timbar Skrevet 13 timer siden #1 Skrevet 13 timer siden Vet ikke om jeg har valgt riktig sted å poste dette. Men prøver, min mormor fikk bare et barn med min morfar, som ble født da hun bare var 20 år I 1932. I dag er både min mor og mormor døde og det er for seint å spørre de hvorfor det ble slik. Men i flere år har jeg lurt på dette, jeg vil såklart aldri få svar på dette konkrete eksempelet, men lurer jo veldig på om det kan ha vært tilfeldig at hun ikke fikk flere barn eller om evnt prevensjon hun brukte virket så bra. Har aldri hørt noe om at hun aborterte noengang. Antar at verken hun eller min morfar var stetil siden de fikk min mor så tidlig og hun var heller ikke planlagt Synes nesten det et litt for fantastisk at de lykkes så bra med den type prevensjonsmidler som eksisterte på 30 tallet at det aldri gikk gale. Sikkert et rart spørsmål å stille her, men angrer sånn at jeg ikke var mer nyskjerrig i det minste da min mor levde, og håper noen her har mer peiling på hvilke prevensjonsmidler de brukte på den tid og hvor pålitlige de var. Min mormor var i et lykkelig ekteskap med en fantastisk morfar så jeg utelukker på en måte at de må ha vært avholdende resten av hennes fruktbare alder. Min mor fortalte meg at det var ganske vanlig å bare få bare et barn i 30 årene, samtididig klarer jeg liksom ikke å la vær å lure på hvilke prevensjonsmidler som var så pålitlige på den tiden at det aldri skjedde uhell. Jeg spurte min mor da hun levde om dette men hun visste ikke, men ønsket seg alltid flere søsken, men hadde ingen anelse om hvorfor det blr slik Trodde faren ikke ville ha flere barn fordi han selv hadde 5 søsken og vokste opp i relativ fattigdom. Dette er bare en teori siden hun åpenbarte ikke spurte sin egen mor om dette. Det hører med til historien at de hadde relativt god økonomi og eide sitt eget hus etc..så utelukker at det var økonomiske årsaker til at de ikke fikk flere barn. Dette er såklart et rart spørsmål og muligens upassende, men lurer jo litt på om det er folk her på KK som er gamle nok til å kunne svare generellt på det jeg lurer på eller har noe kompetanse på hva de gjorde for å unngå uønskede svangerskap i så lang periode. 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Skrevet 12 timer siden Kondomer er jo ikke akkurat en moderne oppfinnelse, de har eksistert i hvertfall i et par tusen år. Kondomer laget av gummi ble masseprodusert allerede for 170 år siden. Kan jo også være medisinske årsaker til at de ikke fikk flere barn, eller så enkelt som at de rett og slett ikke ønsket flere barn. Anonymkode: 9572a...188 2 1
Mezzosoprena Skrevet 8 timer siden #4 Skrevet 8 timer siden timbar skrev (5 timer siden): Vet ikke om jeg har valgt riktig sted å poste dette. Men prøver, min mormor fikk bare et barn med min morfar, som ble født da hun bare var 20 år I 1932. I dag er både min mor og mormor døde og det er for seint å spørre de hvorfor det ble slik. Men i flere år har jeg lurt på dette, jeg vil såklart aldri få svar på dette konkrete eksempelet, men lurer jo veldig på om det kan ha vært tilfeldig at hun ikke fikk flere barn eller om evnt prevensjon hun brukte virket så bra. Har aldri hørt noe om at hun aborterte noengang. Antar at verken hun eller min morfar var stetil siden de fikk min mor så tidlig og hun var heller ikke planlagt Synes nesten det et litt for fantastisk at de lykkes så bra med den type prevensjonsmidler som eksisterte på 30 tallet at det aldri gikk gale. Sikkert et rart spørsmål å stille her, men angrer sånn at jeg ikke var mer nyskjerrig i det minste da min mor levde, og håper noen her har mer peiling på hvilke prevensjonsmidler de brukte på den tid og hvor pålitlige de var. Min mormor var i et lykkelig ekteskap med en fantastisk morfar så jeg utelukker på en måte at de må ha vært avholdende resten av hennes fruktbare alder. Min mor fortalte meg at det var ganske vanlig å bare få bare et barn i 30 årene, samtididig klarer jeg liksom ikke å la vær å lure på hvilke prevensjonsmidler som var så pålitlige på den tiden at det aldri skjedde uhell. Jeg spurte min mor da hun levde om dette men hun visste ikke, men ønsket seg alltid flere søsken, men hadde ingen anelse om hvorfor det blr slik Trodde faren ikke ville ha flere barn fordi han selv hadde 5 søsken og vokste opp i relativ fattigdom. Dette er bare en teori siden hun åpenbarte ikke spurte sin egen mor om dette. Det hører med til historien at de hadde relativt god økonomi og eide sitt eget hus etc..så utelukker at det var økonomiske årsaker til at de ikke fikk flere barn. Dette er såklart et rart spørsmål og muligens upassende, men lurer jo litt på om det er folk her på KK som er gamle nok til å kunne svare generellt på det jeg lurer på eller har noe kompetanse på hva de gjorde for å unngå uønskede svangerskap i så lang periode. (Spontan)aborten ble ikke snakket om, så det er ikke nødvendigvis slik at siden du ikke har hørt om det så skjedde ikke det. Det er jo ikke alle kvinner som har lett for å (for)bli gravide. 1 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden Prevensjon var ikke noe man snakket høyt om på den tiden. Men det var heller ikke spesielt godt stilt når det gjaldt fødselhjelp. Så det er godt mulig de hoppet av i svingen, brukte pessar, eller at førstefødsel ga så store skader at flere graviditeter ikke var mulig. En eller begge kan ha hatt vanskeligheter med forplantning, selv om de fikk ett barn. Anonymkode: 575f6...ac9 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden Tja. Jeg og mannen har brukt "hoppe av i svingen" som prevensjonsmetode i 15 år, uten uhell. Vi har ett barn. Ble da gravid på første forsøk, vi var 30 år gamle. Anonymkode: 35258...818
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden Abortering var vanlig på den tida. Både farmor og mormor gjorde det. Det fikk jeg vite som voksen, men det overrasket meg ikke. Skulle ikke snakkes noe særlig om, skulle ikke sørges over. Bare late som ingenting. Ofte fikk ikke mannen vite at kona var gravid før det var veldig synlig. Dette var for at han skulle «spares» dersom det gikk galt tidlig i svangerskapet. Han skulle ikke plages med «kvinnfolk-greier». Dette har min mormor fortalt meg. Så dette kan jo også ha vært tilfelle i dine besteforeldres liv. Men dersom man var «veldig forsiktig», som man kalte det på den tiden, altså hoppa av i svingen, er det ikke utenkelig at det kan ha vært tilstrekkelig prevensjonsmidler for mange. Anonymkode: 508cb...696 2 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden Kondomer? Kan jo godt være det ikke var frivillig? faren min er enebarn, bestemor var 19 når hun fikk han. De slet økonomisk før, under og etter krigen så hun ville ikke ha flere barn. Min mor har en søster. Der vet jeg de brukte kondomer i forlovelsestiden og fremtil de giftet seg ( kjøpt på svartebørs av gifte kvinner ) de ville ha mange barn, men mormor hadde 5 spontaborter immellom den så ble kun 2. synd du snakket så lite med dem før det var for sent, men det kan skyldes så mye og umulig å vite. Frivillig / ufrivillig. Anonymkode: 5892a...2e5
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Urter? Anonymkode: 4ea46...3ca Urter? Hva skulle det ha vært? Anonymkode: 5892a...2e5
Mezzosoprena Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Urter? Hva skulle det ha vært? Anonymkode: 5892a...2e5 Det er da velkjent at man brukte diverse giftige urter og planter for å fremprovosere aborter i "gamle dager".
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden Min bestemor fortalte meg at hun brukte sitron 🤣 Anonymkode: 1f758...25e
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Skrevet 5 timer siden Min far er født i 1939 og er enebarn, min mor er født i 1938 og har to søsken, mens mine besteforeldre på begge sider var født rundt 1900 tallet og hadde 4-7 søsken hver, så noe må være årsaken til at barneflokkene minket før og etter krigen. Jeg har heller ikke spurt om prevensjonsmidler de brukte og synes det er litt flaut faktisk Anonymkode: 487aa...955
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Skrevet 5 timer siden Fra AI: I 1932 var det primært kondomer (ofte kalt gummi), pessarer (svamp dyppet i eddik eller medikamenter) og avbrutt samleie som ble brukt som prevensjon. Anonymkode: 3ea6d...287
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Skrevet 5 timer siden Mange muligheter, for eksempel: - hoppe av i svingen - Kondomer - de hadde faktisk ikke sex (noen har ikke det, og de kan fremdeles ha et lykkelig ekteskap) - de kan ha hatt andre former for sex - hun kan ha hatt aborter du ikke vet om (både SA og provoserte) - hun kan ha ønsket flere barn, men ikke fått dem. Sekundær infertilitet er ikke så uvanlig. Hun kan også ha kommet i tidlig overgangsalder Min egen mormor fikk sju barn, og sukket bare og sa at «vi hadde jo ikke noe valg den gangen». Men de hadde jo tilgang på prevensjon, men om mennene ville bruke kondom, var kanskje et annet spørsmål… Men det var ikke noe jeg ønsket å diskutere med henne 🤣 og jeg kan heller ikke forstå at man skulle ønske å ha en diskusjon med besteforeldre om hvorfor de fikk så få (eller så mange barn). Det er kun en ok (men potensiell klein) diskusjon å ha om besteforelderen tar initiativ til samtalen. Hvis jeg får barnebarn, tenker jeg at de virkelig ikke har noe med sexlivet mitt med deres bestefar! Anonymkode: 0542b...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fra AI: I 1932 var det primært kondomer (ofte kalt gummi), pessarer (svamp dyppet i eddik eller medikamenter) og avbrutt samleie som ble brukt som prevensjon. Anonymkode: 3ea6d...287 Og sæddrepende salve, spyling etter sex, og hoppe av i svingen. Ofte en kombinasjon av flere. Anonymkode: 31d5d...1fe 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Skrevet 5 timer siden For ikke å snakke om sterilitet forårsaket av at mange menn tok med seg gonore, klamydia eller syfilis inn i ekteskapet. Anonymkode: 31d5d...1fe 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Skrevet 5 timer siden Vansker med fruktbarhet var like vanlig da som nå. Anonymkode: 81d8b...4da 1
Mezzosoprena Skrevet 4 timer siden #18 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vansker med fruktbarhet var like vanlig da som nå. Anonymkode: 81d8b...4da Nei, det er dessverre vanligere nå, uten at det var uvanlig på den tiden heller 🙂 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå