AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Har 5415 kr på buffer. Hva tenker dere om summen og hva har dere? Anonymkode: 39d68...137
Hololo Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden Tenker du har veldig liten buffer, men det kommer jo an på din situasjon, jeg har sånn sett ikke noe buffer men bruker rammelånet til det.
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Vi har et månedsbudsjett i buffer. 50 000. Det dekker uforutsette utgifter på bil og hus/invetar. Det er omtrent det vi sparer i året, 4-5000 per måned. Tenker det er et absolutt minimum, men det er det vi klarer å sette av. Anonymkode: f24f2...733
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden Det er en liten buffer. Jeg har pga ulike årsaker (kjæledyr, bil, baksmell m.m) måtte gjøre innhogg i bufferen over de to siste år, og har nå kun 11k igjen. Det skremmer vettet av meg, så feriepengene i år går til buffer og jeg forsøker å gjøre tiltak i månedene fremover for å spare opp mer. Målet er å minst alltid ha en månedslønn i buffer, men vet mange mener man bør ha minst tre mnd. Det tror jeg nok kommer an på bosituasjon o.l. Anonymkode: 9043a...c77
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Bufferen din er liten. Har du nylig vært nødt å ta av den? Jeg har ikke så stor buffer selv, rundt 20.000 kroner, men setter av 1600 kroner i måneden for å øke den. Måtte nylig ta litt av den pga uventet tannlegebesøk. Det har kostet meg totalt 4600 kroner, så om noe slikt hadde skjedd med deg, så ville jo hele bufferen din vært borte vekk. Men bedre å ha noe i buffer enn ingenting. Anonymkode: 806fb...51a 1
Gaia Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden Jeg har 3 x netto månedsinntekt på buffer, samt sparekonto og fond. Litt over 5000 er lite, men det er da i det minste noe, hvis noe uforutsett skulle skje. Vær flink og spar deg opp, så skal du se at den vokser jevnt og trutt. Jeg har vært der du er nå, og har spart meg opp over mange år. 👍 1 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden Har ca en halv million, litt mer. Det er for meg ca en kvart årslønn. Anonymkode: d435a...8c2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden Det er en start. Alt ettersom hvilken livsfase du er i og din økonomiske situasjon ellers, så bør du nok øke bufferen ganske betydelig for å ikle være så sårbar. Anonymkode: 7c0b0...827
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden Tenker at det er bedre enn null! En god start. Anonymkode: caf46...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Skrevet 3 timer siden Gaia skrev (5 minutter siden): Jeg har 3 x netto månedsinntekt på buffer, samt sparekonto og fond. Litt over 5000 er lite, men det er da i det minste noe, hvis noe uforutsett skulle skje. Vær flink og spar deg opp, så skal du se at den vokser jevnt og trutt. Jeg har vært der du er nå, og har spart meg opp over mange år. 👍 Hvilken konto står bufferen på? Anonymkode: 8736b...8c9
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Skrevet 3 timer siden Har nå 37.000.- på bufferkonto. Målet er å ha 50.000.- der. Er minste ufør så da blir det litt over to måneds "lønninger". Begynte å spare i januar etter å ha ryddet opp i økonomien. Når bufferen når 50.000.- skal jeg opprette en feriekonto. Skal prøve å få reist litt før helsa tar helt knekken på meg. Har ikke hatt råd til det tidligere. Anonymkode: c8e5a...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Skrevet 3 timer siden Har ingen egen bufferkonto. I praksis står det noen titusener på brukskontoen det aller meste av måneden. Ellers dekker kredittkort det jeg trenger i veldig mye lengre tid enn jeg bruker på å ta ut fra fond. Jeg har også flere millioner i lånerammen som kan tas ut mer eller mindre umiddelbart. Er ikke det spor bekymret. Men jeg har jo da tilgang på cirka halvannen million av egne penger eller fire-fem millioner i lån med boliglåns-rentenivå. Bare har det ikke liggende på noen egen bufferkonto. Anonymkode: b26cf...ac6
Gaia Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvilken konto står bufferen på? Anonymkode: 8736b...8c9 Den står på sparekonto.
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden Det anbefales å ha x 2-3 månedslønn i buffer. Det tok lang tid før jeg klarte det, fordi det alltid var nesten like mye ut som inn. Men litt og litt så gror den sakte men sikkert. Høyrentekonto, og fondssparing som jeg i verste fall må sprette. Men det føles trygt å ha litt i bakhånd. Anonymkode: 61ac9...259
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Skrevet 2 timer siden Glemte å svare på hva jeg selv har. Jeg beholder jevnt 50 000 på en lett tilgjengelig konto, og alt overskytende går til langsiktig sparing. Anonymkode: 7c0b0...827
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Skrevet 2 timer siden Har 201 000 på sparekonto, har spart og setter av 2000 pr måned. Anonymkode: f8d6d...9e8
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har ingen egen bufferkonto. I praksis står det noen titusener på brukskontoen det aller meste av måneden. Ellers dekker kredittkort det jeg trenger i veldig mye lengre tid enn jeg bruker på å ta ut fra fond. Jeg har også flere millioner i lånerammen som kan tas ut mer eller mindre umiddelbart. Er ikke det spor bekymret. Men jeg har jo da tilgang på cirka halvannen million av egne penger eller fire-fem millioner i lån med boliglåns-rentenivå. Bare har det ikke liggende på noen egen bufferkonto. Anonymkode: b26cf...ac6 Jeg er enig med deg. Man trenger ikke bufferkonto når man har rammelån. Hvis man kjøper noe dyrt og betaler med kredittkort, så har man jo litt tid til å omrokkere på midler før kredittkortfakturaen forfaller (f.eks ved å ikke betale noe inn på lånet før fakturaen er betalt). Og hvis nødvendig så rekker man å hente ut midler fra lånerammen. Anonymkode: 7c0b0...827
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Skrevet 2 timer siden Jeg har 50 111 kr på bufferkonto nå, men skal prøve å øke den til 100.000 innen desember. Har kjøpt meg leilighet, så vil gå en del penger til møbler. Skal flytte ut der jeg bor nå i slutten av juli, og flytte inn til en sokkel leilighet hos et familiemedlem (midlertidig) frem til jeg flytter inn i ny leiligheten. Da går husleien ned med 6900 kr. Fra 11 900 kr til 5000 kr. Siden jeg er ung ufør, så prøver jeg å ha minst en inntekt på buffer - i tilfelle det skjer noe tull med NAV. Anonymkode: 91a01...9e1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Skrevet 2 timer siden Alle som har så lite i buffer har sikkert fast jobb og rik kjæreste. Anonymkode: 85bec...de9
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Siden jeg er ung ufør, så prøver jeg å ha minst en inntekt på buffer - i tilfelle det skjer noe tull med NAV. Anonymkode: 91a01...9e1 utbetaling mente jeg selvsagt. Anonymkode: 91a01...9e1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå