Kris. Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Hei folkens jeg har landet på at Whippet kanskje er beste alternativ mellom mynde rasene spesielt med tanke på både hverdagen vår, uten å gå for mye i dybden og mulighetene til at rasen er mangfoldig og lett å finne Whippet folk i tillegg til andre hundeeiere❤️, men jeg ser at Norsk Whippetklubb sine sider er for tiden nede for telling. Så får jo ikke sjekket eventuelt informasjonen der, men lurer litt på er det noe register der oppdrettere i Norge som tester for LTV og eventuelt patellaluksasjon og lignende er dokumentert? Har sett på noen nyere kull annonser der det er nevnt LTV test rundt omkring, å sjekket opp på foreldre til kullene på NKK dogweb. Men der står ingen av de resultatene fra annonsene fra de jeg har søkt, og med det er det jo vanskelig å finne ut av om eventuelle besteforeldre dyr er testet osv. Så lurer bare generelt på om det er andre steder å sjekke det på uten å måtte spørre masse oppdrettere direkte over email eller melding om flere generasjoner med helsesjekk til planlagte eller nåværende avlshunder? Også lurer jeg litt på kanskje til og med lettere å svare her inne der folk kan være anonyme. Hvordan er miljøet til rasen med tanke på er folk vennlige med hverandre i lokalmiljøet vis dere møtes gjennom for eksempel gruppe treff og generelt er det for det meste bra tone med hverandre for dere som driver på med utstillinger selv om noen kanskje har hund fra forskjellige oppdrett eller at andre oppdrettere kanskje fokuserer litt forskjellig fra hverandre på noen elementer? Også hadde jeg satt pris på om noen har forslag til oppdrettere jeg kan sjekke ut som tar LTV i tillegg til andre helse tester som dere kan anbefale som bor i helst ca mellom Kristiansand og Oslo området. Vi liker å kjøre langt så utelukker ikke gode oppdrettere vis dere har noen gode forslag selv om de er lengre vekk.
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Skrevet 2 timer siden Vet ikke om hvor du kan sjekke opp LTV, har 2 whippeter fra samme oppdretter og spurte henne bare rett ut om LTV testing hos foreldrene. Det jeg kan si er at det er et veldig flott miljø! Har vært i flere hundemiljø av andre raser jeg har hatt, og ingen er mer avslappet og imøtekommende som whippet miljøet. Folk hjelper hverandre, svarer på spørsmål uten en dømmende undertone. Selv har jeg truffet mange gjennom instagram og facebook grupper. Har fortsatt til gode å møte noen som ikke var hyggelige altså. Anonymkode: d7884...536 1
rundtfingern Skrevet 2 timer siden #3 Skrevet 2 timer siden Jeg kjenner ikke til whippet-miljøet, men jeg vet det er noen oppdrettere (generelt) som sender/røntger for LTV i Finland. I Norge får man ikke diagnosen. Men jeg ville sett der. 1
Kris. Skrevet 2 timer siden Forfatter #4 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vet ikke om hvor du kan sjekke opp LTV, har 2 whippeter fra samme oppdretter og spurte henne bare rett ut om LTV testing hos foreldrene. Det jeg kan si er at det er et veldig flott miljø! Har vært i flere hundemiljø av andre raser jeg har hatt, og ingen er mer avslappet og imøtekommende som whippet miljøet. Folk hjelper hverandre, svarer på spørsmål uten en dømmende undertone. Selv har jeg truffet mange gjennom instagram og facebook grupper. Har fortsatt til gode å møte noen som ikke var hyggelige altså. Anonymkode: d7884...536 Ja tenker helt klart at uansett hvor jeg kjøper Whippet fra, så blir det garantert at jeg må nok spørre litt angående hva de har brukt tid og økonomi på av helse aspekt innen avl. Da kun utstillings resultater sier jo fint lite om de mer skjulte problemene som kan måtte være som er mer livsviktige. Kan jeg spørre hvilke oppdrett dine Whippet er fra? Gøy å høre at du sitter igjen med god erfaring med rase miljøet gjennom diverse sosiale media kanaler. Uten å si for mye så ser jo mer og mer etter en del runder på utstillinger spesielt og litt på nett, at ikke alle rase miljøer er like heldige med hvordan de er med hverandre. Der selvsagt er det mye mer kjipt om det skjer i større skala eller innenfor et miljø som er lite i motsetning til de med mer mangfold om du spør meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå