Gå til innhold

Tilbehør til kalkunbiff?

Snehvit

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt kalkunbiff fra Prior, men jeg er usikker på hva jeg skal servere til. Noen forslag til hva slags saus og øvrig tilbehør jeg bør satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreslår at du bruker ris evt. pommes niosettes og choronsaus - (forenklet - bearnaise med tomatpuree/ketsjup) + mais, stekt sopp og salat.

Nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkunbiff? Hva er egentlig det..? Ok, dumt spørsmål men.. Når jeg hører kalkun tenker jeg automatisk på potet, viltsaus, kokte gulrøtter og tyttebærsylte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva viltsaus til kalkun?

Susen bør ikke være møreker enn kjøttet! Men alt er vel egenlig lov så lenge vi liker det. En snodig varisasjon.

Du kan lage chicken cordon bleu (med kalkun) bank de litt og legg to skiver ost og skinge og gratiner. Eller bruk blåmuggost, det blir gpdt.

Ellers så er stekt løk med honning godt som tilbehør sammen med andre grønnsaker.

All fruktsauser er godemed kalkun, appelsin, sitron ol.

Sennessaus med cognac er nydelig til frisk salat og bakt potet eller et eller annet i potet. ALt går liksom, kalkun er evindelig takknemlig til all slagsfølge.

Mend det blri tørt hvis du steker det for lenge.

Det kan være godt å marinere det også.

Terriaki marinade: soja saus, sherry, sitronog litt sukker, pepper, hvitløk og ingefær, la det ligge over natten nam til ris ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel helt avhengig av hvordan du lager sausen og tilbehøret forøvrig, det da.

Det jeg stusset på var at "sausen ikke skal være mørkere enn kjøttet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkunbiff? Hva er egentlig det..?

Prior selger kalkunbiff i gule plastskåler, det er kalkunfilet som er skåret til i "biffstørrelse" (hver er på ca. 200 g). Jeg syntes det hørtes litt spennende ut. På pakken står det bare "server med grønnsaker og poteter", men ingen forslag til hvilke grønnsaker og hva slags saus som egner seg. :roll: Jeg så på hjemmesiden til Prior - der var det masse oppskrifter, men ikke noe særlig om kalkunbiff. Det er tydeligvis et ganske nytt produkt.

http://www.prior.no/prior/invoke.cfm?objec...&method=display

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på grete rodes web- sider, der kan du finne mange fine oppskrifter til kalkun.

Ja, der var det flere spennende oppskrifter. Flere fruktsauser (som fruenge nevner) var det også oppskift på. Appelsinsaus kan muligens være godt til? :) Rødvinssaus eller viltsaus blir nok litt kraftig til det lyse kjøttet etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

At sausen ikke skal være mørkere enn kjøttet, det syntes jeg var meget rart. Sausne vi serverer til kalkun, normalt sett (altså når man spiser en hel kalkun, ikke når man spiser kalkunbiff) er laget av kjøttsafta fra stekinga, med meljevning... og uansett hvordan du lager en saus så blir den vel mørkere enn kalkunkjøtt, med mindre du lager hvit saus, og det hører jo ikke hjemme. (trur mamma bruker en liten dråpe sukkerkulør også i den sausen jeg, nettopp for å få litt mer farge på den)

Men til kalkunbiff, da ville jeg servert enten stekte poteter av et slag (liker å lage stekte potetet selv, dele dem i båter, krydre, og steke) eller ris. Grønnsaker... nja, det du liker? Ville nå tru at en salat hadde passet fint, eller stekt sopp og paprika, om du liker det. Velg etter smak og behag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Kalkun/kalkunbiff... kan vel stort sett gå for det samme når det gjelder tilbehør? Vår familie har alltid poteter, waldorfsalat og en god lysebrun saus til. Tror den er laget av kraft og noe annet.. ekke jeg som lager den :D I tillegg har vi en del grønnsaker til. Waldorfsalat er i alle fall et MUST!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken, og egenlig kan man gjøre som man vil.

Men gammel tradisjon sier Lys saus til lyst kjøtt og mørk til mørkt kjøtt.

Når man tar kraften fra kalkunen så er denne lys og blir lys (beige)saus. Nå er det vel kanskje bare hvit saus som blir lysere enn kalkun, men prisnippet er lys saus til kalkun, men selvfølgelig ikke hvit.

Det noen snakker om sukkerkulør, er jo bare noe vi tillseter for å få brun farge på sausen. Har du forsøkt å erstatte den med sterk kaffe?

Dette er supert til feks lammestek.

Men en terriaki saus til kalkunen er jo absolutt mørkere enn kjøttet, men så er det heller rikke basert på europeiske "kokeregler" heller.

Men igjen, smaken er som baken du kan selvfølgelig gjøre hva du vil.

Tilbehør til kalkun; jeg ville ikke valgt waldorf, huff det er klin, spesilt hvis man har saus.

Ville valgt Wokkede sukkererter og en god salat jeg (og der har ikke kinakålen noen plass)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gammel tradisjon......;-)

Hm...fersk kjøtt (av okse, ja) m/ løksaus???

..eller kremet saus til vilt?

Ikke for å kverulere altså (eller kanskje litt ;-)) men hvis man ser på gamle mattradisjoner så stemmer ikke teorien om lys/mørk saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremet saus har ikke nødvendigvis noe med fargen på susen å gjøre, den kan jo alltid tilsettes sukkerkulør. Men jeg er enig i at kremet saus umiddelbart assosieres med lys saus ja.

Jeg snakker ikke om gammel norsk opphav, men det man lærte på kokkeskole for en del år tilbake. og jeg snakker ikke gryteting som feks kjøtt ol.

Men om stekt/kokt kjøtt som servers sammen med en saus.

Og for meg er fersk kjøtt og suppe basert på svin og har lys løksaus på seg så hvor du vil med det du skrev vet jeg ikke.

Jeg melder meg ut at diskusjonen da den ikke har noe med det opprinnelige spm på denne tråden.

Så hvis du vil diskutere videre så start egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...