Gå til innhold

Han mener vi skal ta mere hensyn til eldstemann

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er et stort aldersspenn her. Skulle i dyreparken, men det ville ikke hun på 12-13. Hun ville heller på kino. 

Anonymkode: 82707...8f9

Kino går vel ikke at alle er med på hvis ikke tenåringen vil se en barnefilm. Så da må dere jo dele dere, ene voksne på kino og andre voksne i dyreparken.

Anonymkode: f4725...ffc

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt at en 13-åring ikke vil i dyrepark.

Men hun trenger ikke tvinges med. Hun har det sikkert fint hjemme mens resten er i dyreparken.

Anonymkode: 8f190...c4a

• Liker 4
Skrevet

En 12 åring bør og skal ha mer medbestemmelse i eget liv, enn en 5 åring. Det er utfordringen med å ha barn i ulike aldersgrupper

Anonymkode: 3a96a...bff

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

På generelt grunnlag vil jeg anta at i en familie med en på 5 og en på 12 vil det være den yngste som får mest tid og oppmerksomhet, og at den eldste blir forventet å ta hensyn til 5-åringen mest, også om de er 100 % søsken. Så statistisk så og si vil jeg tenke at han har et poeng. Det blir antakelig verre siden dere skal ha en unge til. Ligger i kortene at det er eldste som blir skjøvet ut om man ikke tar hensyn.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Høres ut som dere trenger å ta en prat sammen og få avklart hvordan dere skal løse dette videre. Jeg er enig i at 13åringen sine behov ikke skal trumfe alt, men jeg mener og at det blir feil å dra med en 13åring på ting som 5åringer syns er kult. Dere må finne en annen løsning som funker. Han har valgt å bli sammen med ei med en femåring og få et til barn som er såpass mye yngre, da bør han og klare å være fleksibel og finne en løsning uten å bli furt. Jeg syns det høres mest fornuftig ut å dele seg, og, basert på 13åringens modenhet og ansvarsfølelse, gi henne valg om å ikke være med. F.eks. være med venner, hjemme alene, hobby osv.

Men, kan godt være st eldste vik trenge at dere tar mer hensyn i en periode og at hun føler seg ekstra sett. Er jo dessverre noen fedre som satser alt på ny familie og glemmer eldre søsken litt. Hun kan være redd for hva familieforøkelsen vil bety og hennes rolle i det hele. Så viktig at hun blir sett og hensyntatt i det hele.

Anonymkode: 1e8ce...6d6

• Liker 8
Skrevet

12 åringen kunne få valget om å bli med i dyreparken eller ikke. Så kunne far blitt med på kino senere på dagen.

det er viktig at dere har kvalitetstid med 12 åringen, siden en 5 åring (og snart en baby) krever mer av dere igjennom dagen. 

vi har også mine og dine barn (6-17 år). Jeg ser en episode av en serie med de mellomste hver kveld når 6 åringen er i seng for å få litt kvalitetstid, og de synes det er kjekt.

de eldste er ikke like interessert, men gjør det av og til når de ikke er ute med venner. Da de var 10-13 hadde vi også serie hver kveld og pratet:) 

Anonymkode: b601e...e9e

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet

Usikker på hva han mener? 

En 13-åring vil fint kunne underholde seg selv med shopping, å gå rundt i byen, osv. 

Med litt penger og en mobil som er fulladet vil 13-åringen kunne få «litt egentid». Selv om vennene kanskje ikke er med på turen så er de jo bare en FaceTime-samtale og en snap unna. 

Tenåringer snakker jo sammen 24/7, være seg om de er i samme nabolag, eller på forskjellige kontinenter.

Jeg ville ha forsøkt å investere litt i eldstejenta på kveldstid når den/de minste er lagt. 

Spill, måltider, TV-serier, osv. 
Det er viktig at hun ikke føler seg «som en gjest», som «bare er på besøk».

Anonymkode: 792f8...861

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da blir samboer sur fordi han mener vi ikke får familietid. -ts

Hvorfor? Hvorfor??? Må foreldre ødelegge for ungene sine med å inngå lettvinte blandefamilier... 

Anonymkode: f1bbb...b6d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da må dere dele dere noe og bli enige om noe... Vi har ti års aldersforskjell mellom eldste og yngste (fire totalt), også særkullsbarn involvert. Vi har gjort mye sammen, og noe har vært tilpasset de eldste og noe de yngste (også har de eldste blitt med noen ganger, eller gjort noe annet). Har aldri vært konflikt rundt det her, mer praktisk logistikk! Det sier seg selv at det må bli sånn!

Anonymkode: 3fae0...dc6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var det veldig viktig å få et barn sammen?

Anonymkode: 2166f...6f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er for stor aldersforskjell mellom barna til at dere klarer å please alle. Dere må dele dere. En 5 åring er lettere å gjøre fornøyd enn en 13 åring, og en 13 åring er i en sårbar fase av livet så ja, jeg er litt enig med han. Men dere kan jo ikke ta en 5 åring med på kino å se en film som ikke er egnet for den alderen heller, så da må dere dele dere.

Anonymkode: 52a44...711

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man må ta hensyn til alle sine barn, og bytte litt på hvem som får bestemme aktivitet, eller dele seg opp innimellom.

Da vi ble sammen for 25 år siden, hadde vi en hver. En på 3 og ei på 11. Det gikk helt fint. Bestemte oss for å ikke få fellesbarn, siden alt gikk helt smertefritt med en hver.

Var vi f eks på ferie i Oslo, og på Tusenfryd, så delte vi oss opp og gikk rundt med ett barn hver. På skiturer og skogsturer tok vi hensyn til den yngste. Vi pleide ikke å ha fullt program i helger med masse organiserte aktiviteter. Var ofte på hytta.

Barna har alltid vært gode venner, og er omtrent nærmere hverandre enn helsøsken. Også i voksen alder.

Jeg anbefaler folk som blir sammen og har barn, om å tenke seg nøye om før de får fellesbarn. Tror ofte det ikke er så bra for de man har fra før av. Et fellesbarn kan forstyrre familiedynamikken veldig.

Anonymkode: ecf92...b7a

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Svaret her er jo at hvis det er en "konflikt" på aldersgrupper så tar far med 12 åringen på det hun vil og du tar med 5 åringen på det denne vil, og så får dere etterhvert dele på hvem som tar med den yngste på disse tingene og tilrettelegge for felles familieaktivitter også som inkluderer alle, uten samarbeid og velvilje fra begge foreldre vil dette familieprosjektet strande ganske raskt. Og jeg er enig med far, det blir like feil å dra 12 åringen med på det 5 åringen vil som motsatt hvis det er kræsj der.. 

Anonymkode: 7f5cd...c48

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man må ta hensyn til alle sine barn, og bytte litt på hvem som får bestemme aktivitet, eller dele seg opp innimellom.

Da vi ble sammen for 25 år siden, hadde vi en hver. En på 3 og ei på 11. Det gikk helt fint. Bestemte oss for å ikke få fellesbarn, siden alt gikk helt smertefritt med en hver.

Var vi f eks på ferie i Oslo, og på Tusenfryd, så delte vi oss opp og gikk rundt med ett barn hver. På skiturer og skogsturer tok vi hensyn til den yngste. Vi pleide ikke å ha fullt program i helger med masse organiserte aktiviteter. Var ofte på hytta.

Barna har alltid vært gode venner, og er omtrent nærmere hverandre enn helsøsken. Også i voksen alder.

Jeg anbefaler folk som blir sammen og har barn, om å tenke seg nøye om før de får fellesbarn. Tror ofte det ikke er så bra for de man har fra før av. Et fellesbarn kan forstyrre familiedynamikken veldig.

Anonymkode: ecf92...b7a

Jeg tror voksne idylliserer veldig hvordan det blir å ha fellesbarn, og garantert hvordan det føles for de andre barna. Særlig litt større barn.

Se på det på en annen måte: Partneren din tar med hjem en ny en, sier hen skal bo hos oss bestandig og dere kommer til å bli så gode venner. La det synke inn… 😬 Så det krever en del, særlig ifht eldre særkullsbarn, å ta hensyn og jobbe aktivt for å få dem inn i buketten. Det er en investering i også de andre barnas oppvekst å prioritere oppmerksomhet til de eldre barna. Den investeringen vil gi de yngre et eldre søsken som bryr seg om dem. Det kan ha virkninger inn i voksenlivet deres hva man velger å gjøre eller ikke gjøre. Og det er ikke å si «du kan være hjemme, du kan ha egentid». Det er å isolere dem, ikke inkludere dem. De kan sikkert ha det også litt opp i tenårene, men man løser ikke inkludering i familiefellesskapet for en på 11-12-13 med å si at da er ikke du med når vi drar. Uansett om det er godt ment vil det ikke føles slik.

Endret av alfathealfa
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er et stort aldersspenn her. Skulle i dyreparken, men det ville ikke hun på 12-13. Hun ville heller på kino. 

Da tar du henne med på kino, så får dere litt kvalitetstid sammen. Hun er vel også gammel nok til å ikke måtte være med i dyreparken.

Alt må ikke settes opp mot hverandre og bli et problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er forskjell på en 12 åring og en på 5. Når barna var 5 kunne jeg dra de med overalt og vi kunne være med hvem som helst for de var jo fornøyd uansett. Når de er så store som 12 år så har de et helt annet behov for å får gjør ting de ønsker og ikke bare blir presset med på ting. 

Tror ikke han mener hun skal bestemme hele tiden. Og det er og forskjell på hvor mye hensyn man skal ta. Har dere jenta hos dere 100% så er hun en del av familien og da tar man ikke like mye hensyn som man gjør om hun bare er det annenhver uke eller helg.- Men hensyn tar man når man har store barn i familien, da kan man ikke bare kjøre sitt eget løp-.

Anonymkode: f76e9...7cd

Kommer og an på ungene. Min 5 åring er en veldig bestemt person som definitivt ikke bare lar seg dra rundt. Så her må vi dele oss en del, samt gi og ta. En dag blir det noe en vil, en dag noe en annen vil, så noe alle vil. 

Anonymkode: 27b37...2ec

• Liker 1
Skrevet

Sånn er det jo å ha barn med litt aldersforskjell, da må man  tilpasse og ta hensyn begge veier - det gjelder for helsøsken og fellesbarn også. Men jeg vet også av egen erfaring at som tenåring var det mye lettere å tilpasse meg lillebrors ønsker og behov enn nye og "påtvungne" stesøsken (som var nærmere meg i alder). Hvorfor skulle jeg føye meg for at vi skulle ha familietid med noen som ikke var min familie?

Du sier ikke noe om hvor lenge dere har vært sammen, men det er nærliggende å tenke at det for 13-åringen, bevisst eller ubevisst, handler litt om å markere territorium og holde på det som er hennes. At dyreparken vs kino ikke nødvendigvis er så viktig i seg selv, men å motsette seg kravet og forventningene om å tilpasse seg en situasjon hun ikke har valgt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2026 den 22.10):

Hva hun har lyst til å gjøre i helger, ferier osv. 

Selvfølgelig for en 5-åring kan bli gla av alt. 

Anonymkode: 129f2...e6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2026 den 22.10):

Hva hun har lyst til å gjøre i helger, ferier osv. 

Så klart skal dere ta hensyn til henne

Anonymkode: c2573...3cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...