Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette har sikkert vært spurt om før, men når jeg googler, får jeg kun reklame for privatskoler som tilbyr pakker i disse fagene som man må betale for. Jeg fullførte videregående for en god del år siden og har master innen språkfag, men da KI har begynt å ta over det meste av bransjen, snuser jeg litt på å ta opp realfagene fra videregående for å åpne mulighetene mine i fremtiden.

Jeg har studert mye, synes det er gøy å studere, forstår ting lett og har alltid fått toppkarakterer, så jeg føler ikke noe behov for å betale masse penger for å følge et program. I tillegg har samboer doktorgrad i fysikk og kjemi og har jobbet som forsker i mange år, så han kan fint hjelpe med alt jeg ikke forstår.

Men hvor bør jeg begynne om jeg vil gjøre alt på egen hånd? Kjøpe en lærebok og følge den fra perm til perm og bare YOLO privatisteksamen? Studere læreplanen og se om jeg forstår alt på den? Tenkte å begynne med kjemi 1 og enten matte eller biologi.

Anonymkode: f463b...a0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eksamen blir bygget på læreplanen, så du må se på læreplanen for de fagene du ønsker ta. 
Går du igjennom en bok fra perm til perm, så risikerer du kaste bort enormt mye tid på emner som ikke er relevante. 
Jeg ville ha sjekket læreplanen og tidligere eksamensoppgaver veldig godt først, på kjemi og biologi, for å se hva du trenger for å lære deg de praktiske oppgavene. 

Matte er nok enklere siden det er teoretisk fag, og ikke innebærer praktiske oppgaver på eksamen. 

Men har du sjekket mulighetene for å ta enkeltemner i matte, kjemi og biologi på offentlig universitet? 
Jeg hadde kun matte som realfag fra vgs, men gikk en teknologisk bachelor som hadde en del fysikk. De studiepoengene jeg har i fysikk fra min bachelor gjør at jeg oppfyller realfagskravene til ingeniørutdanning nå. 
Da betaler man kun semesteravgiften. Men må levere inn obligatoriske innlevering da. 

Anonymkode: 27310...681

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøpe en lærebok og følge den fra perm til perm og bare YOLO privatisteksamen?

Det var det jeg gjorde i hvert fall. I tillegg må du lese relevant litteratur ved siden av som du enten finner online eller på et bibliotek samt løse oppgaver innom det faget du tar.

Anonymkode: 9eb75...375

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...