Gå til innhold

10-åring med attitude

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en gutt på 10 år med skikkelig attitude. Føler dette heller skal komme i tenårene og blir litt bekymret?
Svarer tilbake, det er en del banning, og mange diskusjoner.

Hva er egentlig vanlig? Grei på skolen, men her hjemme synes jeg det tidvis er fryktelig krevende. 

Anonymkode: 3e567...42f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke. Min er å 10. Han har aldri noen gang bannet mot meg selv om han diskuterer. Aldri vært ufin eller ekkel. Men det har vel med oppdragelse å gjøre tenker jeg. Ungene kopierer jo gjerne foreldrene sine.

Anonymkode: e3aa7...4ee

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Er noe som heter pre-teens. 

Anonymkode: a6ab5...365

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Aner ikke. Min er å 10. Han har aldri noen gang bannet mot meg selv om han diskuterer. Aldri vært ufin eller ekkel. Men det har vel med oppdragelse å gjøre tenker jeg. Ungene kopierer jo gjerne foreldrene sine.

Helt unødvendig se to siste setningene. Enda mer enn foreldre så kopierer barn venner. 

TS: jeg regner med at du gir beskjed om at det ikke er greit å snakke slik og at det får konsekvenser. F.eks si ifra at slikt språkbruk hjemme ikke er greit og vil innebære mindre lommepenger/privilegier osv. Gi gutten rom og si at han må ikke være en solstråle, det er greit å ha dårlig humør, men at du er der dersom han vil snakke. Språket blir likevel ikke tolerert (det er ikke så vanskelig å la være å banne )

Anonymkode: c71d2...776

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er noe som heter pre-teens. 

Anonymkode: a6ab5...365

Og så? De pre-teens og teens jeg kjenner er fine, høflige og greie unger. Det er ikke sånn at selv om man er i en viss alder så kan all drittsekkoppførsel bortforklares med alderen.

Anonymkode: d451c...664

• Liker 1
Skrevet

Hva er galt med å svare tilbake? Dere er en familie, ikke et diktatur.

Anonymkode: a0944...325

Skrevet

Lurer på hvordan den gutten din svarer og er i det skjulte, når mammaen formulerer seg slikt. Er ikke nødvendigvis de som svarer og bannet som er verst. 

Anonymkode: 9c0d8...3e3

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå lo jeg så jeg satt kaffen i halsen.. 

Du har en på 10år. 

Kjære TS. 
Noen barn kommer tidlig i denne fasen, andre seinere, og noen aldri. 
Min eldste var skikkelig pree teen, men det kan jeg trøste deg med at det varte noen år, og hun har vært verdens enkleste ungdom. 

I de krevende årene har jeg valgt mine kamper med omhu. Jeg har latt som jeg ikke har hørt, ikke har sett etc, for det er ikke alt som fortjener å bli lagt merke til. I stede for å bli sint, har vi snakket sammen i fredstid.. Å fyre seg opp når ungen allerede er agitert er helt unødvendig, for da går uansett ingen ting inn. 
Jeg har hele tiden vært klar på at jeg tåler hele de, uansett hvor ufyselige de måtte prøve å være. 

Anonymkode: 64b77...475

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men din er syrlig og bedreviter uten å forstå det selv, kanskje. Slik som foreldrene :)

Edit, det er et poeng i det da. Det bli mindre kjefting om det får konsekvens som svir. Men det hjelper veldig lite på endring i oppførsel annet enn ovenfor den forelderen som er streng.

Endret av Eric_B
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og så? De pre-teens og teens jeg kjenner er fine, høflige og greie unger. Det er ikke sånn at selv om man er i en viss alder så kan all drittsekkoppførsel bortforklares med alderen.

Anonymkode: d451c...664

Det er mye hormoner i sving i den alderen.

Det er ikke sikkert at de pre-teens du kjenner alltid er like høflige og enkle å ha med å gjøre når de er hjemme med familien.

Min 8-åring kan få voldsomme raserianfall og ha en krevende oppførsel. Men det er kun ovenfor oss foreldre og det skjer alltid hjemme. På skolen og ute blant andre folk er barnet slik du beskriver. Mange barn tar ut reaksjoner hjemme.

Anonymkode: 9d1c1...f41

Skrevet

Mye avhenger av klassemiljøet, er min erfaring. Guttene 5.-7. banner som fulle sjømenn, har attitude så det ljomer, kverrulerer, og er direkte ufyselige. Så har man dem som oppfører seg som gull - de er ikke i flertall. 

Mye avhenger også av skjermbruk, gaming og SoMe. 

Det er mulig han er litt tidlig ute, men det kan absolutt være starten på tenåringsfasen. 

Du sier han er grei på skolen, så kanskje er det noe annet. Har han det bra? Innerst inne?

Anonymkode: 59886...af2

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har en gutt på 10 år med skikkelig attitude. Føler dette heller skal komme i tenårene og blir litt bekymret?
Svarer tilbake, det er en del banning, og mange diskusjoner.

Hva er egentlig vanlig? Grei på skolen, men her hjemme synes jeg det tidvis er fryktelig krevende. 

Anonymkode: 3e567...42f

For det første er det veldig bra at han oppfører seg fint på skolen. Det viser at han har god oppdragelse og forstår sosiale koder. Det er mye bedre at han tar ut den bøllete oppførselen hjemme enn ute blant folk.

For det andre er det ikke uvanlig at gutter i den alderen kverulerer, prøver å tøffe seg, og tester ut nye sider av identiteten sin. Men det er viktig at du fortsetter med tydelige grenser nå. Vi har f.eks. nulltoleranse for banning og trekker 10 kr fra ukepengene for hvert bannord. Første uka røyk alle ukepengene. Etter det har banningen opphørt.

Den evinnelige kveruleringen får vi ikke bukt med enda, men vi jobber med saken.

Anonymkode: 07be6...bef

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2026 den 23.45):

HAHHAHAHHA åh så gøy det blir når tenårene kommer. Ville ikke skrevet eller sagt det du skriver 🤣

Anonymkode: bce8e...d61

• Nyttig 2
Skrevet

Må jobbe forebyggende for å unngå sånt, stramme inn, være konsekvent og samtidig snakke skikkelig med ham, få ham til å forstå. Virker som at det er vanlig å la det skli mer og mer ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...