AnonymBruker Skrevet i går, 14:00 #1 Skrevet i går, 14:00 Er det noen som bruker dette og kan fortelle litt? Hvilken bruker du? Hvor mye koster det pr måned? Var det vanskelig å få det av legen? Er det mulig å få på blå resept? Evt andre ting 😊 Anonymkode: c80e2...a32 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:02 #2 Skrevet i går, 14:02 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det noen som bruker dette og kan fortelle litt? Hvilken bruker du? Hvor mye koster det pr måned? Var det vanskelig å få det av legen? Er det mulig å få på blå resept? Evt andre ting 😊 Anonymkode: c80e2...a32 Står jo haugevis av tråder om nettopp det på forumet, bruk søkeknappen. Anonymkode: 89e06...f68 3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:20 #3 Skrevet i går, 14:20 Som nevnt, finnes det utallige tråder om dette. Men jeg fikk det fra fastlegen uten problemer. Måtte bare få kontroll over noen mangeltilstander først. Var svært lav på d12 og d-vit. For meg hadde sprøytene god effekt og jeg merket ikke noen bivirkninger. Dette er nok svært individuelt. Jeg bruker Wegovy og er på dose 1,7 som er min max. Dvs, god nok effekt. Jeg har gått ned fra 95 til 65 kg på ca 1,5 år. Jeg er kvinne. Min dose koster ca 2500 i mnd. laveste dosen var ca en 1000-lapp. Det er mye penger, men min økonomi tåler det. Det må man også selv vurdere. Jeg skal snart på en litt lavere dose for å vedlikeholde. Man har jo ingen garanti for at man ikke går opp igjen, men viktig å jobbe med maten og det mentale. Om man bare spiser minimalt og går ned pga det, ser jeg for meg at man legger på seg alt igjen. Det jeg merket fort var at musklene forsvant fort og jeg jobber hardt med å få tilbake muskelmasse nå. Anonymkode: bfea5...4cd 3
AnonymBruker Skrevet i går, 14:25 #4 Skrevet i går, 14:25 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som nevnt, finnes det utallige tråder om dette. Men jeg fikk det fra fastlegen uten problemer. Måtte bare få kontroll over noen mangeltilstander først. Var svært lav på d12 og d-vit. For meg hadde sprøytene god effekt og jeg merket ikke noen bivirkninger. Dette er nok svært individuelt. Jeg bruker Wegovy og er på dose 1,7 som er min max. Dvs, god nok effekt. Jeg har gått ned fra 95 til 65 kg på ca 1,5 år. Jeg er kvinne. Min dose koster ca 2500 i mnd. laveste dosen var ca en 1000-lapp. Det er mye penger, men min økonomi tåler det. Det må man også selv vurdere. Jeg skal snart på en litt lavere dose for å vedlikeholde. Man har jo ingen garanti for at man ikke går opp igjen, men viktig å jobbe med maten og det mentale. Om man bare spiser minimalt og går ned pga det, ser jeg for meg at man legger på seg alt igjen. Det jeg merket fort var at musklene forsvant fort og jeg jobber hardt med å få tilbake muskelmasse nå. Anonymkode: bfea5...4cd Jeg er ikke kjent med at man får det på blå resept. Legen min var tydelig på at jeg måtte betale for dette. Anonymkode: bfea5...4cd
mommyaka Skrevet i går, 14:29 #5 Skrevet i går, 14:29 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke kjent med at man får det på blå resept. Legen min var tydelig på at jeg måtte betale for dette. Anonymkode: bfea5...4cd Ingen får dette på blåresept. Kanskje de med diapetes. Men ikke som slankes sprøyter. Du må betale..alt fra 1700-3500 i mnd 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:31 #6 Skrevet i går, 14:31 Veldig enkelt å få. Fikk på første konsultasjon, men så hadde jeg også bmi på 37. Ingen sykdommer som følge av fedme (enda), men selvfølgelig veldig fornuftig å gå ned. Går på Mounjaro, laveste dose koster ca 2100. Er på måned 2, god effekt første 1,5 mnd, ikke behov å få opp i styrke foreløpig Anonymkode: 98a75...6ab
AnonymBruker Skrevet i går, 14:32 #7 Skrevet i går, 14:32 Mounjaro, dyr, får ikke på blå resept. Anonymkode: 508b2...99a
AnonymBruker Skrevet i går, 14:33 #8 Skrevet i går, 14:33 Så vidt jeg vet koster Wegovy rundt 2000 kroner i måneden. Det er kun personer med diabetes som kan få denne typen medisiner på blå resept, og da er det som regel Ozempic. Jeg synes også det blir litt feil å si at det er vanskelig å få. De som oppfyller kriteriene får det, mens de som ikke har høy nok BMI eller ikke oppfyller kravene, ikke får det. Det betyr ikke nødvendigvis at det er vanskelig å få – men at det finnes kriterier som må være oppfylt. Anonymkode: 39e3d...0b1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 14:35 #9 Skrevet i går, 14:35 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Er det noen som bruker dette og kan fortelle litt? Hvilken bruker du? Hvor mye koster det pr måned? Var det vanskelig å få det av legen? Er det mulig å få på blå resept? Evt andre ting 😊 Anonymkode: c80e2...a32 Du får det ikke på blå resept. Eller, det er en snever unntaksbestemmelse som gir mulighet til å søke individuell stønad. Men da snakker man om en BMI på over 35 og minst to tilleggssykdommer pga overvekt. Jeg fikk det allerede i 2022. Den gang ozempic, så wegovy. Aldri brukt høyere dose enn det som faktisk gav effekt sammen med livsstilsendringer, som for min del var laveste dose. Var aldri noe problem å få hos fastlegen. Startet med en BMi på 33. Jeg gikk ned totalt 45 kilo (halverte kroppsvekten) på under 1 år. Gav meg med slankingen når jeg var gått ned 35 kg, men fortsatte ned videre likevel. Har trent hele veien fra oppstart av medisinen. Samt la godt om på kostholdet. Holdt vekten snart 3 år nå. Går fremdeles på en mikrodose, men da for å holde PCOS symtomer i sjakk. Anonymkode: dbf3b...ec0 1
AnonymBruker Skrevet i går, 14:38 #10 Skrevet i går, 14:38 Ble henvist til forebyggene kardiologi ved Aker pga vekt/diabetes/blodtrykk. Der fikk jeg umiddelbart forslag om å begynne med Ozempic - det er snart 2 år siden. Mann - har gått ned fra nær 140 til ca 110 kg på disse to årene. Mye bedre blodverdier og en lettelse å bli så mye lettere.... .. baksiden er den del kvalme og oppkast i starten. I tillegg har jeg mistet litt lysten på mat og drikke - også alkohol. Jeg er veldig glad i mat, og har fortsatt stor matglede - om jeg hadde en matglede på 10 av 10 på en skala før, så er den kanskje 8 av 10 nå. Blir mindre sulten og fortere mett. Særlig fet mat går ikke lett ned. Restaurantbesøk med mer enn 2-3 retter kan nesten bli slitsomt - sist jeg spiste ute med mange retter måtte jeg ut for å kaste opp mellom rettene... .. men dette på en dag da jeg i utgangspunktet følte meg "forstoppa" - det er nesten en ukentlig plage - at jeg føler at tarmen er mindre tømt enn før - og et er jo også litt med konseptet her. Så ideelt sett skulle jeg sluppet. Foreløpig får jeg Ozimpec på blå resept, så betaler ingenting, fikk resepten av sespalisten på Aker og den gjelder ut året i alle fall. Om verdiene blir "for bra" må jeg nok betale selv etter hvert. Men forhåpentligvis kommer det etter hvert piller som også kan være billigere. Anonymkode: db8d8...685
AnonymBruker Skrevet i går, 14:46 #11 Skrevet i går, 14:46 Les på Felleskatalogen om Wegovy, Saxenda, Mounjaro og Mysimba. Da får du lest litt om mulige bivirkninger, hva som kreves for å få medisinen, og pris. Jeg har gått på 3 av disse, alt betalt av egen lomme. Jeg har fått de fordi jeg har BMI som kreves, ingen tilleggssykdommer. Wegovy: Gikk på dette ca 9-10 mnd, kun 3 mnd med virkning, resten var bare diaré uten vektnedgang. Virkningen var dempet søtsug og mindre sult (økte fordøyeldestiden). Sluttet. Mysimba: ikke like sterk virkning som Wegovy, men den demper sultfølelsen sånn delvis. Var dog vanskelig å huske å ta tablettene hver dag. Gikk ned i vekt sakte. Merket virkningen når jeg sluttet, fikk ulvehunger. Mounjaro: Dyrest, og best. Fungerer både på hjernen på sultfølelse og matstøy, men også øker fordøyelsestiden. Forskjellen til Wegovy var at på Mounjaro bryr man seg ikke om mat. Så man må være veldig flink med kostholdet og skape gode vaner. Anonymkode: e394f...a37
AnonymBruker Skrevet i går, 14:49 #12 Skrevet i går, 14:49 mommyaka skrev (19 minutter siden): Ingen får dette på blåresept. Kanskje de med diapetes. Men ikke som slankes sprøyter. Du må betale..alt fra 1700-3500 i mnd Man kan få på blå resept. Men da må du ha bmi over 50 og det er spesialhelsetjenesten (sykehus), som må søke. Anonymkode: 12e35...bdb
AnonymBruker Skrevet i går, 14:53 #13 Skrevet i går, 14:53 Hva koster Mounjaro 7.5 mg? (Hvis man betaler alt selv) Anonymkode: 70e4b...6cd
AnonymBruker Skrevet i går, 15:06 #14 Skrevet i går, 15:06 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva koster Mounjaro 7.5 mg? (Hvis man betaler alt selv) Anonymkode: 70e4b...6cd 4489 kr pr mnd. Anonymkode: 99a57...dda
AnonymBruker Skrevet i går, 15:43 #15 Skrevet i går, 15:43 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hva koster Mounjaro 7.5 mg? (Hvis man betaler alt selv) Anonymkode: 70e4b...6cd Alle priser står på Felleskatalogen. Anonymkode: e394f...a37 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #16 Skrevet 23 timer siden Min bmi er 38 Ts Anonymkode: c80e2...a32
veronica<3 Skrevet 23 timer siden #17 Skrevet 23 timer siden Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Som bruker av Kvinneguiden gjelder følgende bruksvilkår * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende meg en privat melding med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. veronica<3, mod. 1
Fremhevede innlegg