AnonymBruker Skrevet 17. juni #1 Skrevet 17. juni Har en familie med mange ulike behov. Har to barn med autism(et av barna har i tillegg epilepsi) , og et barn med kronisk lungesykdom. Det hverdagslige går rimelig greit, men det er vanskelig for oss å gjøre ting man gjør med "alle " barn. Feks gå på ski, lære de å sykle osv. Går det ann å få støttekontakt til slikt? Hvordan går man fram for å søke? Og hvor ofte kan de ta med barna på ting? Blir vel en støttekontakt per barn eller? Anonymkode: b0e2f...25c 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #2 Skrevet 17. juni Kan søke hos kommunen, men er ikke så mange som vil være støttekontakt Anonymkode: c8579...d60 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #3 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan søke hos kommunen, men er ikke så mange som vil være støttekontakt Anonymkode: c8579...d60 Joda det er mange som ønsker slike småjobber som støttekontakt. Pensjonister, uføre osv Anonymkode: 26742...bfc
AnonymBruker Skrevet 17. juni #4 Skrevet 17. juni Du søker via kommune ,i hvertfall her vi bor så er det tildelingskontorer i kommunen. Hvor en eks; barnet har epilepsi og trenger ekstra større til å kunne delta på aktiviteter som foresatte ikke direkte trenger å være med på som svømmehall og aktiviteter som barne normalt kunne reist til uten voksen støtte. Lever og med legeerklæring hvor og lege bør anbefale støtte kontakt. Et av problemene er at det ofte er vanskelig å finne støttekontakt, og du vil nok få spørsmål om dere har familie eller venner som kan være interessert i å være støttekontakt. Her endte det med at søskenbarnet som er 5 år eldre ble støttekontakt til ungdommen som har epilepsi siden kommunen ikke hadde noen å ta av. Og er heler ikke det beste betalt. Vi opplevde og at time tallet er helt latterlig lavt. Ungdommen her fikk 3 timer i uka, ikke akurat mye en fikk gjort på 3 timer. Skulle en i svømmehallen gikk 1 time bort i kjøring, samme med kino osv. Så her endte vi med å samle alt til en helg i mnd. Som ungdommen dro til søskenbarnet etter skolen fredag og var der til mandag morgen Anonymkode: 019a9...cb1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #5 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Joda det er mange som ønsker slike småjobber som støttekontakt. Pensjonister, uføre osv Anonymkode: 26742...bfc Det spørs hvor en bor. Vi fikk til slutt spørsmål fra kommunen om vi hadde venner eller familie hadde mulighet fordi de ikke fikk tak i noen Anonymkode: 019a9...cb1 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #6 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det spørs hvor en bor. Vi fikk til slutt spørsmål fra kommunen om vi hadde venner eller familie hadde mulighet fordi de ikke fikk tak i noen Anonymkode: 019a9...cb1 Som oss når vi søkte avlastning for mange år siden det.. men vi har dessverre ingen familie i området Anonymkode: b0e2f...25c
AnonymBruker Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Som oss når vi søkte avlastning for mange år siden det.. men vi har dessverre ingen familie i området Anonymkode: b0e2f...25c Ja her og vet jeg om flere familier som får spørsmål om de har familie eller venner, fordi de ikke har nok folk til det. Noe som endte med tilbudet de fikk var at barnet kunne være på eldresenteret hvis de trengte avladtning Anonymkode: 019a9...cb1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #8 Skrevet 17. juni Yngste ventet 4 år så ordnet vi det selv. 2t i uken fikk han. Eldste fikk aldri (ingen å ta av) og nå er hun 18 og bor borte så kommunen lukket saken. Søk hos kommunen. Anonymkode: b168d...7ff
AnonymBruker Skrevet 17. juni #9 Skrevet 17. juni Jeg vil ikke anbefale støttekontakt i det hele tatt. Jeg tenker at det er bedre med besøkshjem eller beredskapshjem. Anonymkode: 324b8...8be
AnonymBruker Skrevet 17. juni #10 Skrevet 17. juni Det er vanskelig å finne støttekontakt i de fleste kommunene fordi de fleste kommunene ikke ansetter støttekontaktene som vanlig ansatte, men som frilansere med latterlig lav lønn uten at de får feriepenger eller har rett på sykepenger. Anonymkode: 605bb...8c9
AnonymBruker Skrevet 17. juni #11 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vil ikke anbefale støttekontakt i det hele tatt. Jeg tenker at det er bedre med besøkshjem eller beredskapshjem. Anonymkode: 324b8...8be Du vet tydligvis ikke hva en støtte kontakt betyr for mange. Mye bedre en beredskapshjem. Vi har en på 19 som hadde støttekontakt fra 10 års alder til ho ble 17. Pga epilepsi. Det gjorde at ho kunne delta på en del ting som andre i sin alder. Uten at vi foreldre trengte å være med. Egentlig søkte vi bpa, men fikk ikke innvilget. Beredskapshjem ville jeg ikke hatt mitt barn i. Hva skulle de gjort? Ser noen som har hatt det med barn med epilepsi, da har de kun vært hjemme hos de de blir plassert hos, ingen aktiviteter. Barnet/ungdommen fikk ikke bestemme aktiviteter. Mens med støttekontakt var det barnet/ungdommen som bestemte over tiden: dro på kino, dro på svømming dro på konsert osv Anonymkode: 019a9...cb1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #12 Skrevet 17. juni Veldig mange studenter som liker slike jobber. Anonymkode: 79377...349
AnonymBruker Skrevet 17. juni #13 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vil ikke anbefale støttekontakt i det hele tatt. Jeg tenker at det er bedre med besøkshjem eller beredskapshjem. Anonymkode: 324b8...8be Min sønn trenger støtte med det sosiale, han trenger å være ute blant ungdom på en trygg og god måte der han får hjelp til å ta gode avgjørelser og bygge forhold med sine jevnaldrende. Skal han måtte bo i et beredskapshjem for å oppnå dette, tenker du?! Anonymkode: b168d...7ff 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #14 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Veldig mange studenter som liker slike jobber. Anonymkode: 79377...349 Nei, det er ikke mange. Det er ekstremt dårlig betalt. Her i kommunen lyser de ut slike stillinger til 115 kr. Timen. Anonymkode: 7e274...da8 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #15 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har en familie med mange ulike behov. Har to barn med autism(et av barna har i tillegg epilepsi) , og et barn med kronisk lungesykdom. Det hverdagslige går rimelig greit, men det er vanskelig for oss å gjøre ting man gjør med "alle " barn. Feks gå på ski, lære de å sykle osv. Går det ann å få støttekontakt til slikt? Hvordan går man fram for å søke? Og hvor ofte kan de ta med barna på ting? Blir vel en støttekontakt per barn eller? Anonymkode: b0e2f...25c Søk kommunen. Mest sannsynlig får dere avslag, eller må stå ett år i kø, men søk! Jeg tror det er lurt å ha litt nøkterne forventninger til hva støttekontaktene kan og er villige til å stille opp på. Jeg får 24,- i utgiftsdekning pr. time. Det skal dekke kaffe, kake, transport og billetter til aktiviteter som ikke dekkes av ledsagerbevis. Å være støttekontakt er elendig betalt, med elendige vilkår. Man får ikke lønn for de timene brukeren avlyser, noe som kan skje ganske ofte. Kanskje dere kan benytte noen i eget nettverk? Mange frivillige jobber gratis som besøksvenner, ol. Kanskje dere kan lage en «sommerjobbavtale» med en videregående-elev? Ett-to treff i uka, i fire uker, mot et avtalt beløp? 🙂 Anonymkode: 599f1...77e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå