Gå til innhold

Geit/sau i hagen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flyttet på landet og har et område i hagen på ca. 1.5 mål som pr nå ikke brukes til noe. Tidligere har det vært brukt som sommerbeite for hest, men dette opphørte for et par år siden og nå har området grodd igjen med platanlønn, bringebærkratt, skvallerkål, brennesle osv. Jeg vurderer å skaffe meg 2 eller 3 geiter/sauer, både for å holde vegetasjonen i sjakk men mest fordi jeg alltid har ønsket meg det. Men jeg er usikker på om området blir for lite for de? Vurderer kystgeit eller dverggeit. Eventuelt gammalnorsk spælsau.
Vi har også andre mindre områder i hagen for beiterotasjon i sommerhalvåret, totalt ca. 2,5 mål. 

Vil gjerne høre fra andre som har geit eller sau i hagen! 

(Kommer selvsagt til å bygge leskur/kaldfjøs og sørge for vann, fôr, saltstein, klovklipp og annet stell. Dette blir ikke et impulskjøp.)

Anonymkode: 6f423...61f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke geit eller sau, men vil bare tipse om at man kan leie geiter for å spise ned kratt og buskas på et avgrenset område! Noen ganger er området avgrenset med hjelp av GPS-halsbånd, andre ganger brukes gjerde. Det kan jo være en fin måte å finne ut om du trives med det!

Anonymkode: ed873...4e0

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg vil jeg tro at de som bedriver utleie kan svare deg ganske godt på slike spørsmål. Kanskje de til og med vet hvor du kan skaffe akkurat den type geit eller sau du er på utkikk etter, eller som passer best for ditt område!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke geit eller sau, men vil bare tipse om at man kan leie geiter for å spise ned kratt og buskas på et avgrenset område! Noen ganger er området avgrenset med hjelp av GPS-halsbånd, andre ganger brukes gjerde. Det kan jo være en fin måte å finne ut om du trives med det!

Takk for tipset! En gård i bygda her holder på med dette så jeg vurderte å prøve det. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har flyttet på landet og har et område i hagen på ca. 1.5 mål som pr nå ikke brukes til noe. Tidligere har det vært brukt som sommerbeite for hest, men dette opphørte for et par år siden og nå har området grodd igjen med platanlønn, bringebærkratt, skvallerkål, brennesle osv. Jeg vurderer å skaffe meg 2 eller 3 geiter/sauer, både for å holde vegetasjonen i sjakk men mest fordi jeg alltid har ønsket meg det. Men jeg er usikker på om området blir for lite for de? Vurderer kystgeit eller dverggeit. Eventuelt gammalnorsk spælsau.
Vi har også andre mindre områder i hagen for beiterotasjon i sommerhalvåret, totalt ca. 2,5 mål. 

(Kommer selvsagt til å bygge leskur/kaldfjøs og sørge for vann, fôr, saltstein, klovklipp og annet stell. Dette blir ikke et impulskjøp.)

Glemte å skrive at jeg også vurderer alpakka! Så hvis noen har erfaring med småskala alpakkahold vil jeg gjerne høre fra dere også 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drømmer om det samme og kjenner at selv om geit høres veldig gøy ut, så tror jeg man vinner med søyer grunnet lynne. Forslaget over med å knytte kontakter lære og erfare før du tar store steg høres klokt ut. 

Anonymkode: b4a8f...8fb

AnonymBruker
Skrevet

Du har altfor lite areal på sikt. En sau behøver 1 mål beite alene. Og både geit og sau er flokkdyr, så du må ha mer en 1, så dette blir altfor knapt. 

Beste er nok å forhøre deg med en bonde som leier ut. Du kan ikke ha dyr gående over lengre tid på så lite areal. 

Anonymkode: ad9cc...560

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har altfor lite areal på sikt. En sau behøver 1 mål beite alene. Og både geit og sau er flokkdyr, så du må ha mer en 1, så dette blir altfor knapt. 

Beste er nok å forhøre deg med en bonde som leier ut. Du kan ikke ha dyr gående over lengre tid på så lite areal. 

Anonymkode: ad9cc...560

Som jeg skriver i hovedinnlegget vurderer jeg to eller tre stk. At flokkdyr ikke kan være alene er vel åpenbart... 

Som jeg også skriver i hovedinnlegget har vi totalt ca. 2.5 mål med beite. 

AnonymBruker
Skrevet

De driter mer enn de spiser er min erfaring… de vil helst bare spise gress også. Og hva på vinteren?

Har sau i hagen ofte (ikke mine!!!) pga bønder ikke gjerder de inne…

Anonymkode: d7158...842

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

De driter mer enn de spiser er min erfaring… de vil helst bare spise gress også. Og hva på vinteren?

Gamle saueraser og geiter spiser mer enn gjerne busker og kratt i følge de jeg har snakket med ihvertfall. Om vinteren forer man med høy og evt. kraftfôr. 

Skrevet

Vi har en liten gård i nærheten med 3-4 geiter ute på sommeren. Plenty av kratt og småbusker der etter mange somre. De ser ut til å foretrekke gress

Men veldig sjarmerende naboer er dem.

Anonymkode: 5382b...4e4

Skrevet

Husk bare å ha et skikkelig gjerde rundt. Spesielt geiter er flinke til å hoppe over gjerder, så det må være minst 1.5-2 meter høyt. Men nå finnes det elektroniske gjerder, så det ville være sikrere.. Synes  1.5 mål høres lite ut for 2-3 geiter eller sauer.

Anonymkode: ef267...ca2

Skrevet

Tror ikke du har nok beite til 2-3 sau/geiter slik du beskriver det. Det er 1 mål beite til hvert dyr, ikke 1 mål areal til hvert dyr. Det er to litt forskjellige ting.

Jeg har lånte sauer og geiter på mitt og synes det er kjempe trivelig. De spiser ikke kratt og rubbel og bit da, jeg må fortsatt rydde området en del med ryddesag om jeg vil det skal se ordentlig bra ut. De hopper heller over gjerdet for å spise knopper av rosebuskene mine enn å gresse på bringebær kratt på sin side for å si det sånn😄

Nofence funker ikke optimalt på så små arealer etter min erfaring og er du ikke glad i pipelyder så er heller ikke det alternativet noe for deg. Har du geiter må gjerdet være ekstra høyt! De er utbrytere av rang! 

Det var i grunnen alle ulempene jeg kom på. Jeg trives kjempe godt med mine lånte sauer og geiter altså, men om du bare skal ha de for å rydde så lite er det lettere og billigere å kjøpe ryddesag. 

Anonymkode: 85e29...7c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å drite mer enn en spiser er en fysisk umulighet.

Anonymkode: c88bb...01b

Skrevet

2,5 mål er for lite til beite til flere dyr.  Når det går dyr der hele tiden blir det og et parasitthelvete i løpet av noen år, og det blir overbeitet og tråkket i fillebiter. 
Tilleggsfôring hele året er jo selvsagt et alternativ, men det gir jo ganske mange utfordringer det og. Hadde hørt om det er noen som vil låne ut noen dyr til beite det ned. Det tar noen år å få et overgrodd beite til å bli brukbart til å leve på. Ugress er ikke næring. 

Anonymkode: f893a...dbb

Skrevet

Du er selv ansvarlig for å gjerde inn din innmark. Er det dyr der så er det ditt gjerde som er for dårlig. 

Anonymkode: f893a...dbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...