AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:46 #1 Skrevet mandag kl. 13:46 Lurer på hvor vanlig det er at personer som har fått påvist arvelig kreftgen ved test informerer sin slekt. Jeg tenker at det er en selvfølge å gjøre dette, men vet ikke hva som er vanlig. Anonymkode: df1fe...ffd
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:51 #2 Skrevet mandag kl. 14:51 Vi gjorde det i min familie iallfall. Så blir det opp til den enkelte å velge om de vil teste seg eller ei. Anonymkode: c723a...ab1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:57 #3 Skrevet mandag kl. 14:57 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi gjorde det i min familie iallfall. Så blir det opp til den enkelte å velge om de vil teste seg eller ei. Anonymkode: c723a...ab1 Så bra at dere gjorde det. Informerte dere storfamilien eller bare de nærmeste? Anonymkode: 7111b...e38
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:11 #4 Skrevet mandag kl. 15:11 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så bra at dere gjorde det. Informerte dere storfamilien eller bare de nærmeste? Anonymkode: 7111b...e38 Mamma og tante informerte sine kusiner og de informerte sine nærmeste oppover og nedover i slekta. Det var bare vi på vår side av slekta som hadde klart å trekke vinnerloddet alle mann, mens de andre slapp unna. Anonymkode: c723a...ab1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:12 #5 Skrevet mandag kl. 15:12 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mamma og tante informerte sine kusiner og de informerte sine nærmeste oppover og nedover i slekta. Det var bare vi på vår side av slekta som hadde klart å trekke vinnerloddet alle mann, mens de andre slapp unna. Anonymkode: c723a...ab1 Håper det går fint med dere❤️ Anonymkode: 7111b...e38
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:12 #6 Skrevet mandag kl. 15:12 Kan du ikke bare informere da, trenger vel ikke å tenke på hva som er vanlig. Så om noen raringer her inne sier det ikke er vanlig så lar du være? Du lar mennesker bare gå rundt uten å vite at de har forhøyet risiko for kreft? Anonymkode: 95556...22f
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:16 #7 Skrevet mandag kl. 15:16 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Håper det går fint med dere❤️ Anonymkode: 7111b...e38 Joda. Takk Mamma har overlevd 2 tilfeller med brystkreft. Tante har overlevd et tilfelle. Begge er rundt 80 år nå. Selv har jeg fjernet eggstokker og bryst (fått implantater). So far, so good for min egen del. Håper du kommer deg gjennom din greie også. Lykke til ❤️ Anonymkode: c723a...ab1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:20 #8 Skrevet mandag kl. 15:20 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mamma og tante informerte sine Anonymkode: c723a...ab1 Samme hos oss. Ordet ble spredd raskt, det var bare å informere en av damene i slekten så ble det ordnet. Anonymkode: d95a8...6c7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:01 #9 Skrevet mandag kl. 16:01 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Kan du ikke bare informere da, trenger vel ikke å tenke på hva som er vanlig. Så om noen raringer her inne sier det ikke er vanlig så lar du være? Du lar mennesker bare gå rundt uten å vite at de har forhøyet risiko for kreft? Anonymkode: 95556...22f Det gjelder ikke meg. Jeg ville naturligvis ha informert og håper andre ville ha gjort det også. Anonymkode: df1fe...ffd
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:56 #10 Skrevet mandag kl. 21:56 Har nylig fått påvist BRCA1 genfeil. Har informert søsken og barna mine. Skal informerer resten av slekt og snart. Tenker det er viktig å informerer, også får de som kan være påvirket vurdere selv om de ønsker å gjøre noe mer med det. En får jo mye tettere oppfølging så er jo sånn sett bedre å finne det ut. Anonymkode: 2c8bd...33c
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:58 #11 Skrevet mandag kl. 21:58 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Joda. Takk Mamma har overlevd 2 tilfeller med brystkreft. Tante har overlevd et tilfelle. Begge er rundt 80 år nå. Selv har jeg fjernet eggstokker og bryst (fått implantater). So far, so good for min egen del. Håper du kommer deg gjennom din greie også. Lykke til ❤️ Anonymkode: c723a...ab1 Kan jeg spørre hvor gammel du er? Har du fått overgangsplager etter å ha fjernet eggstokker? Jeg er henvist til MR og mammografi, samt gynekolog. Er usikker på hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 2c8bd...33c
AnonymBruker Skrevet i går, 07:53 #12 Skrevet i går, 07:53 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kan jeg spørre hvor gammel du er? Har du fått overgangsplager etter å ha fjernet eggstokker? Jeg er henvist til MR og mammografi, samt gynekolog. Er usikker på hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 2c8bd...33c Jeg er 50 nå. Fikk vite allerede da jeg var 21 at det mest sannsynlig var arvelig bryst- og eggstokkreft i familien p.g.a familiehistorikk. Men det tok mange år før de fikk identifisert genet og vi kunne få 100% svar på om vi hadde det. Da tok jeg test og fikk bekreftet at jeg også hadde det. Tante hadde i mellomtiden fått kreft så der var vi ganske sikker også, men fikk det også bekreftet med gentest. Så ble det sagt at så fort jeg rundet 30 år burde jeg begynne med tett oppfølging og MR en gang i året. Så gjorde jeg det, men så fikk jeg etterhvert en kontrabeskjed at MR ikke var så bombesikker måte å oppdage det tidlig på, så da anbefalte de å fjerne bryst. Gjennomgikk brystoperasjon da jeg var 33. Tok eggstokkene et år eller to før det. Gikk rett over på hormontabletter (hadde i tillegg hormonspiral). Jeg føler ikke jeg har hatt noen påtagelig overgangsalder, så det har gått ganske greit. Det som kanskje kan være vanskelig for noen er å bestemme seg når man skal fjerne eggstokker hvis man ønsker flere barn. Anonymkode: c723a...ab1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:12 #13 Skrevet i går, 12:12 Jeg tok gentest for BRCA i forbindelse med at jeg fikk brystkreft. Jeg var innstilt på å informere de nærmeste kvinnelige slektningene hvis testen var positiv. Min test var negativ, så jeg trengte ikke å si fra til noen, men det vanlige er å si fra til foreldre, søsken og barna sine. Anonymkode: 64ef5...1eb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå