Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ferdigutdannet nå innen økonomiske fag, og har fått et jobbtilbud. Greia er at jeg søkte 100% men fikk tilbud om 50% "enn så lenge" til jeg var ferdig utlært. Når jeg spurte hvilket tidsperspektiv man ser for seg for å få utvidet stillingsprosent, sa de at "det kommer an på deg selv og hvor fort du lærer". Burde jeg takke ja, er dette et rødt flagg og hvis jeg takker ja, hvor lang tid bør jeg gi det før jeg søker videre hvis de trekker ut utvidelse av stillingsprosent?

Anonymkode: a0f66...e05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du råd til å jobbe kun 50% da? Har du råd og dette er en jobb du har veldig lyst på, kjør på. Hvis ikke ville jeg fortsatt søkingen. 

Anonymkode: a6bd6...772

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har noen andre tilbud på bordet så takker du ja, og fortsetter å søke andre stillinger.

Om ikke annet får du verdifull erfaring som gjør at du stiller sterkere i fremtidige jobbsøkerprosesser.

Anonymkode: 463d0...037

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hatt et tidsperspektiv. Jeg skulle ha visst hvor lang tid jeg hadde på meg for å bli god nok for 100%. Hadde nok uansett sagt ja da 50% er bedre enn ledighet, men jeg hadde ikke gått i 50% på totalt ubestemt tid.

Anonymkode: f0d67...734

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du har prøvetid. Om ikke, bør du be om det. Da er det gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager.  Da kan du søke deg noe annet i mellomtiden, med kort oppsigelsesfrist. Samtidig som du kan se an om du får noe utvidet hos nåværende arbeidsgiver. Og hvem vet; syns de at du gjør en god jobb, kan det jo tenkes at de utvider stillingsprosenten til 100% om du får et annet tilbud.

Anonymkode: 5b0f8...241

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri

Anonymkode: 1b7f6...839

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville hatt et tidsperspektiv. Jeg skulle ha visst hvor lang tid jeg hadde på meg for å bli god nok for 100%. Hadde nok uansett sagt ja da 50% er bedre enn ledighet, men jeg hadde ikke gått i 50% på totalt ubestemt tid.

Anonymkode: f0d67...734

Samme her. Ville hatt det i kontakten 

Anonymkode: 32747...ed0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha sagt ja. Etter signering hadde jeg presisert at jeg kommer til å fortsette å søke andre jobber fordi jeg ønsker 100% stilling. Dersom du får et annet tilbud så kan du bruke det til din fordel (altså stille ultimatum til nåværende arbeidsgiver, evt bare bytte hvis du vil det)

Anonymkode: fc74b...492

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

"det kommer an på deg selv og hvor fort du lærer"

Nei! Det høres ut som de har tenkt å holde deg på gress. Om de har utlyst en 100% stilling, da er det det de skal ansette. Høres ut som de har tenkt å ansette deg i 50%, også skal du jobbe og slite for å 'overbevise' ved å produsere ut over det stillingen du er ansatt i. Gratis arbeidskraft for dem. 

Jeg fikk spørsmål om to stillinger da jeg var nyutdannet, et vikar på ett år og en fulltidsstilling. Jeg sa som det var at kun fulltidsstillingen var aktuell for meg. Jeg fikk da tilbud om den. 

Anonymkode: 098f0...82f

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når jeg spurte hvilket tidsperspektiv man ser for seg for å få utvidet stillingsprosent, sa de at "det kommer an på deg selv og hvor fort du lærer"

Høres useriøst ut å få en slikt svar av en arbeidsgiver. Jeg hadde takket nei

Anonymkode: d5654...3e5

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde takket nei hvis de søkte etter 100% og tilbydde 50. 

Men hadde de flere stillinger og en var deltid så hadde det vært noe anndt.

Anonymkode: 90a1d...43e

AnonymBruker
Skrevet

Var i samme situasjon for et par uker siden og takket nei. Selvrespekt er også viktig. 

Anonymkode: 0f356...6be

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske vanlig at man ansetter en ny person på deltid dersom f.eks en intern søker har fått økt opp sin stilling til fordel for å ansette en ny i full stilling. Etter nesten tredve år i arbeidslivet har jeg lært at ingen nyutdannede bør ansettes i full fast stilling uten at man har blitt kjent med hvordan de fungerer først. Er du en som klarer å møte presis, fungerer i sosialt samspill med kollegene, fungerer i teamet, kan jobbe selvstendig når det trengs, er pålitelig, følger regler/guidelines, bidrar i arbeidsmiljøet, tar opplæring og er dyktig faglig? Ja da kan du satses på videre. Forbausende mange unge i dag mangler helt arbeidslivserfaring, forstår ikke konseptet klokke, møtetid og tidsfrist, ei heller at man skal fungere i et faglig og sosialt miljø med andre. De tror egenmelding er valgfrie fraværsdager, og mener seg krenket når noen gir korreksjon på arbeidet eller ber dem endre atferd. Sånne folk kan man ikke ha fulltid og aldri bli kvitt enkelt og greit, det er utrolig risikabelt for firmaet, økonomien og omdømmet. Dessuten risikerer man på miste andre viktige kolleger pga et dårlig teammedlem. 
Stillinger for nyutdannede i din retning er det heller ikke flust av, så jeg tenker du bør være takknemlig for muligheten og takke ja. Du kan søke på andre stillinger mens du har denne 50% stillingen, erfaring gir deg uansett fordeler. Viser du deg som en dyktig arbeidstaker får du høyere stillingsprosent, og er du ikke fornøy med jobben eller får øke opp, så kan du jo bare slutte. 50% stilling gir uansett mer penger i kassen enn sosialstønad. 

Anonymkode: 773ea...171

• Nyttig 3
Skrevet

Har du noen erfaring? Er du underkvalifisert til stillingen? I så fall ville jeg gjort som noen andre her foreslår å takke ja slik at du kan få jobberfaring. Jeg har selv utdannelse innen økonomi og husker godt selv hvor enorm konkurransen var blant alle ferske stundenter. Man får raskt et konkurransefortrinn når man har noe ekstra å putte på cv. Tenker også at som nyutdannet kan man ikke nødvendigvis velge og vrake fra øverste hylle.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
snurk skrev (2 minutter siden):

Har du noen erfaring? Er du underkvalifisert til stillingen? I så fall ville jeg gjort som noen andre her foreslår å takke ja slik at du kan få jobberfaring. Jeg har selv utdannelse innen økonomi og husker godt selv hvor enorm konkurransen var blant alle ferske stundenter. Man får raskt et konkurransefortrinn når man har noe ekstra å putte på cv. Tenker også at som nyutdannet kan man ikke nødvendigvis velge og vrake fra øverste hylle.

Jeg har ikke erfaring, utdannelsen er spot on når det kommer til jobben så ikke underkvalifisert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har du råd til å jobbe kun 50% da? Har du råd og dette er en jobb du har veldig lyst på, kjør på. Hvis ikke ville jeg fortsatt søkingen. 

Anonymkode: a6bd6...772

Det er en helt ordinær jobb i regnskapsbyrå, og jeg har jo egentlig ikke råd til å jobbe redusert. Ihvertfall ikke lenger enn noen mnd maks.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei! Det høres ut som de har tenkt å holde deg på gress. Om de har utlyst en 100% stilling, da er det det de skal ansette. Høres ut som de har tenkt å ansette deg i 50%, også skal du jobbe og slite for å 'overbevise' ved å produsere ut over det stillingen du er ansatt i. Gratis arbeidskraft for dem. 

Jeg fikk spørsmål om to stillinger da jeg var nyutdannet, et vikar på ett år og en fulltidsstilling. Jeg sa som det var at kun fulltidsstillingen var aktuell for meg. Jeg fikk da tilbud om den. 

Anonymkode: 098f0...82f

Det er litt den følelsen jeg også får når det er så uklart tidsperspektiv..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er en helt ordinær jobb i regnskapsbyrå, og jeg har jo egentlig ikke råd til å jobbe redusert. Ihvertfall ikke lenger enn noen mnd maks.

Det høres spesielt ut. Til mindre du jobber til lengre tid vil det jo ta før du er «utlært».

Er det et stort firma?

Du må i det minste få det nedtegnet skriftlig i kontrakten at du skal opp i 100% stilling etter en viss periode.

Dersom målet ditt er autorisasjon vil dette jo og bli forsinket om du jobber deltid.

Anonymkode: 4203c...e9b

AnonymBruker
Skrevet

Men har du råd til å ikke gå uten jobb da? Det kan ta lang tid å finne fast stilling. Jeg tror jeg ville takket ja for å ha noe inntekt og få den erfaringen og ha noe på CVen, men som andre sier, søk samtidig andre jobber. Og be om å få tilsendt kontrakt som du må signere før du starter, og sjekk hva det står om oppsigelsestid i prøvetida, slik at du vet hva du har å forholde deg om du skulle få tilbud om 100% fast stilling en annen plass. For en 50% hadde jeg ikke akseptert noe annet enn maksimalt 1 mnd oppsigselsetid men helst bare 14 dager i prøvetida.  Skulle det være lenger oppsigelsestid enn 1 mnd i prøvetida, det hadde jeg ikke akseptert for en 50% stilling. 

Anonymkode: 5a552...188

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det høres spesielt ut. Til mindre du jobber til lengre tid vil det jo ta før du er «utlært».

Er det et stort firma?

Du må i det minste få det nedtegnet skriftlig i kontrakten at du skal opp i 100% stilling etter en viss periode.

Dersom målet ditt er autorisasjon vil dette jo og bli forsinket om du jobber deltid.

Anonymkode: 4203c...e9b

Jeg er helt enig, og jeg blir jo avhengig av å fortsette i deltidsjobben min fra studiene. Det er et lite firma.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...