AnonymBruker Skrevet 16. juni #1 Skrevet 16. juni Barnefar og jeg er litt uenige om en ting når det gjelder hvordan vi legger opp helgene våre. Vi har en 4-åring og en førsteklassing (som for øvrig selv ikke har noen preferanser her). Hva er viktigst å bruke helgene på? Barnefar mener det er viktig å være mye hjemme så barna kan få leke med de de går på skole med. Jeg mener vi med fordel kan bruke helgene på å være med våre andre venner som ikke nødvendigvis er i samme skolekrets. Hva tenker dere? Er det slik at de går glipp av mye ved å ikke henge med skolekamerater i helgene? Jeg er åpen for at det stemmer altså, men mener også det er sunt å ha flere bein å stå på... Anonymkode: 9712e...db9
alfathealfa Skrevet 16. juni #2 Skrevet 16. juni Synes begge deler er bra og at man kan være fleksibel over tid. 8
AnonymBruker Skrevet 16. juni #4 Skrevet 16. juni Enig med deg! Husker selv fra da jeg var liten at det ble litt "feil" å blande "venner og venner". Noen ble bestandig utenfor. Anonymkode: 319eb...db9
AnonymBruker Skrevet 16. juni #7 Skrevet 16. juni Helt enig med far. Er ingen grunn til å prioritere venner utenom skolekretsen, da er det vel fordi det er dere voksne som vil treffe de? Kjempeviktig å komme inn i nettverket rundt skolen/klassen, det er de dere skal ha kontakt med ukentlig de neste ti-tolv årene. Anonymkode: 9a0f1...ea7 3 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni #8 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg mener vi med fordel kan bruke helgene på å være med våre andre venner som ikke nødvendigvis er i samme skolekrets. Anonymkode: 9712e...db9 Det er dine venner og ikke barnas du vil tilbringe tid sammen med i helgene? Anonymkode: ae37c...1a8 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #9 Skrevet 16. juni Går det ikke ann å gjøre begge deler? Jeg har tro på at barna også har godt av å være hjemme uten planer, hvor de kunne løpe ute med venner etc. Anonymkode: 00d43...588 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #10 Skrevet 16. juni Jeg vokste opp med å være borte hvet helg fra mai til september. Er vel mange med hytter og campingvogner som har det sånn. Jeg syns det var helt supert, og hadde en helge-bestevenninne pluss andre å leke med. Hun og jeg overnattet ofte hos hverandre i helger resten av året. Bestevenninnen min hjemme syns at det var dumt at jeg var så mye borte i helgene. Hadde det sånn til jeg var 15 - 16 år, og heller ville være alene hjemme i helgene, ha lørdagsjobb, sommerjobb osv. Anonymkode: 8b5bc...f1f 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #11 Skrevet 16. juni Skjønner heller ikke hvorfor det er enten eller. Ja takk, begge deler? Alternativt: bruk helgene på å være sammen med deres venner og så får barna henge på. Anbefaler å tenke litt mindre på barnas behov i helgene og litt mer på deres egne, ellers kommer dere til å drukne. Anonymkode: 52e6c...031 2
Mezzosoprena Skrevet 16. juni #12 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barnefar og jeg er litt uenige om en ting når det gjelder hvordan vi legger opp helgene våre. Vi har en 4-åring og en førsteklassing (som for øvrig selv ikke har noen preferanser her). Hva er viktigst å bruke helgene på? Barnefar mener det er viktig å være mye hjemme så barna kan få leke med de de går på skole med. Jeg mener vi med fordel kan bruke helgene på å være med våre andre venner som ikke nødvendigvis er i samme skolekrets. Hva tenker dere? Er det slik at de går glipp av mye ved å ikke henge med skolekamerater i helgene? Jeg er åpen for at det stemmer altså, men mener også det er sunt å ha flere bein å stå på... Anonymkode: 9712e...db9 Være mye hjemme betyr ikke alltid hjemme! Kan dette virkelig være noe å være uenige om - det er jo fullt mulig å gjøre begge deler! 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #13 Skrevet 16. juni La barna få ro hjemme i helgen. Anonymkode: ba898...8d8 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni #14 Skrevet 16. juni Jeg mener selvfølgelig ikke at det skal være enten eller. Det vil selvfølgelig uansett være litt av begge deler. Spørsmålet er hva som er høyest prioritert. Fra de har vært yngre og ting har vært mer foreldrestyrt, er vi vant til å legge mange planer med folk vi kjenner i helgene (ikke nødvendigvis i skolekrets - men fremdeles venner av barna selv om de voksne også tilfeldigvis er våre venner også). Vi er litt uenige om vi må legge om denne "familiekulturen" nå som lek blir mer spontan hos barna (tenker spesielt på hun som går på skolen). Skal vi holde oss hjemme/ikke legge planer for at barnet vårt skal kunne hive seg med spontan lek med skolekamerater? Det er der jeg sliter litt med å eventuelt omstille meg. Anonymkode: 9712e...db9 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #15 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er dine venner og ikke barnas du vil tilbringe tid sammen med i helgene? Anonymkode: ae37c...1a8 Jeg formulerte meg litt klønete. Barna har også venner i vår omgangskrets utenfor skolekretsen Anonymkode: 9712e...db9 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #16 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Helt enig med far. Er ingen grunn til å prioritere venner utenom skolekretsen, da er det vel fordi det er dere voksne som vil treffe de? Kjempeviktig å komme inn i nettverket rundt skolen/klassen, det er de dere skal ha kontakt med ukentlig de neste ti-tolv årene. Anonymkode: 9a0f1...ea7 Jeg er enig i at det er viktig å komme inn i dette nettverket, men si at vi står mellom å være opptatt 6 av 10 helger vs. 3 av 10 helger. Hvor skadelig for det "å komme inn i nettverket rundt skolen/klassen" er dette? Jeg er kjempeuenig med deg i at vi skal kutte ut venner utenom skolekrets. Har veldig tro på at det er lurt å ha vennskap å spille på utenom klassevenner også. Anonymkode: 9712e...db9 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #17 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): La barna få ro hjemme i helgen. Anonymkode: ba898...8d8 Med ro mener du å holde oss hjemme så vi kan være med venner i området? Eller ikke la de leke med noen? Anonymkode: 9712e...db9
AnonymBruker Skrevet 16. juni #18 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg er enig i at det er viktig å komme inn i dette nettverket, men si at vi står mellom å være opptatt 6 av 10 helger vs. 3 av 10 helger. Hvor skadelig for det "å komme inn i nettverket rundt skolen/klassen" er dette? Jeg er kjempeuenig med deg i at vi skal kutte ut venner utenom skolekrets. Har veldig tro på at det er lurt å ha vennskap å spille på utenom klassevenner også. Anonymkode: 9712e...db9 Men er dere da opptatt hele helgene? Eller noen timer? En dag? Vi har ofte planer enten lørdag eller søndag, eller deler av dagene. Så det blir fortsatt tid til spontan lek. Jeg tenker at ca halvparten av tiden fri til å slappe av eller spontan lek og halvparten planer kanskje er bra? Anonymkode: c3ed6...2e2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #19 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 16.6.2026 den 21.35): Jeg er enig i at det er viktig å komme inn i dette nettverket, men si at vi står mellom å være opptatt 6 av 10 helger vs. 3 av 10 helger. Hvor skadelig for det "å komme inn i nettverket rundt skolen/klassen" er dette? Jeg er kjempeuenig med deg i at vi skal kutte ut venner utenom skolekrets. Har veldig tro på at det er lurt å ha vennskap å spille på utenom klassevenner også. Anonymkode: 9712e...db9 Jeg har ikke sagt at dere skulle kutte ut venner utenom skolekrets. Men liten vits i å gruble så mye på dette. Om et par år når dere har to barn i småskolen og begge skal begynne på fotball elle håndball eller lignende så går helgene bort i sånne ting. Tror ikke jeg vet om noe med flere barn som har tid til å besøke venner (altså der de voksne er venner) i helgene. Så kommer det bursdagsinvitasjoner og cup og overnattingsbesøk osv. Barna trenger jo også tid til å hente seg inn etter en travel uke. Og om dere har avtalt å besøke venner to timer en lørdag, så kan jo barna fortsatt bli med og leke med de i klassen? Er jo bare å svare «ja, Ola vil gjerne komme på besøk etterpå, vi er hjemme kl 15, så han kommer bort etter han har fått i seg ei brødskive». Anonymkode: 9a0f1...ea7 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni #20 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 16.6.2026 den 15.45): Helt enig med far. Er ingen grunn til å prioritere venner utenom skolekretsen, da er det vel fordi det er dere voksne som vil treffe de? Kjempeviktig å komme inn i nettverket rundt skolen/klassen, det er de dere skal ha kontakt med ukentlig de neste ti-tolv årene. Anonymkode: 9a0f1...ea7 Så har de de som aldri er inne i skolekrets venner. Det så vi på våres barn. De ble utestengt av de i klassen og andre. Så vi fant da andre arenaer som våres fikk venner. Og vi ser nå når de er blitt store har de 0 kontakt med de fra grunnskolen Anonymkode: c6b1b...7d3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå