Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #1 Skrevet 23. april 2006 Føler jeg bør skrive et innlegg her om det, nå har jeg sett alt for mange eksempler opp gjennom årene på direkte underslag! Som kunde og frobruker har jeg veldig ofte sett Narvesen-ansatte som bare slår ut kassen ("pling"), legger min seddel oppe i, og gir meg tilbake penger. Summen ble ikke slått inn...ingen kunder etter meg, ingen i nærheten...så enkelt! Ved oppgjøret etter arbeidsets slutt kan jo bare kassøren regne ut hvor mye den ikke har slått inn og ta med seg det beløpet. Det har rett som det er hendt at jeg har handlet for flere hundre kroner i Narvesen og opplevd dette alt for ofte! Har opplevet dette i klesbutikker også: ofte unge jenter som ikke slår inn beløpet, eller scanner inn varen, de plinger bare ut kassen og slår ikke inn beløpet...veldig enkelt! Er det andre ansatte til stede scanner de inn og gjør alt riktig men så snart de jobber alene skjer det ganske ofte, og i flere ulike byer. Er det flere som har lagt merke til dette? I såfall, er dette greit, eller er det utbredt?
Gjest @nea Skrevet 23. april 2006 #2 Skrevet 23. april 2006 Hvorfor spør du ikke om kvittering i slike tilfeller? Da må jo de i kassa slå inn beløpet...
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #3 Skrevet 23. april 2006 Dette er jo erfaringer jeg har gjort meg, og da har jeg vært på farten. Det har liksom ikke falt meg inn å be om kvittering akkurat da. Spesielt ikke på Narvesen, handler magasiner og blader til flere hundre kroner kanskje, så ber man liksom ikke om kvittering likevel...ikke alltid en betaler med kort heller. Betaler en med kort er jo alt greit men dette er som sagt summen av alle de gangene jeg har betalt kontant og ikke bedt om kvittering. Kan jo ikke stå parat og tenke over dette hele tiden, det er gjerne sånt man tenker på i ettertid.
Gjest Gjest1 Skrevet 23. april 2006 #4 Skrevet 23. april 2006 Det har i hvert fall aldri jeg opplevd. Det er jo heller ikke så vanlig å slå inn noen sum, man scanner varen og summen kommer opp automatisk.
Gjest cecilia Skrevet 23. april 2006 #5 Skrevet 23. april 2006 Har jobbet i butikk før, og det hender veldig ofte at det er mindre penger i kassen enn hva det skal være. Dette er slikt som skjer de aller fleste steder dersom man har det veldig travelt, mye kunder, stress, osv. Alle kan telle feil av og til. Dersom det var minus på kassa mi, gjorde jeg slik som du beskriver, slik at denne summen skulle dekke over minuset. Men dersom det er snakk om flere hundre kroner er det jo litt merkelig. Skal jo ikke være flere hundre kroner minus i en kasse. Er det snakk om 70 kr, er det jo ok. Rart det der :klø:
Gjest kassakultur Skrevet 24. april 2006 #6 Skrevet 24. april 2006 Alle kan telle feil av og til. Dersom det var minus på kassa mi, gjorde jeg slik som du beskriver, slik at denne summen skulle dekke over minuset. Men dersom det er snakk om flere hundre kroner er det jo litt merkelig. Skal jo ikke være flere hundre kroner minus i en kasse. Er det snakk om 70 kr, er det jo ok. Rart det der :klø: ← Har dere ikke vareopptelling, hvis du har for lite i kassen fordi du har tatt feil eller gitt igjen feil til en kunde, så hjelper det ikke butikken eller kiosken om du lar være å slå inn noen varer for å dekke det underskuddet du var skyld i. Om du dekker opp det i minus i kassen så det stemmer på denne måten, gjør jo at varebeholdningen minker uten at det registreres at den er betalt. Hva hjelper det. Da skulle du jobbet på postkontor før i tiden, fram til 1984, den gang var det ikke data og vi måtte ta vare på alle utbetalingsbilag. Hvis vi leverte ut et utbetalingskort på 2000 tilbake til kunden sammen med pengene, ved en feil, så satt vi der med 2000 kroner for lite i kassen, som vi ikke hadde bilag for. Og det beløpet ble trukket av lønnen vår, vi kunne bli enige om det skulle trekkes med en gang eller over flere måneder. Noen ganger var vi heldige og kunden kom tilbake med bilaget. Overskudd i kassen gikk tilbake til postkontoret, i påvente av at kunden kom tilbake. Det lærte i alle fall meg å være ryddig og sørge for at alt var i orden i kassen, det var ikke noe man hadde lyst til å oppleve flere ganger. heldigvis var jeg så heldig at kunden kom tilbake med utbetalingskortet, men jeg hadde kolleger som opplevde dette et par tre ganger før de lærte.
Gjest Fruktfat Skrevet 24. april 2006 #7 Skrevet 24. april 2006 der jeg har jobbet har 70kr i minus ikke vært greit. noen ganger -stort sett- kan det være at man har telt feil, men da retter det jo seg dagen etter. kan ikke si jeg har opplevd at noen ikke slår inn på kassa, men der jeg jobber og har jobbet har vi touchscreen og da er et pling det eneste man hører når kassa kommer ut.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2006 #8 Skrevet 24. april 2006 Her var det mange uskyldige! Jeg har handlet i klesbutikker og Narvesen-kiosker der de lar være å scanne inn varene, de bare plinger ut kassen uten å registrere. Når man gjør dette, blir det ikke minus ved oppgjør, da har man jo penger snarere "for mye"! Som svindlerne tar med seg i lomma... Vareopptellinger, ja visst har alle det, men det er sjelden og ved de regner man alltid med "litt svinn" og når det jobber mange ansatte på et sted er det uansett vanskelig å vite nøyaktig hvem av dem som lar være å slå inn noen hundrelapper i ny og ne. Håper mange butikkeiere leser dette og er obs på problemet. Håper Narvesen-ledelsen leser dette!
Gjest Fruktfat Skrevet 24. april 2006 #9 Skrevet 24. april 2006 jeg synes jo det er merkelig at narvesen har så slett kontroll jeg da! der jeg jobbet var det veldig fokus på svinn, vareopptelling en gang i måneden, uanmeldte besøk fra ledelsen hvor de tok kom og telte opp kassa og gikk igjen, hemmelige kunder osv. om det var feil på kassa ble vi oppringt, var det mange åpninger på kassa ble vi oppringt, alt ble kontrollert. jeg synes dette var veldig greit, vanskelig å bli fristet om man vet at det kan komme kontroller om en time! (var med og tok en kollega en gang, hun ble først "fersket" av en hemmelig kunde, deretter la vi ut penger. jeg gikk til lunsj, en lang lunsj mens hun var alene, da jeg kom inn igjen tok jeg med meg glasset hvor pengene lå og telte dem. litt senere kom det folk og tok henne med, hun kom selvfølgelig aldri igjen.)
Gjest cecilia Skrevet 24. april 2006 #10 Skrevet 24. april 2006 Har dere ikke vareopptelling, hvis du har for lite i kassen fordi du har tatt feil eller gitt igjen feil til en kunde, så hjelper det ikke butikken eller kiosken om du lar være å slå inn noen varer for å dekke det underskuddet du var skyld i. Om du dekker opp det i minus i kassen så det stemmer på denne måten, gjør jo at varebeholdningen minker uten at det registreres at den er betalt. Hva hjelper det. Da skulle du jobbet på postkontor før i tiden, fram til 1984, den gang var det ikke data og vi måtte ta vare på alle utbetalingsbilag. Hvis vi leverte ut et utbetalingskort på 2000 tilbake til kunden sammen med pengene, ved en feil, så satt vi der med 2000 kroner for lite i kassen, som vi ikke hadde bilag for. Og det beløpet ble trukket av lønnen vår, vi kunne bli enige om det skulle trekkes med en gang eller over flere måneder. Noen ganger var vi heldige og kunden kom tilbake med bilaget. Overskudd i kassen gikk tilbake til postkontoret, i påvente av at kunden kom tilbake. Det lærte i alle fall meg å være ryddig og sørge for at alt var i orden i kassen, det var ikke noe man hadde lyst til å oppleve flere ganger. heldigvis var jeg så heldig at kunden kom tilbake med utbetalingskortet, men jeg hadde kolleger som opplevde dette et par tre ganger før de lærte. ← Jeg jobbet der i ca. ett år, og det var i forbindelse med opplæringen at jeg fikk beskjed om å gjøre det slik. Har aldri vært med på noen vareopptelling jeg hvertfall. Når daglig leder forteller meg at det skal gjøres slik, er det helt greit for meg.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2006 #11 Skrevet 24. april 2006 Føler jeg bør skrive et innlegg her om det, nå har jeg sett alt for mange eksempler opp gjennom årene på direkte underslag! Som kunde og frobruker har jeg veldig ofte sett Narvesen-ansatte som bare slår ut kassen ("pling"), legger min seddel oppe i, og gir meg tilbake penger. Summen ble ikke slått inn...ingen kunder etter meg, ingen i nærheten...så enkelt! Ved oppgjøret etter arbeidsets slutt kan jo bare kassøren regne ut hvor mye den ikke har slått inn og ta med seg det beløpet. Det har rett som det er hendt at jeg har handlet for flere hundre kroner i Narvesen og opplevd dette alt for ofte! Har opplevet dette i klesbutikker også: ofte unge jenter som ikke slår inn beløpet, eller scanner inn varen, de plinger bare ut kassen og slår ikke inn beløpet...veldig enkelt! Er det andre ansatte til stede scanner de inn og gjør alt riktig men så snart de jobber alene skjer det ganske ofte, og i flere ulike byer. Er det flere som har lagt merke til dette? I såfall, er dette greit, eller er det utbredt? Det er en kjent sak at det er stort svinn i butikker og de ansatte stjeler mest. nå VET jeg at div store butikker(kjeder) også bensinstasjoner foretar sjekk på området. Ikke lenge siden en på en bensinstasjon ble tatt. det var kamera over kassen. det var store mistanker til han...slik ble han tatt. At noen står i en Narvesenkiosk og gjør det så åpenlyst som du beskriver...da er de noe dreven.(eller gir blaffen) man skal ikke føle seg for trygg. an vet heller ikke om kunden er en kontrollør som er ansatt av butikken. ←
Titti72 Skrevet 24. april 2006 #12 Skrevet 24. april 2006 Narvesen har vel vareopptelling hver 3. mnd? Det har de ihvertfall i en jeg kjenner sin Narvesen. Jeg har aldri opplevd at de ansatte ikke slår inn varen min, bortsett fra hvis det er lang kø og jeg legger en 10,- for VG på disken og går. Kan skjønne hvis det kan forekomme i en kiosk i travle tider, men i en klesforretning? Jeg passer alltid på å få kvittering på alt fra tøy/sko/CD o.l. når jeg handler.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2006 #13 Skrevet 24. april 2006 Der jeg jobber er det en seddel og myntmaskin. Ingen kassaskuff hvor man har tilgang til pengene. Ganske greit å forholde seg til,så slipper man ihvertfall å bli beskyldt for å stjele fra kassa.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2006 #14 Skrevet 24. april 2006 Har jobbet i butikk før, og det hender veldig ofte at det er mindre penger i kassen enn hva det skal være. Dette er slikt som skjer de aller fleste steder dersom man har det veldig travelt, mye kunder, stress, osv. Alle kan telle feil av og til. Dersom det var minus på kassa mi, gjorde jeg slik som du beskriver, slik at denne summen skulle dekke over minuset. Men dersom det er snakk om flere hundre kroner er det jo litt merkelig. Skal jo ikke være flere hundre kroner minus i en kasse. Er det snakk om 70 kr, er det jo ok. Rart det der :klø: ← hvis man ikke slår inn på kassa, blir jo ikke momsen registrert heller, så da snyter man jo staten for inntekter. At det blir diff i kassa er ingen unnskyldning for å ikke innbetale rettmessig mva til staten. Det er butikkens problem at de ikke har rutiner som sikrer riktig diff, den kostnaden skal ikke dekkes av staten.
Gjest Fruktfat Skrevet 24. april 2006 #15 Skrevet 24. april 2006 men trådstarter; gjør du noe med det her da? eller sitter du bare på KG og klager? send en mail til narvesen og fortell hvor du har sett dette, si ifra når du ser noen som stapper penger i lomma, om du ser/har mistanke til at de ikke slår inn på kassa så spør etter kvittering! kom på en ting; der jeg jobbet før hadde vi ikke scanner så da hørte man jo ikke at vi slo inn, bare pling fra kassa. der jeg jobber nå spør vi om folk vil ha med kvittering, vil de ikke så slår vi ikke ut kvittering, mend t blir jo fortsatt registrert. kanskje folk tror at jeg ikke slår inn på kassa heller da?
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2006 #16 Skrevet 24. april 2006 men trådstarter; gjør du noe med det her da? eller sitter du bare på KG og klager? send en mail til narvesen og fortell hvor du har sett dette, si ifra når du ser noen som stapper penger i lomma, om du ser/har mistanke til at de ikke slår inn på kassa så spør etter kvittering! kom på en ting; der jeg jobbet før hadde vi ikke scanner så da hørte man jo ikke at vi slo inn, bare pling fra kassa. der jeg jobber nå spør vi om folk vil ha med kvittering, vil de ikke så slår vi ikke ut kvittering, mend t blir jo fortsatt registrert. kanskje folk tror at jeg ikke slår inn på kassa heller da? ← Jo da, mange folk ser forskjellen på det du sier der...har selv sett ansatte i Narvesen som ikke scanner inn varene, eller slår inn noe, det kommer ikke opp sum i kassen, bare "0,00". Spesielt har jeg sett dette i noen Narvesener på sykehus (!), flere steder i Oslo.
liv Skrevet 24. april 2006 #17 Skrevet 24. april 2006 Hos oss måtte vi dekke alt over 30 kr i minus i kassa så om sjefen din synes 70 kr er ok dif så er jo du ganske heldig. Dog det var sjelden noen av oss hadde mer enn en femtiøring eller et par-tre kr i minus da.
Svart Katt Skrevet 24. april 2006 #18 Skrevet 24. april 2006 Det verste jeg opplevde som Rimi-ansatt for maange år siden var da jeg var nybegynner i kassen og det var en "vekslesvindler" på lur. En mann, hyggelig og ordentlig, spurte om jeg kunne veksle en 500-lapp, jeg sa ja, og mens jeg skal telle og gi han igjen, sier han at han ikke skal veksle allikevel, men så skal han det og masse frem og tilbake. Det endte med at det ble 500 i minus i kassen den dagen. Han lurte meg trill rundt med andre ord. En ekkel opplevelse, og jeg måtte heldigvis ikke dekke de pengene som manglet. Men fyren svindlet MANGE butikker på samme måte i den perioden, til slutt sto en butikkansatt som hadde blitt lurt frem i avisen. Utrolig rar sak egentlig.. At det skal gå an.. Litt på siden det her, men jeg vil virkelig ikke gå rundt og tro at det er vanlig for butikkansatte å stjele penger, selv om det helt sikkert finnes mange eksempler på at det har skjedd - og skjer. Men det er veldig smart med de nye kassasystemene fler og fler matbutikker tar i bruk. Både for kunden, butikken og den ansatte.
lillesky Skrevet 24. april 2006 #19 Skrevet 24. april 2006 Ansatte i butikker stjeler, kunder stjeler. Heldigvis (som en sikkerhet for alle) blir det tatt flere forskjellige stikkprøver av ansatte, som kan avdekke svindel. Jeg har hørt om ansatte som legger summen sammen i hodet, og putter pengene rett i lomma. Sånt blir alltid avdekket. Jeg har selv jobbet i butikk, men jeg har aldri følt meg fristet av å svindle fra min abeidsgiver! Jeg har aldri hørt om at ansatte har måtte betale fra egen lomme for minus på kassa, men tydelgvis så skjer det. Er det lov? :klø: TS, når du opplever slike episoder som du forteller om, må du heller ringe den bestemte bedriften det gjelder.
Gjest 2324 Skrevet 24. april 2006 #20 Skrevet 24. april 2006 Jeg har selv jobbet i butikk, men jeg har aldri følt meg fristet av å svindle fra min abeidsgiver! Jeg har aldri hørt om at ansatte har måtte betale fra egen lomme for minus på kassa, men tydelgvis så skjer det. Er det lov? :klø: ← Samme her. Og jeg hadde ikke funnet meg i å måtte dekke minus selv, de er helt umulig å aldri gi tilbake så mye som en krone for mye.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå