AnonymBruker Skrevet 17. juni #1 Skrevet 17. juni Hei! Jeg er begynt å bli litt bekymret, så jeg håper å få noe råd… Baby er 2 1/2 mnd, nærmere sagt 11 uker gammel. Hun er mitt andre barn, eldstemann blir 2 år til høsten, så jeg føler jeg nettopp har vert gjennom alle babyfasene og husker godt hvordan storebror var. De første 2 ukene etter fødselen gikk det kun i mat og søvn, etter det hadde hun 3-4 uker hvor hun var plaget med luft og stivhet i nakken. Tok hun med til kiropraktor, som har hatt god effekt i forbindelse med favorittside og stivheten, og snur hodet normalt nå. For en og en halv uke siden ble vi forkjølet, og det henger fortsatt litt i. Poenget mitt som ikke har kommet frem ennå: Jeg synest hun sover ekstremt mye. Helt siden hun var 2 uker har hun sovet natten gjennom. Hun sluttet å våkne av seg selv om natten for mat (med unntak noen netter). De første to ukene ga hun tydelige tegn til sult, etter det har det bare dabbet av. Jeg tilbyr hver 3 time, drøyer av og til til 4 timer (for å se om hun gir noen tegn). Hun vil som regel gjerne ha når jeg tilbyr, og spiser godt, så jeg skjønner bare ikke? Hun er svært bedagelig av seg, gråter kun når hun er trøtt. Jeg føler hun har ett litt økt søvnbehov nå, når vi har vert forkjølet. Har snakket med både lege og hs, der jeg får to motsatte svar. Lege sier at jeg bare kan la hun sove, så lenge hun legger fint på seg og har våte bleier. Mens hs mener jeg bør vekke henne. Her er en typisk dag: Kl.22 - Ammer før jeg legger meg Kl.06.45 ish - Står opp med storebror, baby får tilbud om mat, hun etterspør ikke. Hender en natt i ny og ne at hun våkner i 4-5 tiden, ammer da, og tilbyr igjen 3-4 timer senere. Kl.10 - Tilbud om amming Kl.13 - Tilbud om amming Kl.16 - Tilbud om amming Kl. 19 ish - Amming mens vi legger storebror, har fått på seg pysjen og sovner som regel for natten nå. Hun har våkentid på 1 til 1 1/2 time, synest hun blir fortere trøtt nå når vi har vert forkjølet. Men nå når jeg tenker over det, og teller antall timer hun faktisk er våken iløpet av en dag, så synest jeg det er lite våkentid. Idag har hun vert våken ca 5-6 timer. Storebror var helt motsatt, så akkurat dette her er ukjent kjenner jeg… Og jeg blir så i stuss når helsesøster sier en ting, og fastlegen noe annet.. I forhold til søvnen, merker jeg hun sover annerledes på dagen enn om natta, på dagtid våkner hun av seg selv når hun har «sovet ferdig», mens på natta er hun helt i drømmeland. Men dette har begynt å bekymre meg litt.. Hun går fint opp i vekt foresten. Tanker? Anonymkode: 074a9...11c
AnonymBruker Skrevet 17. juni #2 Skrevet 17. juni Glemte å skrive at jeg har forsøkt å la vere å tilby mat, for å se om hun etter hvert gir fra seg noe tegn for sult, men neida.. Jeg ender alltid opp med å måtte tilby, uten å se noe tegn fra henne, for å sikre at hun får det hun trenger.. Ts Anonymkode: 074a9...11c
AnonymBruker Skrevet 17. juni #3 Skrevet 17. juni Helt naturlig at de blir trøttere i perioder med sykdom. Men sånn ellers; du er heldig! Og dette kan jo snu anytime tenker jeg. Barna er jo så forskjellige, noen er født med ekstremt godt sovehjerte. Så fremt at hun legger på seg slik hun skal, og har et tilfredsstillende antall våte bleier daglig så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du skal vekke henne. Fortsett å tilby du, men la frøkna sove om natta om overnevnte fortsetter i riktig retning 😊 Anonymkode: c8fce...366 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #4 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helt naturlig at de blir trøttere i perioder med sykdom. Men sånn ellers; du er heldig! Og dette kan jo snu anytime tenker jeg. Barna er jo så forskjellige, noen er født med ekstremt godt sovehjerte. Så fremt at hun legger på seg slik hun skal, og har et tilfredsstillende antall våte bleier daglig så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du skal vekke henne. Fortsett å tilby du, men la frøkna sove om natta om overnevnte fortsetter i riktig retning 😊 Anonymkode: c8fce...366 Absolutt, jeg er heldig! Storebror sov natten gjennom fra han var 3 mnd, han har alltid sovet godt etter det, aldri hatt noe søvnregresjon med ham, annet enn ved tannfrembrudd. Men synest det er så vanskelig å vurdere, f.eks når jeg søker på nettet om dette, «kontakt lege om barnet er slapp». Men hvordan i alle dager skal jeg kunne vite det når hun ellers våkner sjeldent om natta, spør aldri etter mat, sover godt osv. Jeg har heller begynt å spørre meg: sover hun så mye fordi hun ikke får i seg nok næring? Men da hadde hun jo ikke hatt våte bleier, bæsjet osv. Så jeg blir litt gal av dette her😅 ts Anonymkode: 074a9...11c
AnonymBruker Skrevet 17. juni #5 Skrevet 17. juni Her var det første baby som sov så mye, dermed hadde jeg ikke noe å sammenligne med. Jeg ble bare en sånn irriterende mor som ikke skjønte hvor dette "sov mens du kan, for når babyen er født, er det mange år til du får en god natts søvn igjen" kom fra (jeg sov dårlig som gravid, og veldig godt som nybakt mamma til nr. 1). Men det kan godt hende jeg hadde bekymret meg for om det var for mye soving om lillesøster ble født først. Det var virkelig stor forskjell på dem, lillesøster spiste oftere også, jeg syntes til tider hun alltid spiste. Men når babyen har våte bleier og bæsjer, også går opp i vekt, og virker fornøyd, så høres det normalt ut. Det er visst mye som er normalt med babysøvn. Anonymkode: 64201...899 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #6 Skrevet 17. juni Her sov eldste natta gjennom fra dag 1 . Sovnet ved 22 tiden og sov til 06. Etterhvert la seg tidligere og tidligere og sov fortsatt til 06. Yngste slett vi med sov omtrent ikke, var så ille at vi ble innlagt og ved 2 års alder fikk medisiner til å kunne sove Anonymkode: e1197...199 1
Enamorada Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Absolutt, jeg er heldig! Storebror sov natten gjennom fra han var 3 mnd, han har alltid sovet godt etter det, aldri hatt noe søvnregresjon med ham, annet enn ved tannfrembrudd. Men synest det er så vanskelig å vurdere, f.eks når jeg søker på nettet om dette, «kontakt lege om barnet er slapp». Men hvordan i alle dager skal jeg kunne vite det når hun ellers våkner sjeldent om natta, spør aldri etter mat, sover godt osv. Jeg har heller begynt å spørre meg: sover hun så mye fordi hun ikke får i seg nok næring? Men da hadde hun jo ikke hatt våte bleier, bæsjet osv. Så jeg blir litt gal av dette her😅 ts Anonymkode: 074a9...11c Hva med vekta til babyen?
AnonymBruker Skrevet 17. juni #8 Skrevet 17. juni Enamorada skrev (2 minutter siden): Hva med vekta til babyen? Hun går fint opp i vekt. Jeg har en babyvekt her hjemme, som jeg fikk tak i til storebror da han var baby, av ulike grunner. Veier hun samme dag hver uke, og hun legger på seg 150-200 gr pr uke. Anonymkode: 074a9...11c 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #9 Skrevet 18. juni Er hun glad og «med» når hun er våken? Anonymkode: a4614...a02
AnonymBruker Skrevet 18. juni #10 Skrevet 18. juni Mtp melkeproduksjonen din så ville jeg tilbydd amming oftere enn hver 3-4 time. Anonymkode: 2c6b1...e3a 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #11 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er hun glad og «med» når hun er våken? Anonymkode: a4614...a02 Ja det er hun! Hun er så og si aldri misfornøgd, kun når hun er veldig trøtt og vil sove. Anonymkode: 074a9...11c
AnonymBruker Skrevet 18. juni #12 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hun går fint opp i vekt. Jeg har en babyvekt her hjemme, som jeg fikk tak i til storebror da han var baby, av ulike grunner. Veier hun samme dag hver uke, og hun legger på seg 150-200 gr pr uke. Anonymkode: 074a9...11c Du må sjekke hvor hun ligger på kurven. Min baby la også på seg 150-200 gram i uken, men det var ikke nok til å holde kurven, og han måtte ha mme i tillegg. Helsenorge-appen, inne på babyen, har nå noe som heter småbarnsliv. Der kan du legge inn målingene og se om baby holder kurven sin. Ellers sover så små babyer veldig mye, så søvnmengden hennes i seg selv er ikke en bekymring. Noen babyer gir færre tegn enn andre babyer. Uansett av hensyn til melkeproduksjonen bør du tilby henne minst hver 3. Time på dagtid når hun sover så godt om natten. Anonymkode: 6eadc...da8
AnonymBruker Skrevet 18. juni #13 Skrevet 18. juni Min yngste var en sovegris. Eldste og forsåvidt, han våknet en gang for mat på natta frem til 4 mnd, da sov han hele natta. Yngste våknet ikke i det hele tatt de første ukene og jeg våknet panisk mang en morgen fordi hun sov så lenge og jeg trodde det hadde skjedd noe 😅 helsesykepleier ville jeg skulle vekke for mat så da gjorde jeg det. Begge barna har i grunn beholdt et godt sovehjerte, skikkelige Bmennesker begge to. Anonymkode: 5dff6...108
AnonymBruker Skrevet 19. juni #14 Skrevet 19. juni Ingen av mine barn ga noen gang tegn på sult. Måtte bare «føle meg frem», og tilbydde mat ofte. Anonymkode: ac8a3...60e
AnonymBruker Skrevet 20. juni #15 Skrevet 20. juni Jeg er andregangs med baby på 2mnd og 3 uker. akkurat lik våkentid, stort sett glad men blir gjerne trøtt og litt grinete etter 1 t - 1. 5 time. På natta sover hun 12 timer og våkner 1 til 2 ganger. Det er også noen dager hun fremdels sover stort sett hele dagen, andre dager mer våken. Jeg bruker napper(gratisversjonen) for å sjekke våkentid. På 2 uker har hun lkt fra 6t tilsammen på dagen til 8 t. men aldri i verden om estimerte sovetider passer fordi er altfoe lenge. Sjekker du på huckleberry skriver de derimot at de enda kan sove veldig mye denne perioden. Når jeg leser står det flere steder at de bør legges innen 60 min til 1.5 på denne alderen Med førstemann ble det jag for eg å utvide våkentidene til "anbefalingene",noe som nok resulterte i gråtende baby og fødselsdepresjon for meg. Han var alltid på maks tid og reduserte antalle hviler (eks fra 3 til 2,2 til 1) helt blant "siste" anbefaling. Han var også den i bhg som var sist til å kutte dagsoving. Så mitt tips er å sammenligne din baby heller med seg selv 🙂 hva de andre gjøe er ikke så viktig. Ikke stress med det, det kommer. Det viktigste er at baby og dere har det bra 🙂 Anonymkode: 44950...ed2 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #16 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er andregangs med baby på 2mnd og 3 uker. akkurat lik våkentid, stort sett glad men blir gjerne trøtt og litt grinete etter 1 t - 1. 5 time. På natta sover hun 12 timer og våkner 1 til 2 ganger. Det er også noen dager hun fremdels sover stort sett hele dagen, andre dager mer våken. Jeg bruker napper(gratisversjonen) for å sjekke våkentid. På 2 uker har hun lkt fra 6t tilsammen på dagen til 8 t. men aldri i verden om estimerte sovetider passer fordi er altfoe lenge. Sjekker du på huckleberry skriver de derimot at de enda kan sove veldig mye denne perioden. Når jeg leser står det flere steder at de bør legges innen 60 min til 1.5 på denne alderen Med førstemann ble det jag for eg å utvide våkentidene til "anbefalingene",noe som nok resulterte i gråtende baby og fødselsdepresjon for meg. Han var alltid på maks tid og reduserte antalle hviler (eks fra 3 til 2,2 til 1) helt blant "siste" anbefaling. Han var også den i bhg som var sist til å kutte dagsoving. Så mitt tips er å sammenligne din baby heller med seg selv 🙂 hva de andre gjøe er ikke så viktig. Ikke stress med det, det kommer. Det viktigste er at baby og dere har det bra 🙂 Anonymkode: 44950...ed2 Jeg ammer forresten hver gang baby våkner og ofte før soving 🙂 Anonymkode: 44950...ed2
AnonymBruker Skrevet 21. juni #17 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg er andregangs med baby på 2mnd og 3 uker. akkurat lik våkentid, stort sett glad men blir gjerne trøtt og litt grinete etter 1 t - 1. 5 time. På natta sover hun 12 timer og våkner 1 til 2 ganger. Det er også noen dager hun fremdels sover stort sett hele dagen, andre dager mer våken. Jeg bruker napper(gratisversjonen) for å sjekke våkentid. På 2 uker har hun lkt fra 6t tilsammen på dagen til 8 t. men aldri i verden om estimerte sovetider passer fordi er altfoe lenge. Sjekker du på huckleberry skriver de derimot at de enda kan sove veldig mye denne perioden. Når jeg leser står det flere steder at de bør legges innen 60 min til 1.5 på denne alderen Med førstemann ble det jag for eg å utvide våkentidene til "anbefalingene",noe som nok resulterte i gråtende baby og fødselsdepresjon for meg. Han var alltid på maks tid og reduserte antalle hviler (eks fra 3 til 2,2 til 1) helt blant "siste" anbefaling. Han var også den i bhg som var sist til å kutte dagsoving. Så mitt tips er å sammenligne din baby heller med seg selv 🙂 hva de andre gjøe er ikke så viktig. Ikke stress med det, det kommer. Det viktigste er at baby og dere har det bra 🙂 Anonymkode: 44950...ed2 Tusen takk for fint og utfyllende svar🥰 Mye har endret seg de siste dagene, hun har begynt å plundre og bable MYE når hun er våken, så kan vere at hun er i ett utviklingstrinn og derfor har sovet litt mer. Hun sover godt om natten og har vert mer våken siste dagene, som har vert så fint! Jeg har nå gått over til delamming (av ulike årsaker jeg ikke over å skrive om), som fungerer bra hittil, så jeg fortsetter med det til neste kontroll hos hs. ts Anonymkode: 074a9...11c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå