AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:51 #1 Skrevet tirsdag kl. 19:51 Dere som har hunder som går avslappet i bånd uten å dra, hvilken metode brukte dere for å lære dem det? Jeg mener ikke å gå på fot, men bare å ikke dra. Anonymkode: a29e6...b6a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 02:54 #2 Skrevet onsdag kl. 02:54 Stoppe når båndet blir stramt, kan også snu og gå motsatt vei. Anonymkode: 60f46...bf5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:32 #3 Skrevet onsdag kl. 06:32 Stoppet hver gang de dro og sa "oii", ventet på kontakt også kunne de gå fram igjen. Anonymkode: fe1cf...2d8
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:49 #4 Skrevet onsdag kl. 06:49 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dere som har hunder som går avslappet i bånd uten å dra, hvilken metode brukte dere for å lære dem det? Jeg mener ikke å gå på fot, men bare å ikke dra. Anonymkode: a29e6...b6a Konsekvent stoppe, og trene mye annet slik at hunden faktisk ser et poeng i å være nært deg. Men det er og veldig stor forskjell på hunder, noen har en mye større drive til å være tre steg foran enn andre, så hvilken innsatsen det krever er det enormt stor forskjell på fra hund til hund. Anonymkode: a362e...7b8
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:14 #5 Skrevet onsdag kl. 07:14 Bruker sele med feste foran. Fester jeg på ryggen stresser hun foran og drar meg opp fjellet, flytter jeg den foran slapper hun av og suser ved siden eller et par meter foran med slakt bånd. Er ikke bare båndet som slapper mer av, hele hunden slapper mer av da. Anonymkode: 4e2e4...78c
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:05 #6 Skrevet onsdag kl. 08:05 For mange som har hunder som ikke drar, som går pent i bånd, så er det naturlig for hunden å ikke gjøre det. Min første hund, ca 30 kg, "lærte" seg å dra for å komme dit hun ville. Hun gikk penere i bånd i slutten av turen enn i begynnelsen. Vi trente på det, men for henne var det naturlig å legge seg på båndet for å komme f.eks til en interessant tisseflekk. Hund nr 2 drar ikke. Og det er ikke fordi vi har trent mye på det, men han har ingen behov for å dra seg mot f.eks interessante tisseflekker. Ikke snuser han mye heller, så han går bare pent med meg. Naboen hadde en Eurasier som alltid gikk med slakt bånd, alle trodde eieren hadde vært flink å lære hunden sin å gå pent i bånd. Nå har han en huskey. Den DRAR, mye Anonymkode: e049c...c50 1
Tabris Skrevet onsdag kl. 09:31 #7 Skrevet onsdag kl. 09:31 (endret) Draing i bånd handler som oftest om hundens stressnivå. (Så kommer også lengden på båndet inn). Så jeg løste det med å jobbe med å redusere hundens stressnivå. Masse lange godbitsøk ute, frivillig kontakttrening, belønnet (med godbit) når han tok kontakt med meg av seg selv i bånd... trente også kontakttrening før vi startet turen for å roe ned stressnivå og forventninger før vi i det hele tatt gikk ut. Siden min hund også hadde forhøyet stress ute pga frykt for passerende mennesker og hunder så jobbet jeg med det parallelt. Over tid ble han så rolig at jeg kunne holde båndet i en finger. Endret onsdag kl. 09:32 av Tabris 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:16 #8 Skrevet onsdag kl. 12:16 Enig med Tabris i at det ofte handler om stress, og derfor ser man ofte at hundene drar i begynnelsen av turen før de roer seg ned. Får de lov til å dra da, vil det ofte bli verre. For som en annen over her nevner, hunden drar mot en tisseflekk for å snuse, og så får den belønning for å dra ved å få snuse på tisseflekken. Min får ikke lov til å dra meg rundt fra tisseflekk til tisseflekk, men hvis han går rolig i slakt bånd, stopper jeg opp og lar ham snuse. Jeg bruker også det å få snuse der en annen hund har gått som belønning for passeringer. Hvis du går pent ved meg forbi en annen hund, får du et stykke etter passering gå bort og snuse der den andre hunden gikk. Det er utrolig hvor fort han tok denne! Jeg har ikke veldig stor tro på stopp hver gang hunden drar-metoden. Jeg har sett den funke, men da skal man være utrolig konsekvent, og det er vi mennesker ofte dårlig på. Særlig hvis det sludder, eller vi har dårlig tid fordi vi skal på jobb eller fordi ... Anonymkode: 0e32c...ef1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå