AnonymBruker Skrevet 1 time siden #1 Skrevet 1 time siden Det var en norsk dame på TikTok rundt 40 ish som snakket om da hun var enogtyve. Jeg kan godt si enogtjue men å si "tyve" blir veldig gammeldags for meg som er oppvokst i oslo (øst). Hvis noen har vansker med å høre forskjell på tju og tjue (ofte innvandrere), pleier jeg å tydeliggjøre det med å si tyve. Sier dere tyve sånn til daglig? Anonymkode: 70097...de0
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden Ja, sier tyve. 49, vokst opp på Oslo øst. Anonymkode: 303e3...bca 1
Lidhun Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden (endret) Jeg sier tyve. Jeg sier også "fem og tyve" osv. (Jepp, oppvokst på bygda) Og til de som ser ut som noen spørsmålstegn, sier jeg "tjuefem" etterpå. Er jo ikke sær liksom😅 Endret 1 time siden av Lidhun 2
Ullvott Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden (endret) Siden jeg har en dialekt som ligger langt unna riksmål er det helt unaturlig for meg å skulle si tyve. Jeg sier tjue. Dvs vanligvis sier jeg tjuge, for det er sånn det høres ut på min dialekt. At det finnes folk som ikke hører forskjellen mellom sj- og tj-lyd burde egentlig være deres problem og ikke mitt. Jeg er 50+ Endret 1 time siden av Ullvott 1
Smilii Skrevet 1 time siden #6 Skrevet 1 time siden Jeg sier tjue, men mer som en kj hard lyd og ikke sj lyd
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Skrevet 1 time siden På min dialekt sier vi tju, uten e. Ingen herfra sier tyve. Folk som ikke er fra samme sted tror ofte vi sier sju. 27 uttaler vi enten tjusju eller sjuåtju Anonymkode: c9c9d...b60
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden Sier tyve. Alrid gjort. Er 47 Anonymkode: 3cf37...073
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden Født i -91, oppvokst på Oslo vest og sier vanligvis f.eks. «toogtyve». Er samtidig ikke noldus nok til å si «to-og-nitti, tre-og-førti, femti, to-og-tyve» om jeg leser opp et telefonnummer, så da ville jeg sagt «tjueto». Ikke «tyveto». Helst konsekvent er jeg nok heller ikke. Jeg hadde sagt «cirka tyve grader» og «tyve personer», men jeg tror jeg ville sagt «tjue kroner». Uten at jeg helt vet hvorfor. Sier for øvrig «syv» fremfor «sju». Uten unntak. Anonymkode: a1823...48d 1 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden Jeg sier tjue (er født i 1978). Jeg har bursdag den 27., så jeg sier oftest "den syv-og-tyvende" for tydeliggjøre. Ellers sier jeg som sagt tjue. Anonymkode: 75ee7...a53 1
Perine Skrevet 1 time siden #11 Skrevet 1 time siden Jeg sier tjue, men av og til er det behov for ekstra tydelig opplesning av tall, og da sier jeg tyve for å unngå misforståelser. Det samme med sju og syv.
luxifine Skrevet 1 time siden #12 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det var en norsk dame på TikTok rundt 40 ish som snakket om da hun var enogtyve. Jeg kan godt si enogtjue men å si "tyve" blir veldig gammeldags for meg som er oppvokst i oslo (øst). Hvis noen har vansker med å høre forskjell på tju og tjue (ofte innvandrere), pleier jeg å tydeliggjøre det med å si tyve. Sier dere tyve sånn til daglig? Anonymkode: 70097...de0 Jeg sier tjue med mindre jeg skal være ekstra tydelig. "Tjue" og "sju" kan fort forveksles feks over telefonen eller et sted med mye bråk i bakgrunnen. "Tyve" kan være lettere å oppfatte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå