AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Jeg klarer ikke se vitsen.. Har hatt forskjellige eneboliger siden 2013 pg har aldri trengt å bruke den kontoen Først hadde jeg 150 000 der, nå er den krympet til 50 000 Jeg tror jeg heller putter pengene inn i fondene Vi har romslig økonomi. Har som regel 70 000 igjen etter regningene er betalt. Vi sparer 40 i fond i mnd. Anonymkode: 419f8...543
aksase Skrevet 4 timer siden #2 Skrevet 4 timer siden Da er jo fondet deres buffer. Og med 70 000 til overs i måneden, er nok behovet for å legge til side litt til uforutsette utgifter ganske begrenset. Det er nok mer for de som ofte ikke har noe som helst til overs når alle fakturaer er betalt og hvor en ekstra utgift på 5000,- er nok til å gi økonomiske problemer i månedsvis. 4 4
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Skrevet 4 timer siden Fondene er bufferen. Anonymkode: ae569...c79 1 3
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Skrevet 4 timer siden Men er ikke fond bufferkonto? Anonymkode: 5d637...0b9 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Skrevet 4 timer siden Oppsparte midler er buffer. Du må ikke ha en egen konto som heter "bufferkonto" 🤭 jeg antar at dere av og til får uforutsette utgifter og de pengene som dere bruker til det er jo fra bufferen. Anonymkode: bc1ac...04c 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Oppsparte midler er buffer. Du må ikke ha en egen konto som heter "bufferkonto" 🤭 jeg antar at dere av og til får uforutsette utgifter og de pengene som dere bruker til det er jo fra bufferen. Anonymkode: bc1ac...04c Vi har hatt en egen konto som heter buffer Har stått der i 10 år urørt. Alle er så opptatt av buffer at man blir påvirket Anonymkode: 419f8...543
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden Samme hva ting heter bare man har en plass å ta penger fra om det skjer noe. Jeg har lite penger og kaller det buffer. Og håper det skjer lite uforutsett. Heldig er dere som har mye. Anonymkode: 7cbde...1de
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden Har du 70 tusen igjen hver mnd er det buffer godt nok. Anonymkode: b21e2...b58 3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden MarianneE skrev (1 time siden): Da er det notert. Tror ikke du får bruk for det notatet. Noensinne. Anonymkode: 2fb10...5dc
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden Du kan jo like gjerne ha bufferen i fond. Anonymkode: c2c97...0b9 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan jo like gjerne ha bufferen i fond. Anonymkode: c2c97...0b9 Kommer ikke det litt an på? Vi har i underkant av en årslønn i fond. Den er tenkt til pensjon, men ikke bundet til det (som i IPS f.eks.). Også har vi ca en månedslønn på en sparekonto, som er bufferkonto. Tenker at det er ulike ting da det tar noen dager å få det tilgjengelig når vi selger fond. I tillegg vil jeg ikke være i en situasjon der vi må selge fond om det plutselig er en dipp i markedet, og vi må selge til en dårlig pris. Bufferkontoen kan jeg bruke på sekundet. Anonymkode: ccf6b...7a5
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden Det er vel da for søren det samme hva man kaller pengene man har spart... Folk virker jo helt hjernevaska av forbrukerøkonomer. Anonymkode: 57f36...094 3
MarianneE Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Tror ikke du får bruk for det notatet. Noensinne. Anonymkode: 2fb10...5dc Tror ikke jeg heller
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har hatt en egen konto som heter buffer Har stått der i 10 år urørt. Alle er så opptatt av buffer at man blir påvirket Anonymkode: 419f8...543 Så har du ikke skjønt før nå at buffer er å ha penger, ikke at det må hete bufferkonto og ha 0,noe i rente? Anonymkode: e39ab...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Kommer ikke det litt an på? Vi har i underkant av en årslønn i fond. Den er tenkt til pensjon, men ikke bundet til det (som i IPS f.eks.). Også har vi ca en månedslønn på en sparekonto, som er bufferkonto. Tenker at det er ulike ting da det tar noen dager å få det tilgjengelig når vi selger fond. I tillegg vil jeg ikke være i en situasjon der vi må selge fond om det plutselig er en dipp i markedet, og vi må selge til en dårlig pris. Bufferkontoen kan jeg bruke på sekundet. Anonymkode: ccf6b...7a5 Om det er en dipp og du ikke kjøpte fondet i går, så har du sannsynligvis fortsatt tapt mindre på det enn du gjør ved å la pengene stå på en vanlig konto over flere år. Sannsynligvis har du ikke tapt i det hele tatt, du har bare mindre fortjeneste enn du hadde måneden før, dersom det kommer en dipp. Du har sikkert kredittkort du kan bruke på sekundet, det koster ingenting i de maks 7 dagene det tar før du har realisert fondet og fått det på konto om behovet skulle oppstå. Anonymkode: e39ab...eeb 1 1
AnonymBruker Skrevet 51 minutter siden #17 Skrevet 51 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Så har du ikke skjønt før nå at buffer er å ha penger, ikke at det må hete bufferkonto og ha 0,noe i rente? Anonymkode: e39ab...eeb Har jo pengene på en 5% sparekonto da.... så så ille er det ikke. Men bedre i fond selvsagt TS Anonymkode: 419f8...543
AnonymBruker Skrevet 18 minutter siden #18 Skrevet 18 minutter siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har jo pengene på en 5% sparekonto da.... så så ille er det ikke. Men bedre i fond selvsagt TS Anonymkode: 419f8...543 Du kunne fått over 20% årlig i hele denne perioden, med renters renteeffekt, så det er helt ekstremt dårlig dessverre Anonymkode: e39ab...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 13 minutter siden #19 Skrevet 13 minutter siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kunne fått over 20% årlig i hele denne perioden, med renters renteeffekt, så det er helt ekstremt dårlig dessverre Anonymkode: e39ab...eeb Jo, men med risiko i en verden som til stadighet overrasker..... Ikke alle ønsker den risikoen Anonymkode: dc72c...d74
AnonymBruker Skrevet 3 minutter siden #20 Skrevet 3 minutter siden Hvorfor har den krympet? Anonymkode: 70a30...a24
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå