Kris. Skrevet 17. juni #1 Skrevet 17. juni Hei folkens jeg har landet på at Whippet kanskje er beste alternativ mellom mynde rasene spesielt med tanke på både hverdagen vår, uten å gå for mye i dybden og mulighetene til at rasen er mangfoldig og lett å finne Whippet folk i tillegg til andre hundeeiere❤️, men jeg ser at Norsk Whippetklubb sine sider er for tiden nede for telling. Så får jo ikke sjekket eventuelt informasjonen der, men lurer litt på er det noe register der oppdrettere i Norge som tester for LTV og eventuelt patellaluksasjon og lignende er dokumentert? Har sett på noen nyere kull annonser der det er nevnt LTV test rundt omkring, å sjekket opp på foreldre til kullene på NKK dogweb. Men der står ingen av de resultatene fra annonsene fra de jeg har søkt, og med det er det jo vanskelig å finne ut av om eventuelle besteforeldre dyr er testet osv. Så lurer bare generelt på om det er andre steder å sjekke det på uten å måtte spørre masse oppdrettere direkte over email eller melding om flere generasjoner med helsesjekk til planlagte eller nåværende avlshunder? Også lurer jeg litt på kanskje til og med lettere å svare her inne der folk kan være anonyme. Hvordan er miljøet til rasen med tanke på er folk vennlige med hverandre i lokalmiljøet vis dere møtes gjennom for eksempel gruppe treff og generelt er det for det meste bra tone med hverandre for dere som driver på med utstillinger selv om noen kanskje har hund fra forskjellige oppdrett eller at andre oppdrettere kanskje fokuserer litt forskjellig fra hverandre på noen elementer? Også hadde jeg satt pris på om noen har forslag til oppdrettere jeg kan sjekke ut som tar LTV i tillegg til andre helse tester som dere kan anbefale som bor i helst ca mellom Kristiansand og Oslo området. Vi liker å kjøre langt så utelukker ikke gode oppdrettere vis dere har noen gode forslag selv om de er lengre vekk.
AnonymBruker Skrevet 17. juni #2 Skrevet 17. juni Vet ikke om hvor du kan sjekke opp LTV, har 2 whippeter fra samme oppdretter og spurte henne bare rett ut om LTV testing hos foreldrene. Det jeg kan si er at det er et veldig flott miljø! Har vært i flere hundemiljø av andre raser jeg har hatt, og ingen er mer avslappet og imøtekommende som whippet miljøet. Folk hjelper hverandre, svarer på spørsmål uten en dømmende undertone. Selv har jeg truffet mange gjennom instagram og facebook grupper. Har fortsatt til gode å møte noen som ikke var hyggelige altså. Anonymkode: d7884...536 1
rundtfingern Skrevet 17. juni #3 Skrevet 17. juni Jeg kjenner ikke til whippet-miljøet, men jeg vet det er noen oppdrettere (generelt) som sender/røntger for LTV i Finland. I Norge får man ikke diagnosen. Men jeg ville sett der. 1
Kris. Skrevet 17. juni Forfatter #4 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vet ikke om hvor du kan sjekke opp LTV, har 2 whippeter fra samme oppdretter og spurte henne bare rett ut om LTV testing hos foreldrene. Det jeg kan si er at det er et veldig flott miljø! Har vært i flere hundemiljø av andre raser jeg har hatt, og ingen er mer avslappet og imøtekommende som whippet miljøet. Folk hjelper hverandre, svarer på spørsmål uten en dømmende undertone. Selv har jeg truffet mange gjennom instagram og facebook grupper. Har fortsatt til gode å møte noen som ikke var hyggelige altså. Anonymkode: d7884...536 Ja tenker helt klart at uansett hvor jeg kjøper Whippet fra, så blir det garantert at jeg må nok spørre litt angående hva de har brukt tid og økonomi på av helse aspekt innen avl. Da kun utstillings resultater sier jo fint lite om de mer skjulte problemene som kan måtte være som er mer livsviktige. Kan jeg spørre hvilke oppdrett dine Whippet er fra? Gøy å høre at du sitter igjen med god erfaring med rase miljøet gjennom diverse sosiale media kanaler. Uten å si for mye så ser jo mer og mer etter en del runder på utstillinger spesielt og litt på nett, at ikke alle rase miljøer er like heldige med hvordan de er med hverandre. Der selvsagt er det mye mer kjipt om det skjer i større skala eller innenfor et miljø som er lite i motsetning til de med mer mangfold om du spør meg.
AnonymBruker Skrevet 17. juni #5 Skrevet 17. juni Vet ikke om du er klar over det, men det er _mye_ separasjonsangst hos whippet så det bør du også spørre oppdretterne om. Endel oppdrettere sier at de ikke har det på sine linjer, men ofte lyver de, eller så er de ikke klar over det siden de som regel har en hel gjeng med whippeter hjemme selv, så vær litt obs. Forutenom LTV og sep.angsten er whippet en super rase❤️ Anonymkode: a187e...69e
Kris. Skrevet 17. juni Forfatter #6 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vet ikke om du er klar over det, men det er _mye_ separasjonsangst hos whippet så det bør du også spørre oppdretterne om. Endel oppdrettere sier at de ikke har det på sine linjer, men ofte lyver de, eller så er de ikke klar over det siden de som regel har en hel gjeng med whippeter hjemme selv, så vær litt obs. Forutenom LTV og sep.angsten er whippet en super rase❤️ Anonymkode: a187e...69e Tusen takk for innspill! Skal absolutt notere meg med det at det er lurt å spørre om, men som du sier så er ikke alle like ærlige om det så litt usikker på om det er noe vei å oppdage det uten å lese personen eller finne noen som har hund fra oppdretter?
AnonymBruker Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni Kris. skrev (59 minutter siden): Tusen takk for innspill! Skal absolutt notere meg med det at det er lurt å spørre om, men som du sier så er ikke alle like ærlige om det så litt usikker på om det er noe vei å oppdage det uten å lese personen eller finne noen som har hund fra oppdretter? Jeg ville spurt litt generelt om det er noe med rasen som kan være en utfordring. Nevner de da separasjonsangst er det et positivt tegn, men deretter å finne ut om tispen de skal avle på har dette blitt kanskje verre å finne ut av. Kan være en idé å høre med tidligere valpekjøpere, ja. Vet av flere oppdrettere som mener at deres oppdrett ikke er plaget med separasjonsangst, og at det evt er valpekjøperene som har gjort "feil" med alene-hjemme-treningen når de har hunder som ikke kan være alene. Anonymkode: a187e...69e
AnonymBruker Skrevet 18. juni #8 Skrevet 18. juni Meld deg inn i noen Whippet sider på Facebook, er veldig mye engasjement rundt LTV der. Ellers er Whippet en suer rase, så gratulerer med godt valg. Verdens fineste og morsomste kose klumper. Prøvde oss på litt utstilling å ble så godt tatt imot og inkluder av alle, så enig med hun som sier at Whippet miljøet er utrolig avslappet. Ang separasjonsangst som alltid blir dratt frem i tråder om Whippet, så er det like aktuelt som med alle andre raser. Whippet er ikke så redde og usikre som ryktet skal ha det til, de er faktisk enormt nysgjerrige og eventyrlystne. Men de er borrelåshunder, så tror mange med separasjonsangst er påført av eier. Selvfølgelig kan de få separasjonsangst, men det kan alle raser. Tren tidlig med å gå ut nå og da og vær avslappet så går det fint. Anonymkode: 5a442...de4
Rabarbrapai Skrevet 18. juni #9 Skrevet 18. juni rundtfingern skrev (20 timer siden): Jeg kjenner ikke til whippet-miljøet, men jeg vet det er noen oppdrettere (generelt) som sender/røntger for LTV i Finland. I Norge får man ikke diagnosen. Men jeg ville sett der. Man får diagnosen i Norge også. Databasen i Finland er det blir snakka om er offentlig slik at alle kan sjekke resultata av røntgen. Norske hundeeigere og veterinærer følger den finske protokollen og bestiller røntgen og avlesing. Resultata blir ikke lagt inn i Dogweb for det er ikke et krav med kjent status før paring https://www.incoc.fi/en/incoc-5/ Du kan søke opp whippeter i basen og se om noen oppdrett står ut, enten i positiv eller negativ forstand, og så kontakte dem
rundtfingern Skrevet 18. juni #10 Skrevet 18. juni Rabarbrapai skrev (1 time siden): Man får diagnosen i Norge også. Databasen i Finland er det blir snakka om er offentlig slik at alle kan sjekke resultata av røntgen. Norske hundeeigere og veterinærer følger den finske protokollen og bestiller røntgen og avlesing. Resultata blir ikke lagt inn i Dogweb for det er ikke et krav med kjent status før paring https://www.incoc.fi/en/incoc-5/ Du kan søke opp whippeter i basen og se om noen oppdrett står ut, enten i positiv eller negativ forstand, og så kontakte dem Takk for at du informerer!! Jeg visste ikke at Norge drev med det.
Rabarbrapai Skrevet 18. juni #11 Skrevet 18. juni Det er ikke så mange som gjør det rutinemessig i Norge tror jeg - helst de som allerede har hatt en hund med LTV. Hos en del oppdrettere er det fremdeles ikke stuerent å snakke høyt om sykdommer som finst i linjene. Min oppdretter (ikke whippet) har fått «voksenkjeft» fra andre med samme rase fordi hun la resultater fra tester inn i breedarchive.
AnonymBruker Skrevet 18. juni #12 Skrevet 18. juni Rabarbrapai skrev (2 timer siden): Man får diagnosen i Norge også. Databasen i Finland er det blir snakka om er offentlig slik at alle kan sjekke resultata av røntgen. Norske hundeeigere og veterinærer følger den finske protokollen og bestiller røntgen og avlesing. Resultata blir ikke lagt inn i Dogweb for det er ikke et krav med kjent status før paring https://www.incoc.fi/en/incoc-5/ Du kan søke opp whippeter i basen og se om noen oppdrett står ut, enten i positiv eller negativ forstand, og så kontakte dem Rabarbrapai skrev (59 minutter siden): Det er ikke så mange som gjør det rutinemessig i Norge tror jeg - helst de som allerede har hatt en hund med LTV. Hos en del oppdrettere er det fremdeles ikke stuerent å snakke høyt om sykdommer som finst i linjene. Min oppdretter (ikke whippet) har fått «voksenkjeft» fra andre med samme rase fordi hun la resultater fra tester inn i breedarchive. Tusen takk for den linken, da er det jo faktisk litt håp å finne hvertfall noe av resultatene selv om de ikke er på dogweb! Huff ka utrolige kjipt for både eventuelle hunder og valpe kjøper syns jeg når det er en huss huss kultur på noen oppdrett og linjer. Er selv ikke oppdretter, men har hatt hunder i livet som sikkert kunne ha hatt mindre plager med mer regulert avl og har venner/bekjente i nåtid som tar helse seriøst når de vurderer avlsdyr. Anonymkode: 3b48f...3aa
Julie Skrevet 18. juni #13 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Meld deg inn i noen Whippet sider på Facebook, er veldig mye engasjement rundt LTV der. Ellers er Whippet en suer rase, så gratulerer med godt valg. Verdens fineste og morsomste kose klumper. Prøvde oss på litt utstilling å ble så godt tatt imot og inkluder av alle, så enig med hun som sier at Whippet miljøet er utrolig avslappet. Ang separasjonsangst som alltid blir dratt frem i tråder om Whippet, så er det like aktuelt som med alle andre raser. Whippet er ikke så redde og usikre som ryktet skal ha det til, de er faktisk enormt nysgjerrige og eventyrlystne. Men de er borrelåshunder, så tror mange med separasjonsangst er påført av eier. Selvfølgelig kan de få separasjonsangst, men det kan alle raser. Tren tidlig med å gå ut nå og da og vær avslappet så går det fint. Anonymkode: 5a442...de4 Uavhengig av tema/rasen Whippet: Separasjonsangst er også forbundet med genetikk/arv. Ikke utelukkende «blitt sånn». 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #14 Skrevet 18. juni Julie skrev (2 timer siden): Uavhengig av tema/rasen Whippet: Separasjonsangst er også forbundet med genetikk/arv. Ikke utelukkende «blitt sånn». Det er endel oppdrettere som ikke mener det, og det gjør dessverre arbeidet med å få antall individer med separasjonsangst ned, vanskeligere. Jo mer de avler på hundene som har s.angst, jo flere blir det. De fleste (alle?) oppdrettere har jo flere hunder og mange klarer seg mye bedre i flokk enn som alenehund. Veldig synd at dette ikke fokuseres mer på😥 Anonymkode: a187e...69e 1
Crazydoglady Skrevet 19. juni #15 Skrevet 19. juni Jeg vet ikke hvordan det er med whippet, men i mange andre raser får man ikke registrert ltv diagnose i nkk/dogweb. Selv ikke der nkk selv har sendt ut beskjed om diagnose fordi ltv var synlig på hd bilder. Har selv spurt om å få det registrert å fått avslag. Innbiller meg dog at det var snakk om at det skulle bli endring der og at man nå eller snart kan få avlest i Norge og offisielt istedet for å sende til Finland. Men dette er bare ett vagt minne jeg har om at jeg har lest noe så ta det med en klype salt. Sjekk gjerne ut ltv gruppa på Facebook, der er det mange flinke folk, og kanskje ett mulig sted å finne oppdrettere som er opptatt av screening også. 😊 Informasjons gruppe for LTV - lumbosacral transitional vertebrae eller noe sånt. Har man mulighet kan man jo vurdere oppdretter fra utlandet, feks er jo Finnene gjerne gode på helsesjekk og registrering samt tilgjengelighet for å få sjekket disse resultatene. Veldig oversiktlig på koiranet, viss avlesningene er gjort på vegne av finske kennelklubben så er det jo mulig de norske resultatene er å finne i koiranet også (her tenker jeg bare høyt, aner ikke om det faktisk er tilfellet).
Julie Skrevet 20. juni #16 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 19.6.2026 den 1.41): Det er endel oppdrettere som ikke mener det, og det gjør dessverre arbeidet med å få antall individer med separasjonsangst ned, vanskeligere. Jo mer de avler på hundene som har s.angst, jo flere blir det. De fleste (alle?) oppdrettere har jo flere hunder og mange klarer seg mye bedre i flokk enn som alenehund. Veldig synd at dette ikke fokuseres mer på😥 Anonymkode: a187e...69e Synd! Og dårlig dyrevelferd spør du meg. Det bør avles på hunder som har forutsetninger for å kunne fungere i samfunnet. Det gjør man ikke ved å avle på individ med sep.angst. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #17 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2026 den 1.10): Jeg ville spurt litt generelt om det er noe med rasen som kan være en utfordring. Nevner de da separasjonsangst er det et positivt tegn, men deretter å finne ut om tispen de skal avle på har dette blitt kanskje verre å finne ut av. Kan være en idé å høre med tidligere valpekjøpere, ja. Vet av flere oppdrettere som mener at deres oppdrett ikke er plaget med separasjonsangst, og at det evt er valpekjøperene som har gjort "feil" med alene-hjemme-treningen når de har hunder som ikke kan være alene. Anonymkode: a187e...69e Min whippet brukte lenger tid på alene-hjemme treningen enn andre hunder jrg har hatt, så han var ikke alene en hel arbeidsdag (som for oss er 6 timer fordi vi starter og slutter på litt forskjellig tid) før han var ett år. Men nå takler han det helt utmerket. Så bruk tid og ikke forhast alene-treningen er mitt råd. Anonymkode: cfe0f...656
Arx Skrevet 20. juni #18 Skrevet 20. juni Crazydoglady skrev (På 19.6.2026 den 2.47): Jeg vet ikke hvordan det er med whippet, men i mange andre raser får man ikke registrert ltv diagnose i nkk/dogweb. Selv ikke der nkk selv har sendt ut beskjed om diagnose fordi ltv var synlig på hd bilder. Har selv spurt om å få det registrert å fått avslag. Innbiller meg dog at det var snakk om at det skulle bli endring der og at man nå eller snart kan få avlest i Norge og offisielt istedet for å sende til Finland. Men dette er bare ett vagt minne jeg har om at jeg har lest noe så ta det med en klype salt. Sjekk gjerne ut ltv gruppa på Facebook, der er det mange flinke folk, og kanskje ett mulig sted å finne oppdrettere som er opptatt av screening også. 😊 Informasjons gruppe for LTV - lumbosacral transitional vertebrae eller noe sånt. Har man mulighet kan man jo vurdere oppdretter fra utlandet, feks er jo Finnene gjerne gode på helsesjekk og registrering samt tilgjengelighet for å få sjekket disse resultatene. Veldig oversiktlig på koiranet, viss avlesningene er gjort på vegne av finske kennelklubben så er det jo mulig de norske resultatene er å finne i koiranet også (her tenker jeg bare høyt, aner ikke om det faktisk er tilfellet). Dette stemmer heldigvis ikke lengre, din lokale dyrlegen kan melde inn LTV-diagnose til dogweb nå :) 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå