som har slitt med det samme selv, men har klart å vinne over denne negative tankegangen som ødelegger for meg. (Og nei; til dere som ikke har stått i samme situasjon selv - det er ikke bare å slutte å spise. Det er heller ikke bare å slutte å handle inn mat og annet, jeg er tross alt en del av en familie som ikke har samme utfordringer som meg) Anonymkode: 8a396...1b5 Jeg gikk opp 30 kg på et år. Det jeg gjorde var å sette en dag i uka for snop. Også styrketrene 3 ganger i uka (styrketrening er den beste treningen for vektnedgang), i starten spiste jeg snop 2 dager i uka (før hvar dag) og nå en dag i uka. Jeg har gådd ned 7 kilo på 3 måneder. Med tiden blir man mindre sugen på snop siden styrketrening minsker hunger.
lillesnillelilla Skrevet 11 minutter siden #6 Skrevet 11 minutter siden (endret) En ting som kanskje kan være til hjelp er om det er noen grønnsaker du liker godt, så del det opp i passe store biter til småspising og ha i kjøleskapet. Det fordrer jo at det er noe du liker. Snop en gang i uka, og kjøp inn akkurat nok samme dagen så du ikke spiser det opp før gjeldende dag. Tenkt at uka har 6 mandager og en lørdag 🙂 Man begynner jo "alltid" på mandag 😉 Om du går på en smell så ikke gå i kjelleren av den grunn, er jo "mandag" dagen etter. Om det er vanen som gjør at du hele tiden putter noe i munnen så finn noe annet å gjøre, strikk, gå en tur rundt huset (ute), gå en lang tur, et eller annet som holder deg borte fra kjøkkenet. Finn ut hva som er vanskelig å holde seg unna og ikke ha det i hus. Handle med handleliste mens du er mett, eventuelt bestill på Oda om du har mulighet og veit du sliter med å motstå fristelser i butikken. Veit det er vanskelig, men håper du får noen tips og ideer i denne tråden som hjelper. Vaner er vanskelig å snu så ikke gap over alt på en gang. Jeg er litt sånn at jeg liker å premiere meg selv - men trenger ikke være mat, for meg kan det holde med å få et klistremerke (skikkelig barnslig men hva så 😉man trenger ikke være serløs, kjedelig voksen hele tiden) eller så går det jo å sett3 en liten sum på sparekonto hver dag du ikke spiser snop og så kjøpe en ting du har lyst på etterhvert. Endret 6 minutter siden av lillesnillelilla
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå