AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:07 #1 Skrevet onsdag kl. 09:07 Det vil bli en helvetes blåmandag for det norske folk, om dette i rapporten skulle bli innført i Norge: https://www.nettavisen.no/okonomi/oecd-med-knusende-dom-over-norge-anbefaler-drastiske-kutt-skattesjokk-og-krisetiltak-i-skolen/s/5-95-3096422 En kan si det er rimelig radikale endringer som foreslås. Hva syns folket? Anonymkode: d5208...f84
Perfume Skrevet onsdag kl. 09:16 #2 Skrevet onsdag kl. 09:16 Jeg kan si meg enig i noe av det, ikke alt.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:25 #3 Skrevet onsdag kl. 09:25 Perfume skrev (7 minutter siden): Jeg kan si meg enig i noe av det, ikke alt. Enig i hva da? Anonymkode: d5208...f84
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:26 #4 Skrevet onsdag kl. 09:26 Hvorfor må man kutte så mye i viktige tjenester egentlig? Kutt heller i bistand, støtte til kunst og forskning som igrunn bare er tull (ikke at all forskning og kunst er tull men tror dere skjønner hva jeg mener når jeg sier dette)? Vi har et enormt stort statsbudsjett, større enn Sverige og Danmark. Skulle ikke være nødvendig verken med mer skatt eller kutt i skolesektor. Sistnevnte er å spare seg til fant, for når folk lar være å få barn pga dårlige skoler og barna fra disse skolene en dag blir voksen så må man betale da. I form av arbeidsledighet, manglende arbeidskraft , psykisk uhelse mm Anonymkode: 1eee0...111 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:35 #5 Skrevet onsdag kl. 09:35 Ikke uventet så kan flere av disse punktene spores til innvandring. En innvandring som veldig mange, og stadig fler, ikke ønsker. Lurer på hvorfor... Eller berikelse som det kalles... Anonymkode: 733bf...410 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:36 #6 Skrevet onsdag kl. 09:36 Jeg er vel enig i mye, og de peker på ting som bekymrer meg stort! Feks bolig. Boligmarkedet og den inflasjonen som har herjet der tror jeg er en stor grunn til mye av elendigheten vi ser ellers. Folk som er på AAP og ufør. Folk er slaver av å ha en inntekt slik at de kan leve, og ingen har råd til å gå i uvisse. Det gir stort utbytte av å hause opp hvor syk man er. Det er ingen (!) fordel ved å minske sine vondter. Så jeg tenker vel at alt henger litt sammen... Og skolen, alt det som skjer der. Det er litt mangel på grenser, både av foreldrene og samfunnet forøvrig. Grenser for hvor mye pc, oppførsel, hvor svak disse barna også er. Mange av dem har jo knapt hørt et "Nei" i sitt liv. Det kan være skadelig for dem! Samtidig som de blir nedsløvet med å se på skjermen. Vi har overstimulerte barn uten grenser som føler seg miserabel, mens foreldrene jobber livet av seg for å betale på det overprisete huset sitt og holde fasaden. Noe er bare veldig galt i samfunnet. Det er for mye penger som havner på feil sted, ...og for mange som er litt for glad til å opprettholde dette systemet. Jeg kan dermed ikke se hvordan vi kan snu det. Men det må jo være små skritt som gir gulrot der det trengs. Anonymkode: bf3ef...2ab
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:39 #7 Skrevet onsdag kl. 09:39 Det virker som om OECD ønsker mer liberalisme og markedstenking (samfunn= et marked), men jeg mener akkurat den medisinen er det som har kjører hele vesten overende. Vi hadde i vesten et økonomisk overlegent system inntil på 1980- tallet, men så skar det seg. Krigen i Ukraina og kinesernes suksess som vi ikke klarer å holde tritt med, tilstanden på engelske og amerikanske hangarskip, osv., viser at den "økonomiske veksten" som vi i vesten, og da særlig amerikanerne, skryter av, er pølsevev, fiktive tall og juks. Vi kan ikke produsere, "vi kan ikke omsette "pengene" våre i arbeid, produkter og verdier. Antakelig er det som har skjedd, at produksjonskapasiteten som ble bygd opp under andre verdenskrig og som ble fortsatt bygd opp i etterkrigstida, har blitt solgt. Det er å sammenlikne med en bedrift som har skrevet ned verdien av produksjonsmidlene: sine til null i balanseregnskapet, selger produksjonsmidlene og kaller inntekten fra salget (finans)inntekt - skryter på seg overskudd og betaler ut store bonuser til ledelsen, men ingen evner å se at bedriften egentlig er slaktet. Det er det vi har gjort i vesten der vi har gått over i en "finansøkonomi." Jeg sier ikke det at OECD tar feil overalt, men å ordinere mer av den nyliberalistiske medisinen og NPM- medisinen (derfra kommer byråkratiet) som allerede har tatt knekken på vesten mener jeg er feil. Vi ikke ser det ikke godt i Norge, fordi vi bruker staten sine penger på å betale for feilene og tilkortkommenheten til vårt økonomiske system. I de landene hvor staten ikke har råd til slikt (se på UK,) ser vi resultatet: nød - men heller ikke de innser det: de bortforklarer heller tilkortkommenheten og uegnetheten til systemet med moralsk indignasjon og rasisme. Først må man tenke på menneskene i staten, så får man bruke økonomien og markedet for å ivareta disses tarv. Nå bruker vi i stedet staten til å ivareta (finans)økonomiens tarv, og så må menneskene klare seg som best de kan, så lenge det altså ikke går ut over økonomien. Amerikanerne har holdt på i to generasjoner snart og ment at hvis man lot økonomien utfolde seg fritt uten hensyn til menneskene, ville det til slutt komme menneskene til gode. Hvorfor det skal skje etter fire- fem generasjoner når det ikke skjer etter to generasjoner er en gåte for meg. Hele systemet må legges om, og det før det smeller. Anonymkode: 89d3f...8bb
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:46 #8 Skrevet onsdag kl. 09:46 Når man ser ord som «knusende», «drastiske», «sjokk» og «krise» i lenken, vet man at det er ulv ulv clickbait som man ikke trenger å lese. Anonymkode: 53dea...426 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:47 #9 Skrevet onsdag kl. 09:47 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når man ser ord som «knusende», «drastiske», «sjokk» og «krise» i lenken, vet man at det er ulv ulv clickbait som man ikke trenger å lese. Anonymkode: 53dea...426 Syns det var heftig nok. Anonymkode: d5208...f84
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:19 #10 Skrevet onsdag kl. 10:19 Artig oversikt. Ser på NRK nyhetene nå, der overskriften er at "Norge får skryt av OECD". Det finnes negative ting også, som alltid. Men ja..litt annen vinkling enn din, TS. Anonymkode: e2bf2...ac2
Perfume Skrevet onsdag kl. 10:47 #11 Skrevet onsdag kl. 10:47 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig i hva da? Anonymkode: d5208...f84 Vel, det første må være at vi må ha en endring i skolen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå