Gå til innhold

Sønn 14 utestenges?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

min sønn på 14år har alltid hatt mange venner og sosial. I det siste har jeg lagt merke til at en av hans beste venner ikke vil henge med han lenger. Kompisen svarer ikke på mld og er alltid opptatt. Jeg tenker at jeg vil finne ut av hva som har skjedd her. Noe må det være, men klarer ikke helt å sette fingeren på det.

det kan jo også være min sønn som trekker seg unna. Syns bare det er synd etter å ha vært så gode venner i 7 år. 

jeg tror han kompisen har fått en ny venn, og nå nedprioriterer min sønn. Helt ok m nye venner, bare rart når man dropper noen helt sånn etter mange år.

jeg er gode venner med kompisens mor, men litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Vil jo ikke beskylde kompisen for noe. men hvis min sønn har gjort noe eller det er en misforståelse mellom de, vil jeg gjerne finne det ut

Anonymkode: 64356...d53

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke bland deg, de er 14 år og _mer_ enn gamle nok til at ikke foreldre skal blande seg i deres vennskap.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Det blir bare flaut for din sønn om du begynner å blande deg. Vennskap endrer seg og ungdommer endrer seg. Helt normalt at man får nye venner.

Anonymkode: 2c0fc...50d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke få sønnen din til å føle seg flau over deg i tillegg - hold deg unna!

Anonymkode: 9021b...8c5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette får du ikke styrt eller veiledet, de er alt for gamle.

Det er veldig kjipt, men sånn er det bare.

Prøv heller å gjøre det hyggelig hjemme. 

Anonymkode: 83512...97b

• Liker 1
Skrevet

Det er for sent. Han er for voksen.

Flytte eller finne utav det selv. Det haster før russetiden. 

Anonymkode: 56894...389

• Liker 1
Skrevet

Om du er god venn med kompisens mor, kan du ikke da bare lufte din bekymring for henne? Og høre om hun har fått med seg om det har skjedd noe?

Selvsagt kan man undersøke litt selv om de er 14år.

Anonymkode: 76e0e...afe

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke få sønnen din til å føle seg flau over deg i tillegg - hold deg unna!

Hvorfor skal man være flau over foreldrene sine? Jeg har aldri vært det.

Når jeg var tenåring og mamma og pappa kom oppom loftsstua for å si hei når jeg hadde venner på besøk, så syntes jeg det var hyggelig. Jeg sa for eksempel: Nina/Kari dette er NN, hun er moren min. Så hilste de.

Skrevet

14 år er ikke veldig voksent, så jeg ville forsøkt å forsiktig nevne de tingene du har lagt merke til. Gutter trenger også å snakke om følelser. Litt sånn tilforlatelig; «har du slutta å henge med …..?» «Er dere ikke så mye sammen lengre…?» Kanskje har gutten det kjipt og trenger mammaen sin fortsatt. Kanskje trenger han litt veiledning eller puff i en annen retning. Dette er en alder med mye usikkerhet. De trenger oss fortsatt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Bari skrev (8 minutter siden):

Når jeg var tenåring og mamma og pappa kom oppom loftsstua for å si hei når jeg hadde venner på besøk, så syntes jeg det var hyggelig. Jeg sa for eksempel: Nina/Kari dette er NN, hun er moren min. Så hilste de.

Å hilse er noe annet enn at foreldrene begynner å grave og involvere andre voksne i nivået eventuelle vennskap mellom 14-åringer. Det er ikke snakk om at noen er slemme, heller.

Det er helt vanlig og normalt at ungdom er mer og mindre sammen med forskjellige venner, finner nye relasjoner og også en større vennekrets etterhvert som de blir eldre, skifter interesser osv. Mine barn ble nok mer sammen med andre ungdommer når de kom over i ungdomsskole og vgs. Noen mistet de kontakten med, traff igjen senere osv. Dette er slik livet er - verdenen til ungdommer blir større. Det skal ikke foreldrene rote rundt i. Det å lære og erfare relasjoner er en del av å bli voksen.

• Liker 2
Skrevet
Bari skrev (15 minutter siden):

Kanskje fordi moren og faren din ikke kontaktet dine venners foreldre (om du hadde litt problemer med dine venner) og prøvde å rydde opp på vegne av deg? 

Skrevet
Bari skrev (1 time siden):

Nå handler jo denne tråden om noe helt annet enn at foreldrene kommer og hilser på når barna har noen på besøk.

Anonymkode: 521dc...178

• Liker 1
Skrevet

Når der er så gamle må de få lov å velge venner selv. Det er helt naturlig at en bytter ut venner på ungdomsskolen. En lærer seg selv bedre å kjenne og finner venner som passer en bedre. 

Anonymkode: c7288...50d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er for sent. Han er for voksen.

Flytte eller finne utav det selv. Det haster før russetiden. 

Anonymkode: 56894...389

???????????????????????

• Liker 2
Skrevet

Du må ikke spørre om dette på kg ts, her er barna voksne og overlatt til seg selv fra de begynner på u.skolen. 
Ikke rart det er så mye dritt blant barna når voksne ikke kan blande seg. 
Jeg er god venn med flere av foreldrene til mine barn og har alltid snakket med hverandre, jeg hadde hørt med henne. Mine barn er ikke voksne som 14 åringer og jeg blander meg, det gjør alle de andre ordentlige foreldrene også. Så har du alle drittungene som jeg kaller de, der skolen må ta foreldrene sin jobb. 

Anonymkode: 531f1...76e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei

min sønn på 14år har alltid hatt mange venner og sosial. I det siste har jeg lagt merke til at en av hans beste venner ikke vil henge med han lenger. Kompisen svarer ikke på mld og er alltid opptatt. Jeg tenker at jeg vil finne ut av hva som har skjedd her. Noe må det være, men klarer ikke helt å sette fingeren på det.

det kan jo også være min sønn som trekker seg unna. Syns bare det er synd etter å ha vært så gode venner i 7 år. 

jeg tror han kompisen har fått en ny venn, og nå nedprioriterer min sønn. Helt ok m nye venner, bare rart når man dropper noen helt sånn etter mange år.

jeg er gode venner med kompisens mor, men litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Vil jo ikke beskylde kompisen for noe. men hvis min sønn har gjort noe eller det er en misforståelse mellom de, vil jeg gjerne finne det ut

Anonymkode: 64356...d53

Om dere mødre er gode venner har kanskje guttene hatt et litt arrangert vennskap ! Sett mye av det og når de blir eldre ønsker de å finne venner som er mer like seg selv ! Ikke noe vi voksne kan styre 

Anonymkode: df4b5...228

• Liker 1
Skrevet

Kanskje fordi moren og faren din ikke kontaktet dine venners foreldre (om du hadde litt problemer med dine venner) og prøvde å rydde opp på vegne av deg? 

Jeg ville vært glad og takknemmelig hvis jeg hadde dette problemet og fikk hjelp, ville ikke du?

Skrevet

Siden du er venn med kompisens mor, ville jeg ha luftet min bekymring for henne. Kanskje hun har fått med seg noe? 

Ville ha tatt en prat med sønnen min. Kanskje han vil snakke om det med deg?

En vanskelig tid dette.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Bokslukern skrev (2 timer siden):

14 år er ikke veldig voksent, så jeg ville forsøkt å forsiktig nevne de tingene du har lagt merke til. Gutter trenger også å snakke om følelser. Litt sånn tilforlatelig; «har du slutta å henge med …..?» «Er dere ikke så mye sammen lengre…?» Kanskje har gutten det kjipt og trenger mammaen sin fortsatt. Kanskje trenger han litt veiledning eller puff i en annen retning. Dette er en alder med mye usikkerhet. De trenger oss fortsatt. 

Ja enig. Det du skriver og fremgangsmåten husker jeg har blitt tatt opp blant flere foreldre til ungdommer som er 17/snart 18 år gamle pga manglende inkludering i russetiden. Så man kan fint "blande seg" i en 14 årings liv.

Endret av Bari
  • Liker 1
Skrevet

Du må ikke spørre om dette på kg ts, her er barna voksne og overlatt til seg selv fra de begynner på u.skolen. 
Ikke rart det er så mye dritt blant barna når voksne ikke kan blande seg. 
Jeg er god venn med flere av foreldrene til mine barn og har alltid snakket med hverandre, jeg hadde hørt med henne. Mine barn er ikke voksne som 14 åringer og jeg blander meg, det gjør alle de andre ordentlige foreldrene også. Så har du alle drittungene som jeg kaller de, der skolen må ta foreldrene sin jobb. 

Anonymkode: 531f1...76e

Jeg lurer på hva som foregår i hodet på dere som legger igjen kommentarer om at man ikke må finne på å spørre om det eller det her på KG. Det er ikke sånn at vi som sitter og svarer i tråder på KG ikke eksisterer i verden utenfor. De meningene jeg deler her er akkurat de samme meningene som jeg har utenfor Internett.

Anonymkode: 521dc...178

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...