Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter nr 3. De andre to fødslene gikk for raskt til å rekke epidural.

Selv om fødslene var forholdsvis korte, var smertene helt hinsides, og jeg ønsker virkelig smertelindring denne gangen.

Sykehuset anbefaler Fentanyl, og det virker som at det er hyppig brukt her. Jeg kan ikke huske å ha hørt om dette før (de andre ble født i en annen del av landet).

Del gjerne dine erfaringer med bruk av Fentanyl under fødsel. Særlig hvis du i tillegg har raske fødsler og/eller har født på Sørlandet i nyere tid.

Anonymkode: a3177...991

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ble euforisk av det. Virkelig høy og ekstatisk i noen timer. Skjønner folk blir hektet på det!

Anonymkode: 6e1a4...0c8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme! 

Anonymkode: e9b0a...3ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ble euforisk av det. Virkelig høy og ekstatisk i noen timer. Skjønner folk blir hektet på det!

Hjalp det på smertene? Eller bare opplevelsen hvis det gir mening? Altså var det mest rus, eller smertestillende også?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde epidural også. Smertene kom etterpå. Planlagt keisersnitt. Overlevde det også greit

AnonymBruker
Skrevet

Det må da være veldig skadelig for baby? 
Jeg kan ingenting om dette, men preparatet fentanyl er jo insole andre sammenhenger skumle greier 🤷‍♀️

Anonymkode: ea7bc...f66

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk Fentanyl ved hysterktomi. Husker ennå rusen jeg fikk og hadde for min del aldri valgt noe sånt ved en fødsel. Men det vet helsepersonalet bedre enn meg. 

Anonymkode: 1f6be...923

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det må da være veldig skadelig for baby? 
Jeg kan ingenting om dette, men preparatet fentanyl er jo insole andre sammenhenger skumle greier 🤷‍♀️

Anonymkode: ea7bc...f66

Regner med at siden dette er vanlig praksis på Sørlandet sykehus, at dosene de gir er små nok til at det ikke er skadelig for fosteret. Virker som at denne praksisen har vært vanlig her i 20 år ca. Jeg har fått beskjed om at man ikke får flere doser de siste 20 minuttene før selve fødselen, for å unngå respirasjonsvansker hos baby når den kommer ut.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
BeeKind skrev (12 minutter siden):

Hjalp det på smertene? Eller bare opplevelsen hvis det gir mening? Altså var det mest rus, eller smertestillende også?

Lurer på det samme!

- TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ALDRI tatt imot fentanyl under en fødsel!

Anonymkode: 73426...3f0

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ble ikke påvirket av dette i det hele tatt. Har ikke noen senvirkninger av dette heller.

AnonymBruker
Skrevet
BeeKind skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde samtale med anestesilege i forbindelse med fødsel, fordi jeg er redd for epidural. Det har vært brukt her i 20 år i mange tusen fødsler, og han hadde selv forsket på det. De så at barnet blir mye mindre påvirket enn ved bruk av andre ting. Det er også snakk om veldig små doser.

Takk for nyttig svar. Har du erfaring med Fentanyl som smertelindring under fødsel?

- TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for nyttig svar. Har du erfaring med Fentanyl som smertelindring under fødsel?

- TS

Nei, jeg lurer på det samme som deg! Jeg går og venter på å føde any day nå 🙊 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
BeeKind skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg lurer på det samme som deg! Jeg går og venter på å føde any day nå 🙊 

Åh, masse lykke til! ❤️ 

Du får oppdatere og dele din erfaring, hvis du ender opp med å bruke det. Er det din første fødsel?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Åh, masse lykke til! ❤️ 

Du får oppdatere og dele din erfaring, hvis du ender opp med å bruke det. Er det din første fødsel?

Ja, det er det 😊 veldig spennende!

Skrevet

Jeg fikk fentanyl for en undersøkelse. Jeg var i halleluja land i en kort stund. Fikk det intravenøst og virket på få sekunder.

Det er så mange som sier at narkose er så digg. Jeg har hatt narkose flere ganger og merker jo bare noen få sekunder den digge følelsen. Fentanyl merket jeg i flere minutter. 

Hadde jeg vært narkoman, så hadde jeg brukt fentanyl konstant. For en digg opplevelse, så skjønner at det er avhengighetsskapende.

Synes det er rart fentanyl gis ved fødsler, det må da seriøst ruse babyen også. Nå går det riktignok fort ut av kroppen, men likevel 😳

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg aldri brukt fentanyl under fødsel, men under en operasjon og jeg syntes det var grusomt. Gikk inn og ut av bevissthet og når jeg var våken hadde jeg kraftig angst og trodde jeg skulle dø. Etterpå måtte jeg få adrenalin for jeg holdt på å svime av når jeg skulle kle på meg. Regner med det er snakk om andre doser under fødsel, men man vet jo aldri hvordan man reagerer på sånt.

Anonymkode: 581b2...76b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fentanyl går relativt fort ut av kroppen og vil ikke påvirke baby lenge. De gir det heller ikke ved forventet kort tid i fødsel. Man kan isåfall risikere at baby må en liten tur på nyfødt. Men det er kalkulert og når man vet om det går det fint å gjøre noe med det.  

Anonymkode: 22b73...be6

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt fikk fentanyl som smertelindring i forbindelse med operasjoner på nyfødtintensiv, så det er ikke farlig for baby heller (i riktige doser, så klart). 

Anonymkode: c5611...983

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...