AnonymBruker Skrevet 16. juni #1 Skrevet 16. juni Min sønn er i en russegruppe på 20 stk. De snakker om russebuss neste år. Jeg er ikke overlykkelig med at han vil bruke penger på det, men vil han jobbe i hele sommer og bruke pengene på det så er det greit. Men en gutt i gruppa har trekt seg. Far har betalt han for å ikke bli med. Så nå er han utenfor gruppa. Han kan være med i gruppen,men liten vits når han ikke skal være med på buss Hadde du gjort det samme?. Bør de ikke få ta litt ansvar selv og lære av sine feil? Anonymkode: b6c42...b4c 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #2 Skrevet 16. juni De er juridisk ansett som voksne og det er deres egne penger. De får velge å gjøre som de vil selv tenker jeg. Anonymkode: c6dd0...25a 1 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni #3 Skrevet 16. juni Jeg hadde ikke nektet ungen min å være med i en russegruppe, men jeg hadde ikke lagt til rette for det med å gi penger til en buss eller bil. Hva ungen gjør med egne penger, får være opp til ungen selv. Sparepengene står i mitt navn for en grunn. Pengene som blir gitt til forbruk osv får ungen gjøre som en selv vil. Om det blir spart opp til buss, javel. Be my guest. Da blir det lite klær osv. Anonymkode: d984e...55d 8
AnonymBruker Skrevet 16. juni #4 Skrevet 16. juni Jeg har ikke nektet ungdommene mine. Men har vært tydelig på hva jeg mener. Har de råd til russebuss, har de også råd til å betale førerkortet sitt selv, samt finansiere sitt eget forbruk. Anonymkode: 47bfc...259 20
AnonymBruker Skrevet 16. juni #5 Skrevet 16. juni Tja. Jeg har nektet datter i den forstand at jeg ikke signerer på noe og hun ikke kan selv siden hun fortsatt er under atten. Bestikke for å hindre ungen i å være idiot med egne penger, er uaktuelt. Anonymkode: 1b014...aba 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni #6 Skrevet 16. juni Jeg ville latt sønnen min være med på russebuss, men jeg ville også satt meg inn i hvem de leier eller kjøper bussen av. Det har jo vært mye snakk om busser med alvorlige feil og til og med branntilløp, så det er ikke noe jeg ville tatt lett på. Det er viktig at ungdom lærer å ta ansvar selv, men når det gjelder ting som kan påvirke sikkerheten deres, synes jeg det er helt naturlig at foreldre engasjerer seg og sjekker forholdene. På samme måte som mange foreldre er med når ungdommen skal kjøpe sin første leilighet eller gjøre andre store investeringer. For meg handler det ikke om å kontrollere, men om å vise interesse og bidra til at ting foregår på en trygg måte. Anonymkode: c4eb7...4d7 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #7 Skrevet 16. juni Sønnen min er i russegruppe og er russ neste år. Bussen har de kjøpt for en stund tilbake til Ca 1,300000. Har bidratt med noen kroner,men han har betalt det meste selv.De har innbetalinger på ca 3000 i mnd. Det er jo ikke bare bussen som koster,men sjåfør,anlegg,slipp,klær,kjøpe sanger etc. Helt voldsomt opplegg. Det blir sikkert 1 mnd med skikkelig festing. Planleggingen med buss,startet siste året på ungdomsskolen. De er en stor kameratgjeng og jeg hadde vært passe fæl ved å nekte det Anonymkode: 61f8a...bc7 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni #8 Skrevet 16. juni For alt vi vet kan det jo være den gutten som trakk seg ikke var SÅ vondt å be heller. Ikke undervurder gruppepresset i sånne situasjoner. Helt greit, russebuss og pengebruk og russeselskaper som tjener grovt på å "selge" ungdommen ei fin russetid er en uting uansett i mine øyne. Bra om ungen klarer å tenke selv og får ordna seg ei fin russetid uten å kaste bort pengene sine. Anonymkode: 05997...10c 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni #9 Skrevet 16. juni Er så glad at her kom aldri Det opp. Og ingen som hadde buss. De hadde varebiler med plass til 8 stk , vanlige stasjonsvogn og traktor som de brukte. Og de malte bussene sekv med lakk fra biltema. Og ingen store anlegg Anonymkode: e4180...002 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #10 Skrevet 16. juni Vi bor på beste vestkant, og ja, jeg har nektet junior å være med på russebuss. Som en annen her skriver, har han råd til å være med på dette, er det mange goder her hjemme som forsvinner. En hovedårsak til at vi nekter ham dette, er at styret begynner nettopp på ungdomsskolen, og det er et helt sinnssykt press, det skaper ekstremt utenforskap osv. Vi har en ungdom som er veldig populær, av de beste i den idretten som betyr noe i vårt miljø, flink på skolen og i «den kule gjengen», han tåler å takke nei. Det var aldri noe vi en gang vurderte å la ham få bli med på. Nå spanderer vi uansett sertifikatet, vi hjelper inn på boligmarkedet og har kjøpt bil som han disponerer, men vi har ingeting til overs for det russetida har blitt, og det aksepteres faktisk. Anonymkode: 26d9a...849 9 2 9
AnonymBruker Skrevet 16. juni #11 Skrevet 16. juni Nei jeg nekter da selvsagt ikke det og nei jeg hadde ikke betalt for å ikke bli med Anonymkode: f2f8c...a42 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #12 Skrevet 16. juni Ja. Russebuss er ikke noe man bør ha i heletatt. Tullete greier. Anonymkode: 33ede...1f6 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #13 Skrevet 16. juni Jeg hadde sagt nei. Og forklart at alle de som ikke gidder henge med andre er ikke de man har kontakt med etter VGS. Så det er penger ut av vinduet for ingenting. Anonymkode: 081c3...5cc 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni #14 Skrevet 16. juni Jeg kunne nok gjort det samme. Det sløser med enorme summer på det opplegget, og kunne fint feks bidratt med en sum til bsu., førerkort eller lignende. Det er vel egentlig ikke tvang, ungdommen har muligheten til å takke nei. Anonymkode: 13f20...d90 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #15 Skrevet 17. juni Ja, jeg ville gjort som den faren, og vi gjør noe lignende. Det var flere foreldre som var enige om dette. 17-åringen vår får ikke dra med en stor gjeng til Split i "Oslouka", vi spanderer annen tur med likesinnede et annet sted til en annen tid for å unngå det. Og ja, de som drar på den andre turen var ikke vanskelige å overtale, flere ganske lettet over det nei'et. Anonymkode: 9dcb4...1ff 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni #16 Skrevet 17. juni Da de såvidt var i gang med planlegging, så oppfordret jeg de til å la være. Ungene ble bare glad for det. Men de bruker "Mamma nekter meg" som unnskyldning, fordi det føles lettere for de enn å si "Jeg ser på det som totalt bortkastet tid og penger". Anonymkode: 88b5b...38d 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #17 Skrevet 17. juni Kan ikke nekte siden han er myndig. Men... Når mine barn blir like gamle og de eventuelt ønsker seg inn i en gruppe med buss så får de stå for all økonomi selv. Alt som har med russetid sponser jeg ikke. Selv om det er snakk om penger til russekort. De får skaffe seg jobb, drive dugnad og ordne det selv. Så her har jeg ikke ei krone å bidra med. Anonymkode: 63e53...abb 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #18 Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): Sønnen min er i russegruppe og er russ neste år. Bussen har de kjøpt for en stund tilbake til Ca 1,300000. Har bidratt med noen kroner,men han har betalt det meste selv.De har innbetalinger på ca 3000 i mnd. Det er jo ikke bare bussen som koster,men sjåfør,anlegg,slipp,klær,kjøpe sanger etc. Helt voldsomt opplegg. Det blir sikkert 1 mnd med skikkelig festing. Planleggingen med buss,startet siste året på ungdomsskolen. De er en stor kameratgjeng og jeg hadde vært passe fæl ved å nekte det Anonymkode: 61f8a...bc7 Du er passe naiv også, som bidrar til dette. Jeg kan ikke fatte at foreldre er med å sponser russebuss. Det er helt hinsidig all fornuft. Anonymkode: f23e4...f77 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni #19 Skrevet 17. juni Gud som jeg håper hele denne russedritten er over før mine barn er i den alderen.... Anonymkode: d6431...6b7 4 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni #20 Skrevet 17. juni Jeg kan ikke fatte de foreldrene som synes at det er greit at alt ungdommen jobber og tjener blir brukt på fest og rus. Så kommer de samme ungdommene et par år etter å sier at det er så vanskelig å ha råd til studier eller kjøpe bolig. Hadde de gjort som normale fornuftige folk hadde de jobbet ved siden av skole, satt dette i fond eller lign og dermed at både råd til skole og bolig etter hvert. Vi har god råd men hadde aldri tillatt at barna tok så dårlige valg hvis de ønsket å bo hjemme. Her har alle barna spart fornuft og jobbet det de kan. Dermed kunne de kjøpe bolig rett etter studiene var ferdige. Anonymkode: d7d76...d3d 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå