Gjest GreenSky Skrevet 23. april 2006 #1 Skrevet 23. april 2006 Jeg salt. Søtt bryr jeg meg ikke om, men salt må jeg ha. Jeg digger salt mat. Jeg har salt i alle former hjemme: Seltin, havsalt, urtesalt, bordsalt, osv. Nei, det er ikke sunt med for mye salt, men jeg digger det likevel. Ville bare dele det med dere.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #2 Skrevet 23. april 2006 Det samme gjør samboeren min. Jeg derimot salter ikke poteter eller egg en gang!
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #5 Skrevet 23. april 2006 Jeg synes salt potetgull er godt, men salt mat liker jeg ikke. Jeg kan fint lage mat uten å salte noe som helst.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #6 Skrevet 23. april 2006 salt er godt men ikke i ren form! jeg salter kun kjøtt... ellers bruker jeg ikke salt tror jeg. men salt mat er kjempegodt, som lakris og pottisgull...
hecuba Skrevet 23. april 2006 #7 Skrevet 23. april 2006 Kan det være at saltet(som fett) løser smaksstoffer? Det burde jeg vite siden jeg skal ha kjemiprøve om næringsstoffer i morgen..
Gjest Hippopotamus Skrevet 23. april 2006 #8 Skrevet 23. april 2006 Salt er fantastisk godt! Salter ALT!
hecuba Skrevet 23. april 2006 #9 Skrevet 23. april 2006 Men det er vel ikke selve saltet som er god, men måten saltet og maten smaker når det blandes? Eller? :klø:
Gjest Hippopotamus Skrevet 23. april 2006 #10 Skrevet 23. april 2006 Men det er vel ikke selve saltet som er god, men måten saltet og maten smaker når det blandes? Eller? :klø: ← Jeg synes rent salt er godt også, jeg...
hecuba Skrevet 23. april 2006 #11 Skrevet 23. april 2006 Jeg synes rent salt er godt også, jeg... ← ok.
Gjest GreenSky Skrevet 24. april 2006 #12 Skrevet 24. april 2006 Kan det være at saltet(som fett) løser smaksstoffer? Det burde jeg vite siden jeg skal ha kjemiprøve om næringsstoffer i morgen.. ← Det stemmer! Men det er vel ikke selve saltet som er god, men måten saltet og maten smaker når det blandes? Eller? :klø: ← Joda, liker det og.
skrue Skrevet 24. april 2006 #13 Skrevet 24. april 2006 Salt (og sukker) er godt fordi det er livsnødvendig for kroppen. Problemet idag er at vi lett får for mye av det.
NullHull Skrevet 24. april 2006 #14 Skrevet 24. april 2006 Jeg salt. Søtt bryr jeg meg ikke om, men salt må jeg ha. Jeg digger salt mat. Jeg har salt i alle former hjemme: Seltin, havsalt, urtesalt, bordsalt, osv. ← Samme her ! Har også et like bredt utvalg av salt som den mest velassorterte daglivarebutikken!
Gjest gjest1 Skrevet 24. april 2006 #15 Skrevet 24. april 2006 Visste dere at ordet salær(lønn) kommer fra salt. Det kommer av at i den romerske hæren (tror jeg det var) fikk soldatene betalt i salt. Salær.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2006 #17 Skrevet 24. april 2006 Jeg elsker salt, og det er bare blitt verre med årene. Spiser jeg ristet skive med smør og hvitost, så salter jeg mellom smør og ost. Spiser jeg skive med italiensk salat, så salter jeg salaten. Og pizzaen får et dryss grillkrydder (høyt saltinnhold). Salt, salt, salt. I det siste har jeg lagt våken med dødsangst... tror det er underbevisstheten min som hinter om at salt- og fettnivået i kroppen min er faretruende høyt...
Gjest gjest1 Skrevet 24. april 2006 #18 Skrevet 24. april 2006 Jeg elsker salt, og det er bare blitt verre med årene. Spiser jeg ristet skive med smør og hvitost, så salter jeg mellom smør og ost. Spiser jeg skive med italiensk salat, så salter jeg salaten. Og pizzaen får et dryss grillkrydder (høyt saltinnhold). Salt, salt, salt. I det siste har jeg lagt våken med dødsangst... tror det er underbevisstheten min som hinter om at salt- og fettnivået i kroppen min er faretruende høyt... ← Prøv å krydre med urter, i stedet for salt i en periode. F.eks frisk bladpersillie på hvitosten, og italiensksalat. Ruccula på pizzaen. Til å begynne med vil du synes at maten ikke smaker noe, men etterhvert klarer du å venne deg av med å bruke mye salt. Jeg liker salt godt selv, men siden sambo helst ikke skal ha salt har jeg lært meg å bruke minimalt med salt og heller bruke krydder og andre smaksforsterkere(surt, søtt) i tillegg. Det var litt stress til å begynne med, men nå går det av seg selv, og vi har et rikholdig utvalg av tørkede urter, og kjøper to-tre typer friske hver uke etter behov.
Gjest Fruktfat Skrevet 24. april 2006 #19 Skrevet 24. april 2006 jeg salter kun egg og pommes frites (har egentlig ikke skjønt vitsen med å ha salt i vannet når man koker poteter og grønnsaker? :klø: ) MEN vi bruker mye hindu kyllingkrydder, og det er det jo masse salt i, så jeg får sikkert i meg mer enn nok allikevel
Gjest 1111 Skrevet 24. april 2006 #20 Skrevet 24. april 2006 Jeg er veldig glad i salt (dessverre), og vil gjerne ha salt på potetene, kjøttet, grønnsakene, pastaen osv. Særlig på pasta! Men det er jo ikke så særlig sunt da, så prøver å begrense saltbruken. (Dessuten så lider smaksløkene under høyt saltbruk).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå