AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:38 #1 Skrevet mandag kl. 16:38 Jeg er selv helsepersonell, og i helgen havnet jeg i en situasjon hvor jeg hjalp en psykisk syk kvinne i en nødsituasjon. Det var ganske alvorlig, men naturlig for meg å gripe inn. Forteller om dette til kolleger i dag, og flere sa at det hadde de aldri giddet å gjøre, de hadde lukket øynene og latt som de ikke så eller hørte hva som skjedde. Jeg ble ganske overrasket i negativ forstand, hva med helsepersonelloven? Anonymkode: 9106a...eae 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:41 #2 Skrevet mandag kl. 16:41 Det at du har så kjipe kollegaer som ATTPÅTIL jobber i helsevesenet gjør meg dypt bekymret. Anonymkode: 6cdff...552 1 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:51 #3 Skrevet mandag kl. 16:51 Selvsagt skal man hjelpe, bortsett fra at vi må, så burde man ha empati. Anonymkode: 6f8f7...320 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:59 #4 Skrevet mandag kl. 16:59 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er selv helsepersonell, og i helgen havnet jeg i en situasjon hvor jeg hjalp en psykisk syk kvinne i en nødsituasjon. Det var ganske alvorlig, men naturlig for meg å gripe inn. Anonymkode: 9106a...eae Ringte du til noen som var på vakt? Anonymkode: 7375f...9a2
Beneath the Moon Skrevet mandag kl. 17:05 #5 Skrevet mandag kl. 17:05 (endret) Som helsepersonell har man plikt til å gi øyeblikkelig hjelp. Og det gjelder uansett om du er på jobb eller har fri. Endret mandag kl. 17:06 av Beneath the Moon 2 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:11 #6 Skrevet mandag kl. 17:11 Typisk sykepleiere, etter min erfaring. Det faller vel inn under compassion fatigue. Anonymkode: d82c8...851
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:22 #7 Skrevet mandag kl. 17:22 Litt vanskelig å si når man ikke vet situasjonen. Men ja, naturlig å gripe inn om man kan gjøre noe. Anonymkode: 68bc7...5e1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:22 #8 Skrevet mandag kl. 17:22 Jeg hadde selvsagt bidratt. Og det skal dine kolleger også, etter loven. Så useriøst! Hvor er folks faglige stolthet og ryggrad? Er selv psykolog, og vi er også trent i førstehjelp og skal selvsagt bidra i helserelaterte situasjoner der det trengs. Har selv vært blant de første ved bilulykke, der var også lege på stedet så jeg dro nokså raskt, men viktig å først undersøke i det minste. Anonymkode: 46b92...f98 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:59 #9 Skrevet mandag kl. 17:59 Som en annen skriver - ifølge helsepersonelloven har du plikt til å hjelpe mennesker i åpenbar nød. Godt du var der - bra gjort! Anonymkode: 523b4...2ea 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:40 #10 Skrevet mandag kl. 21:40 Med mindre en person står på ei bru for å hoppe, eller er bevæpnet og truer med å skade andre - så blir man en kasteball i systemet, som ikke kan hjelpe, ikke kan svare på spørmål (taushetsplikt), osv. Jeg har hjulpet demente på rømmen, ungdommer på rømmen fra barnevernet, selvskadere / suicide, folk som er plaget med stemmer og folk i ruspsykose. Det ender gjerne med å bruke uhorvelig mye tid frem og tilbake i kontakt med hjelpeapparatet. Alle og ingen har ansvaret. Ofte kan ikke politi og helse bistå på grunn av kapasitetsproblemer. Å være en barmhjertig samaritan belønnes som regel med en øredøvende stillhet. Får som regel ikke vite hvordan det går på grunn av taushetsplikten. Anonymkode: 37767...7b1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:48 #11 Skrevet mandag kl. 21:48 Jeg ville gjort som du gjorde, Ts, jeg ville selvfølgelig ha hjulpet personen! Og det har jeg også gjort i et par situasjoner. Vi er lovpålagt å hjelpe! Det er skremmende at så mange av dine kollegaer er villige til å bryte norsk lov og sette egen autorisasjon i fare også. Anonymkode: c4afa...be9 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:57 #12 Skrevet mandag kl. 21:57 Denne tråden er jo relativt meningsløs når du ikke sier noe som helst om hva du gjorde i hvilken sammenheng og kapasitet... Anonymkode: 8fcea...4de 2
daemi Skrevet mandag kl. 22:02 #13 Skrevet mandag kl. 22:02 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Som bruker av Kvinneguiden gjelder følgende bruksvilkår * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende meg en privat melding med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. daemi, mod.
Fremhevede innlegg