Gå til innhold

Trening for rumpa


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha en flott sprettrumpe. Eller, nesten da. ;)

Har dere noen fine øvelser for rumpe/lår?

Gjerne så mange som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utfall og knebøy(eller tilsvarende) er fantastiske øvelser! Gjerne med vektstang. Kombiner med litt kondisjonstrening hvor du IKKE sitter på rumpa(jogge, trappemaskin, ellipsemaskin)-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest

Hvor mange rep. tar dere av utfall og knebøy? Tenker å legge det inn i programmet mitt. Trener to ganger i uken nå, kun kondisjon. Men må tramme opp litt før bikinien skal frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

3x10 er fint.

start med en vekt du klarer,f.eks 10-15 kg,hvis du bruker stang,så øker du etterhvert som du blir sterkere.

så:8-10 knebøy,liten pause,gjenta to serier til.

lykke til,og regn med å bli støl de første gangene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tusen takk for svar, men skal ryggen være helt bein når man gjør disse øvelsene? Er så svak i ryggen så har ikke nubbesjangs å holde den strak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

da starter du med lavere vekt,siden du er svak i ryggen.teknikken læres etterhvert.

du står altså rett opp og ned.så bøyer du knærne,som om du skal sette deg ytterst på en krakk.bøy helt ned.ansiktet ser rett frem.ryggen holdes rett.

går så fint så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste rumpeøvelsene er knebøy og utfall! - og ellers kondisjonstrening som jobbing og trappemaskin.

Når jeg trener underkropp alene tar jeg 5 x 10 knebøy på ett ben (5 på hvert ben) og 3 x 30 utfall (uten vekter - jeg går 30 lange skritt i leil. istedenfor å ta utfall mens jeg står i ro hvis du skjønner. Synes det er mye bedre).

Når jeg trener i par og på tid (f.eks. Par 1: vekselvis knebøy og push-ups på 10 min.) tar jeg 14 rep. om gangen på alle øvelser (utenom situps). Mener det blir en 5-7 serier innenfor den perioden på 10 min.

Endret av Netten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men hvordan kan man best trene rumpa hvis man ikke har tilgang til hverken treningsstudio eller noen vekter..? og hovr ofte bør man gjøre det for å få et resultat? Er det lurt å ta styrkeøvelser for rumpa hver dag for å få fortere resultat eller er det veldig viktig å ha disse pausene?

HÅper noen kan svare for jeg har ikke peiling på sånne trenings"regler" =o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Linny_*

Husk at ikke ta mye vekter på stangen ved knebøy.knebøy går utrolig hardt utover korsryggen så du kan få varie skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ikke ta mye vekter på stangen ved knebøy.knebøy går utrolig hardt utover korsryggen så du kan få varie skader.

Signerer på denne!

Fikk en smell i ryggen da jeg trente knebøy, og slet med rygg-problemer i 9 mnd etterpå før det endte med prolaps i korsryggen.

Så sørg for å gjøre øvelsen korrekt og begynn forsiktig! Teknikken som man lærer på BodyPump med tyngden bak på foten skaper også ekstra spenning i ryggen, gjør heller øvelsen med tyngden midt på foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...