AnonymBruker Skrevet 17. juni #1 Skrevet 17. juni Og kanskje hvorfor? Hvorfor endte du med den og har du hatt flere ulike? Anonymkode: 7d201...3b6
AnonymBruker Skrevet 17. juni #2 Skrevet 17. juni Ingen hund om dere har noen med allergier I familien. Anonymkode: e130e...473 8 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #3 Skrevet 17. juni Vi hadde mellompuddel. Personen med allergi reagerte aldri Anonymkode: 46bfb...4ca
AnonymBruker Skrevet 17. juni #4 Skrevet 17. juni Ingen. Oppsøk folk med hund først, vær mye med andres hunder og finn ut hva dere reagerer på. Ikke kjøp hund, la den knytte seg til dere, for så å bli kasteball når dere -SJOKK- var allergiske. Anonymkode: a11c3...70a 4 8
AnonymBruker Skrevet 17. juni #5 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ingen hund om dere har noen med allergier I familien. Anonymkode: e130e...473 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingen. Oppsøk folk med hund først, vær mye med andres hunder og finn ut hva dere reagerer på. Ikke kjøp hund, la den knytte seg til dere, for så å bli kasteball når dere -SJOKK- var allergiske. Anonymkode: a11c3...70a Vi har allerede hatt allergivennlig hund som fungerte veldig fint. Jeg elsker rasen, men funderer på å sjekke ut andre raser neste gang vi skal ha hund. Vi skal også begynne å passe hunder som gjør at vi får sjekket allergien. Så det er bare å ta det med ro. Anonymkode: 7d201...3b6 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #6 Skrevet 17. juni Puddel, har hatt storpuddel, mellompuddel, dverg og toy. ❤️ Har selv allergi og har bare reagert når de har vært valper, spesielt når de mistet valpetennene. Eller har det gått helt fint. Anonymkode: 0e2b9...e4d
Thestral Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni (endret) Mellompuddel, ingen reagerte. Men sjekk først, møt noen som har rasen du tenker på. Ingen raser er allergivennlige, noen har bare mindre sannsynlighet for å utløse allergi. Jeg skaffet ikke egentlig puddel for å slippe allergi og røyting da, jeg skaffet puddel fordi de er utrolig allsidige. Sosiale, vennlige, gode i ulike hundesport grener, er med på alt. De er som små klovner full av personlighet og energi. Endret 17. juni av Thestral 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #8 Skrevet 17. juni Oppsøk hund med den rasen dere ønsker innenfor "allergivennlig". Ingen er allergivennlig. For none reagerer på midd, pels, støv fra pels eller enzymene i spyttet fra hundene. Så her må du finne ut hva slags allergi det er og så ha besøk av en hund eller besøke en hund ofte. Kan faktisk ta tre uker før man merker at man reagerer allergisk. Noen reagerer ikke på valper, men vil reagere på hunden som voksen Anonymkode: c08ef...ced 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #9 Skrevet 17. juni Jeg kan reagere på 1 hund men ikke en annen. Også samme rase. Så er skummelt. Samme med katter, tåler noen. Anonymkode: 5f1c1...ac0 1
Umbreon Skrevet 17. juni #10 Skrevet 17. juni Er allergien alvorlig nok, så hjelper det ikke med noen såkalte allergivennlige raser. Med mildere tilfeller så kan det sikkert hjelpe nok til at det går bra, men det er jo alltids en viss risiko for at det ikke går bra også. Allergi kan utvikle seg og bli verre (eller bedre) over tid, så vanskelig å være bombesikker. Skjer dessverre for ofte at hunder og katter må omplasseres fordi det ikke gikk likevel. Så bra dere tar de forholdsreglene dere kan, i alle fall. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #11 Skrevet 17. juni Thestral skrev (1 time siden): Mellompuddel, ingen reagerte. Men sjekk først, møt noen som har rasen du tenker på. Ingen raser er allergivennlige, noen har bare mindre sannsynlighet for å utløse allergi. Jeg skaffet ikke egentlig puddel for å slippe allergi og røyting da, jeg skaffet puddel fordi de er utrolig allsidige. Sosiale, vennlige, gode i ulike hundesport grener, er med på alt. De er som små klovner full av personlighet og energi. Puddel virker som en veldig fin rase i seg selv ja! Uavhengig av allergivennlig. Kanskje litt "mer hund" enn mange av de andre alternativene. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan reagere på 1 hund men ikke en annen. Også samme rase. Så er skummelt. Samme med katter, tåler noen. Anonymkode: 5f1c1...ac0 Ja, absolutt skummelt. Det måtte blitt besøk hos oppdretteren og kanskje helst passe den rasen først. Men allergi på et individ innen en rase og ikke et annet er tricky. Vi skal uansett se hvordan det går med forskjellige hunder vi passer. Om de aller fleste eller alle går bra da, så skal det mye til å ende opp med en som ikke går bra tenker jeg. Anonymkode: 7d201...3b6
AnonymBruker Skrevet 17. juni #12 Skrevet 17. juni Med mindre du virkelig hater naboene dine, bør du absolutt ikke kjøpe puddel. Vi har en i nabolaget, og verre gneldrebikkje skal du lete lenge etter. I tillegg er alle ungene i nabolaget (bortsett fra mine) livredde for den hunden fordi den braser bort til folk og hopper opp på dem. Jeg ville anbefalt bichon havanais om du vil ha en litt enklere hund. Alternativt cobberdog om du vil ha en som er litt større. Men med cobberdogen kan du risikere å få en som i verste fall har gemyttet til puddelen og pelsen til labradoren, som jo er det motsatte av det du ønsker. Så du må være nøye med oppdretter/linjer. Du må også være forberedt på at pelsen kan lettere for å tove seg enn pelsen på andre ikke-røytende raser. Alternativt, dersom du ønsker en litt større utfordring og/eller skal bruke hunden til noe, kan du prøve en av vannhundene. Italiensk, spansk eller portugisisk. Anonymkode: 916be...6fe 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #13 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har allerede hatt allergivennlig hund som fungerte veldig fint. Jeg elsker rasen, men funderer på å sjekke ut andre raser neste gang vi skal ha hund. Vi skal også begynne å passe hunder som gjør at vi får sjekket allergien. Så det er bare å ta det med ro. Anonymkode: 7d201...3b6 Du vet at det er ingen garantier med allergi? Det kan gå greit hele livet, det kan gå galt med en gang, det kan gå greit 794 ganger for å så bli galt.. noen blir bedre med eksponering, andre blir verre og verre... Anonymkode: e130e...473
AnonymBruker Skrevet 17. juni #14 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og kanskje hvorfor? Hvorfor endte du med den og har du hatt flere ulike? Anonymkode: 7d201...3b6 Det er ingenting som heter allergivennlig hunderaser. https://www.naaf.no/allergi/dyreallergi/allergivennlige-hunder «Studier viser at det er ikke grunnlag for å si at det finnes «allergivennlige hunderaser». Det er ingen forskjell mellom hunderasene på hvor mye allergener som spres til omgivelsene. Derimot er det ganske stor forskjell fra hund til hund, innenfor samme rase. Med andre ord trenger det ikke å være slik at selv om du ikke reagerer på én hund fra en rase, vil du tåle andre hunder i samme rase. Både løpetid og hundens alder spiller inn» https://forum.nkk.no/org/norsk-kennel-klub/d/finnes-det-allergivennlige-hunderaser-zi9o/ «Det er mange som mener at de tåler enkelte hunderaser bedre enn andre, og det kan stemme, men det finnes dessverre ingen hunderaser som er helt allergifrie. Hvilke hunder man tåler bedre enn andre vil variere fra person til person. Det er forskjell på hvor mye og hvilke allergener de ulike hunderasene avgir, men alle raser produserer allergener – små eller store, lite eller mye pels. Det er ikke pelsen i seg selv som forårsaker reaksjoner hos allergikere. Det man er allergisk mot er hundens proteiner. De finner man i hundens urin, spytt, hudceller og talgkjertler. Men siden dette også fester seg i pelshårene, vil man også reagere på pelsen.» Anonymkode: 79355...551 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni #15 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har allerede hatt allergivennlig hund som fungerte veldig fint. Jeg elsker rasen, men funderer på å sjekke ut andre raser neste gang vi skal ha hund. Vi skal også begynne å passe hunder som gjør at vi får sjekket allergien. Så det er bare å ta det med ro. Anonymkode: 7d201...3b6 Nei dere kan ikke allerede ha hatt en allergivennlig hund da dette ikke finnes. Anonymkode: 79355...551 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #16 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei dere kan ikke allerede ha hatt en allergivennlig hund da dette ikke finnes. Anonymkode: 79355...551 Ok. Vi har hatt en hund som frigjør færre allergener enn andre raser og det fungerte fint. Seriøst. Hva er det med folk her? Anonymkode: 7d201...3b6 7
AnonymBruker Skrevet 17. juni #17 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og kanskje hvorfor? Hvorfor endte du med den og har du hatt flere ulike? Anonymkode: 7d201...3b6 Usikker, men ikke cockapoo. Anonymkode: 3eff8...bc3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #18 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har allerede hatt allergivennlig hund som fungerte veldig fint. Jeg elsker rasen, men funderer på å sjekke ut andre raser neste gang vi skal ha hund. Vi skal også begynne å passe hunder som gjør at vi får sjekket allergien. Så det er bare å ta det med ro. Anonymkode: 7d201...3b6 Håper det er voksne mennesker det går ut over da og ikke barn. Allergivennlige hunder finnes ikke. Anonymkode: ecd9f...caf
AnonymBruker Skrevet 17. juni #19 Skrevet 17. juni Kan anbefale mellompuddel 😊 Anonymkode: 10163...43f
AnonymBruker Skrevet 17. juni #20 Skrevet 17. juni Jeg hadde en yorkie jeg tålte og passet en yorkie jeg ikke tålte så man er aldri helt sikker desverre. Anonymkode: bc58e...e01 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå