Gå til innhold

Erfaringer med PMOS og lavkarbo?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp fått bekreftet at jeg har PMOS (PCOS), og har fått resept på Metformin, samt beskjed om å gå over til et lavkarbo-kosthold.

Hvilke erfaringer har du med å gå over på lavkarbo? Med og uten Metformin i tillegg. Hvilke symptomer har det hjulpet på?

Gynekolog sier at det vil definitivt hjelpe mot uønsket hårvekst, noe som i tillegg til stor mage er det som plager meg mest med denne diagnosen.

I tillegg har jeg smått forhøyet kolesterol (genetikk), og prøver å spise middelhavs. Men det har jo en del karbohydrater fra f.eks pasta. Er det bare til å kutte det vekk?

Anonymkode: c9b64...5d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Det er en del år siden  jeg la om til lavkarbo nå, men jeg fikk stabil syklus (etter flere år med amenore eller veldig ustabil syklus - alt fra 3 uker til flere måneder) og je gikk ned ca 20 kg. Jeg merket ikke noe på hårveksten, brydde/bryr meg ikke om kolesterol. Jeg fikk mindre migrene, mindre kviser og mindre muskelkramper. Etterhvert spiser jeg mest animalsk - klarer ikke helt å gjennomføre carnivore selv om jeg ligger nært. Det har hjulpet på nevrologiske diagnoser for meg. Polynevropati, bedre balanse, migrenen er nesten helt borte, makula er nesten borte, grønn stær er borte, iridocylitt har jeg nesten ikke hatt etter at jeg startet med lavkarbo/ketogent/animalsk. Jeg kom greit gjennom overgangsalderen også.

Anonymkode: 2272c...4cc

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg har også ustabile sykluser, alt fra 22 dager til 1 år lange.  Sliter også med hormonelle kviser. Godt å høre at kostholdsendring kan ha så mange positive konsekvenser!

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min mistet mensen helt av lavkarbo, ble mye bedre når hun spiste frukt igjen. jeg fikk igjen syklusen av metformin og mindre sukker, men lavkarbo funket ikke helt for min kropp heller.

ville heller fokusert på ren mat, protein og fett og fiber i alle måltider, varierte råvarer. 

Anonymkode: bd2f8...2ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...