Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Før beit man kanskje lettere på når influensere «anbefalte ting», men personlig kjenner jeg det veldig har snudd? Jeg ser f.eks Bosant (sengetøy) kjører en heftig kampanje med alle landets influensere og det gjør at jeg i hvert fall ikke ville kjøpt det? Så innmari kjøpt og betalt, føles ikke troverdig i det hele tatt. Kjenner jeg nesten vil styre unna alt som «anbefales». 

Anonymkode: ab7d7...f36

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

all markedsføring er jo kjøpt og betalt, samme om det er visning på konto til influensere eller reklame på tv.

• Nyttig 1
Skrevet
Hololo skrev (10 timer siden):

all markedsføring er jo kjøpt og betalt, samme om det er visning på konto til influensere eller reklame på tv.

Det er en forskjell fordi influensere gjerne deler mye privat og prøver å skape et emosjonelt bånd til følgerene. Når de reklamerer for ting legger de det frem på en personlig måte og later som de oppriktig liker det de får betalt for å reklamere for. Det er også derfor influensere er så ettertraktede, de klarer å komme under huden på folk på en helt annen måte enn når avsender er bedriftene selv.

Anonymkode: 6453c...6c4

• Liker 2
Skrevet

Er vare å avfølge folk. 

Alle disse influenserene vet jeg ikke hvem er. 

Vet om få, men de har gjort litt mer enn å være på internett.

Så kjendisprogram i dag består av 90% helt ukjente mennesker.

Anonymkode: 69cb9...f5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Før beit man kanskje lettere på når influensere «anbefalte ting», men personlig kjenner jeg det veldig har snudd? Jeg ser f.eks Bosant (sengetøy) kjører en heftig kampanje med alle landets influensere og det gjør at jeg i hvert fall ikke ville kjøpt det? Så innmari kjøpt og betalt, føles ikke troverdig i det hele tatt. Kjenner jeg nesten vil styre unna alt som «anbefales». 

Det er mye som ikke er rent teknisk, men ofte knyttet opp mot Ux opplevelse - dette gjelder spessielt i mote, hvor det ikke er lett å si hvordan en blir påvirket av at ulike typer klær; fere av disse bærer med seg statistikk (i form av kommentarer og likes), som kan brukes av at tredje aktører

Det er mye restriksjoner på influenser, inkludert only fans folk, på hva en kan gjøre som følge av regler om aggressiv markedsføringspraksis (markedsføringsloven §9). Det betyr at f.eks at influenser ikke kan kontakte kunder på hensynsløs måte, en kan ikke henge ut kunder, en kan ikke trakassere de, og en kan ikke henge ut andre influenser (inkludert only fans) på en hensynsløs måte.

Typiske ting en må tenke på (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2😞

"§ 9.Aggressiv handelspraksis

En handelspraksis er aggressiv dersom den, i sin konkrete sammenheng og etter en helhetsvurdering, ved trakassering, tvang, herunder bruk av fysisk makt, eller utilbørlig påvirkning er egnet til vesentlig å begrense forbrukernes valgmuligheter eller atferd i forbindelse med en ytelse. Med utilbørlig påvirkning menes utnytting av en maktposisjon i forhold til forbrukere for å utøve press, også når det ikke trues med eller brukes fysisk makt, på en måte som vesentlig reduserer forbrukernes evne til å treffe en informert beslutning."

Anonymkode: f695a...bb2

Skrevet

Jeg har høyere terskel for å kjøpe noe når det er influensere som reklamerer for produktet. I hvert fall hvis det er en av disse "rosabloggerne".

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ting er mer regulert i dag enn tidligere.

Reklamer og samarbeid må tydelig merkes.

I dag må influencere til og med tydeliggjøre når de reklamerer for egne produkter.

Før delte influencere gjerne mer innhold som var mer blandet. Både ting de selv hadde kjøpt med et innslag av ting som var sponset.

Så endte de opp med å motta store mengder sponsede ting.

Skatteetaten kom på banen og sa at de må betale skatt. 
Det gjorde det mindre interessant å poste om alt mulig.

Mange influencere er flinkere i dag til å få hjelp til å lese kontrakter og inngå betalte samarbeid.

Folk som har 50.000+ følgere lager ikke lenger innhold om en håndsåpe, ei shampooflaske eller ei termoflaske bare fordi de har fått den gratis.

Anonymkode: dc789...7f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...