Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest singel!
Skrevet

Jenta mi er bare 13 mnd og har for tiden samvær med pappaen sin annenhver helg.dette er en relativ ny ordning og jeg har tidligere vært til stede ved samværet.

Han har nå flyttet lenger unna, og har kommet med ett forslag der han vil ha jenta fra onsdag til søndag bare en gang i mnd.

dette synes jeg er heller lite, og synes det er fryktelig dumt at jenta mi får se pappaen sin så sjelden. Er jeg urimelig hvis jeg krever å fortsette med den ordningen vi har nå(annen hver helg) selv om dette innebærer en del reising for far????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør, av hensyn til barnet ditt og pappen, prøve å få til en ordning der pappaen også ser sitt barn så mulig som overhodet mulig!

(Det var min mening).

Skrevet

Er du så opptatt av at de skla ha kontakt oftere, syns jeg du bør være med å samarbeide med reisingen. Du kan ikke forlange at det bare er far som skla hente og bringe, for jeg syns du også har et ansvar der. Spesielt siden du gjerne vil at de skal treffes oftere.

Jeg vil si det må være på grensen til barnemisshandling, om far skal hente barnet en gang i måneden nå når hun er så liten. Barn glemmer fort, og det blir jo omtrent som en ny start hver måned. Derfor syns jeg dere burde klare å få til en ordning, der dere henter og bringer barnet annenhver gang i en periode. I alle fall til barnet er blitt såpass gammel, at det husker far fra gang til gang. Og der barnet ikke er flau når far kommer.

Det er barnet dere må tenke på, og da bør en yte litt ekstra for at begge foreldrene skal kunne ha samvær.

Skrevet

Det er jo ikke bare far det blir en del reising for, men også dette lille barnet. Hva med en løsning som sier hver 3uke, der barnet er hos far fra Ondag til Søndag? Denne ordningen hadde jeg og barnets far da vår gutt var liten. Syns mye av tiden vil gå bort i reising om du insistere på annen hver helg, og det blir mye reising for ett så lite barn. Håper uansett dere finner en løsning som er til det beste for barnet.

Lykke til.

Gjest singel!
Skrevet

vil jo ikke at hun skal reise da.det må jeg presisere.det er derfor jeg skrev at det innebærer en del reising for far.mener hun er alt for lita til å reise så langt om det er annahver helg eller en gang i mnd.(det er snakk om 7 timer med bil en vei)

derfor ville vel d beste for jenta være om han reiste dit jenta bor?jeg kan jo være hjemme til mine foreldre eller noe mens han har henne hjemme hos meg?iallefall til hun blir litt eldre og litt bedre kjent med han?

Skrevet

Ok, da har jeg misforstått litt. Fort gjort.

Ja, er enig med deg at det beste er om han kommer dit dere bor nå mens jenta er liten. 7timer med bil er veldig lang reise. Når det gjelder om han skal komme 1 gang i mnd eller annen hver helg, er vel litt avhengig om dere deler utgiftene til samvær eller om far skal dekke alt selv. Skal han dekke dette selv, kan det kanskje bli for kostbart for han? Ikke vet jeg, men er enig i at det er best med samvær så ofte som mulig siden hun er lita enda.

Lykke til.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg syns hun er for liten. Hun vil ikke få noe skikkelig farsforhold så lenge hun glemmer han mellom hver gang.

Far bør enten bor der han bor eller alltid komme til dere.

Gjest singel!
Skrevet
Ok, da har jeg misforstått litt. Fort gjort.

Ja, er enig med deg at det beste er om han kommer dit dere bor nå mens jenta er liten. 7timer med bil er veldig lang reise. Når det gjelder om han skal komme 1 gang i mnd eller annen hver helg, er vel litt avhengig om dere deler utgiftene til samvær eller om far skal dekke alt selv. Skal han dekke dette selv, kan det kanskje bli for kostbart for han? Ikke vet jeg, men er enig i at det er best med samvær så ofte som mulig siden hun er lita enda.

Lykke til.

det er regler som sier at utgifter til reising ved samvær skal deles.og dette er jeg selvfølgelig villig til.er jo bekymra for jenta mi.kan umulig være bra å se pappaen sin så sjelden.men jeg kan jo ikke tvinge han til å komme oftere heller. :sur:

Skrevet
det er regler som sier at utgifter til reising ved samvær skal deles.og dette er jeg selvfølgelig villig til.er jo bekymra for jenta mi.kan umulig være bra å se pappaen sin så sjelden.men jeg kan jo ikke tvinge han til å komme oftere heller. :sur:

Nei, det er sant. Må nok si at han er umoden som far, vist han ikke kan se hva som er det beste for barnet. Og det beste for barnet er jo at pappa kommer så ofte han kan, og siden du er med å dele utgifter så har han ingen grunn til å være vanskelig. Han må jo bare innse at det å få barn, medfølger å offre sine egne behov til fordel for barnet.

Stå på du, og kjemp for det som er best for barnet..

:klem:

Skrevet

Jeg synes også at èn gang i mnd hørtes veldig lite ut.. Jeg ville heller insistert på at han kommer oftere, og spleise i litt på reiseutgifter.

Gjest singel!
Skrevet
Jeg synes også at èn gang i mnd hørtes veldig lite ut..  Jeg ville heller insistert på at han kommer oftere, og spleise i litt på reiseutgifter.

godt å høre at det ikke var bare jeg som reagerte på det!

det som er så rart er at dette forslaget kom etter at vi kranglet om at han ville se henne oftere enn han gjorde, hvor han beskyldte meg for å nekte han samvær...

kan ikke se at dette er oftere enn annenhver helg da men...det er iallefall samme antall netter pr.mnd og jenta rekker å glemme han imellom.men han har jo samla dagene da.kan være det han mente måtte være bedre.

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg ville ikke gått med på det uten videre. Når min datter var på den alderen hadde vi ikke begynt med overnatting ved samvær en gang, hun var ikke klar for det (hun var veldig redd og usikker i den alderen).

Skrevet (endret)

Det er "bevist" at små barn bør ha kontakt med begge foreldrene så ofte som mulig. Etterhvert som barnet blir eldre kan hyppig samvær erstattes med lengre samvær med mindre hyppighet.

Om far virkelig har fokus på barnet bør han tilby samvær oftere enn en gang pr mnd. Og hadde han tenkt seg om ville han innsett at det er vanskelig å gjennomføre samvær annenhver uke om det er 14 timers kjøring med bil ved hvert besøk.

Det han har gjort så langt mht flyttingen er altså IKKE barnets beste. Dette bør til og med samværsforeldre innse.

Om far har familie/venner i nærheten av der dere bor kan han kansje komme over en gang pr mnd og gjennomføre samværet hos familie (hos f.eks. barnets besteforeldre, etc) + samvær hjemme hos far en gang pr.mnd.

Endret av Far til 2
Skrevet

Far må inkluderes og tas med! Dere bør få til en løsning der far kan se barnet sitt mye oftere! :klappe:

Referer også til TV2-filmen i dag, "Tyven, tyven"...noe å tenke over kanskje?

Gjest singel!
Skrevet
Far må inkluderes og tas med! Dere bør få til en løsning der far kan se barnet sitt mye oftere!  :klappe:

Referer også til TV2-filmen i dag, "Tyven, tyven"...noe å tenke over kanskje?

Jeg vil ikke si at jeg ikke inkluderer far. Jeg vil heller si at det er han som ikke vil være inkludert. Sånn som det er idag er det faktisk ikke mulig å tvinge samværsforelder til mere samvær.

Gjest singel!
Skrevet
Jeg ville ikke gått med på det uten videre. Når min datter var på den alderen hadde vi ikke begynt med overnatting ved samvær en gang, hun var ikke klar for det (hun var veldig redd og usikker i den alderen).

det er dette jeg sliter med da.når hun kommer hjem tar det en uke til hun blir noenlunde rolig igjen og ikke får panikk hvis jeg går ut av rommet. det blir jo ikke bedre hvis samværet skal være så sjeldnt.

Gjest Gjest1
Skrevet
det er dette jeg sliter med da.når hun kommer hjem tar det en uke til hun blir noenlunde rolig igjen og ikke får panikk hvis jeg går ut av rommet. det blir jo ikke bedre hvis samværet skal være så sjeldnt.

Ja da skulle det jammen vært tungtveiende grunner om jeg gikk med på overnatting utenfor hjemmet i det hele tatt. Samværet skal være til barnets beste, og det bør far også se.

Skrevet
vil jo ikke at hun skal reise da.det må jeg presisere.det er derfor jeg skrev at det innebærer en del reising for far.mener hun er alt for lita til å reise så langt om det er annahver helg eller en gang i mnd.(det er snakk om 7 timer med bil en vei)

derfor ville vel d beste for jenta være om han reiste dit jenta bor?jeg kan jo være hjemme til mine foreldre eller noe mens han har henne hjemme hos meg?iallefall til hun blir litt eldre og litt bedre kjent med han?

Ei jeg kjenner gjør dette, når far skal ha samvær så overnatter hun hos ei venninne, og far har barna "hjemm". Det fungerer utmerket for både barna og far!

Skrevet
Ei jeg kjenner gjør dette, når far skal ha samvær så overnatter hun hos ei venninne, og far har barna "hjemm". Det fungerer utmerket for både barna og far!

Dette er jo flott, og viser at det er foreldre er i stand til å prioritere barn på en fin måte.

Men mht trådstarters spørsmål synes det som om det er feil å pålegge foreldre som blir boende store reiseutgifter. Det er noe som bør belastes den som flytter, i tilfellet til trådstarter så er dette far. Og det bør gjøres som en del av bidraget (dvs at om bostedsforelder flytter blir det lite eller ingenting av bidraget, men om samværsforelder flytter kan det bli dobblet eller enda større). Ved å tillegge den som flytter reiseutgiftene vil en ikke lenger kunne bruke "økonomi" eller tilsvarende argumenter for å nedprioritere barnets behov slik far har gjort i dette tilfellet.

Gjest singel!
Skrevet

Ja,det hadde jo vært best for henne da.vertfall hvis det blir bare en gang i mnd.da er hun trygg på omgivelsene vertfall.fint å høre om andre som har en sånn løsning!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...