AnonymBruker Skrevet 14. juni #1 Skrevet 14. juni Hei hei, Katten min fikk påvist TR på tannrens på tirsdag, og måtte i den forbindelse trekke 3 tenner. Jeg var innom hos akuttveterinær igår fordi jeg synes at det lukter surt fra munnen hennes, i tillegg til at jeg var bekymret for stingene. Hun driver også og slikker en del rundt munnen. Hun trakk en større tann oppe og to små nede. Veterinæren så bare ett sting oppe, dog tildekket av mat og noe hvitt belegg. De nede fikk hun ikke til å se fordi katten min strammer munnen så fælt. Hun sa at om de nederste stingene er borte, så går det fint da sårene er så små. Jeg fikk med meg Stomodine da hun mente det ikke var nødvendig med betennelsesdempende. Jeg fikk til å sjekke den øverste tannen hennes idag, og da er stinget borte. Det er ikke noe stort hull så vidt jeg ser, men heller et hvitt belegg (sårheling??). Jeg vet ikke. Formen hennes er god og hun spiser våtformousse som normalt. Er dette noe jeg bør være bekymret for? Jeg er litt smålig irritert da jeg mener hun burde gått på betennelsesdempende, og lukten kan kjennes fra god avstand - i tillegg svei jeg litt penger for dette grunnet helg 😅 Samtidig vil man jo stole på veterinæren?? Hun går med krage og kommer ikke til såret, og holder seg stort sett stakkarslig i ro med denne på. Hun får metacam hver morgen, og veterinær mente dette var nok. Jeg har forøvrig en annen katt med TR, men han måtte sy stingene på nytt etter 3 dager, og hans munn luktet også ille - da fikk han betennelsesdempende med en gang. Noen som har erfaring eller videre råd her? Anonymkode: 870ad...5a7
arctikatt Skrevet 14. juni #2 Skrevet 14. juni Jeg har god erfaring med tanntrekk på katt. Enkelte tenner er så små at de ikke trenger sting, men det er viktig for de stingene som må syes at de ikke blir skadet av at katten styrer med klør, spiser tørrfor eller leker/gnager på harde leker. Synes det høres uvanlig ut at den ikke skulle få betennelsesdempende. Min går alltid på metacam etter tanntrekk, både som smertestillende og betennelsesdempende. I tillegg bør man ha sprøyte slik at man kan forsiktig sprøyte rent vann der det er trukket, etter hvert måltid. Ellers vil det samle seg mat i stingene, som fester seg og samler bakterier pluss det vil begynne å råtne... Noen veterinærer gir også antibiotika noen dager som forebyggende. Fikk du ikke noe skriv med fra veterinæren etter tanntrekk? 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #3 Skrevet 14. juni arctikatt skrev (1 minutt siden): Jeg har god erfaring med tanntrekk på katt. Enkelte tenner er så små at de ikke trenger sting, men det er viktig for de stingene som må syes at de ikke blir skadet av at katten styrer med klør, spiser tørrfor eller leker/gnager på harde leker. Synes det høres uvanlig ut at den ikke skulle få betennelsesdempende. Min går alltid på metacam etter tanntrekk, både som smertestillende og betennelsesdempende. I tillegg bør man ha sprøyte slik at man kan forsiktig sprøyte rent vann der det er trukket, etter hvert måltid. Ellers vil det samle seg mat i stingene, som fester seg og samler bakterier pluss det vil begynne å råtne... Noen veterinærer gir også antibiotika noen dager som forebyggende. Fikk du ikke noe skriv med fra veterinæren etter tanntrekk? Takk for svar! Hun går på Metacam ja! Mente å henvise til antibiotika da det var det den andre katten min fikk for samme tilfelle. Men så lenge Metacam er betennelsesdempende, så skal kanskje det holde? I skrivet jeg fikk står det at man må ta kontakt ved vond lukt eller at hun slutter å spise. Gitt helgen tok jeg kontakt (med annen veterinær) på grunn av lukt. Men det var visst vanlig ifølge henne. Men jeg ringer nok veterinæren imorgen på grunn av det «store» stinget som har gått opp - bare for å sjekke. Hun sikler og smatter en del i tillegg, men det begynte hun med rett før jeg dro til veterinæren igår, og det nevnte jeg også til henne. Hun får ikke klødd eller noe grunnet krage, men hun bruker jo tunga så godt hun kan 😅 Vanskelig å vite hva som skjer når småtassene ikke kan prate selv! Anonymkode: 870ad...5a7
SugarCoated Skrevet 14. juni #4 Skrevet 14. juni Det at det lukter surt er allerede bekymringsverdig. Såpass tidlig også! Det at katten spiser er i det minste bra, men hadde vært veldig bekymret for lukten og dersom stingene allerede har revnet. Mat i nyåpnede sår høres ikke bra ut😬 Min trakk mange tenner i forbindelse med TR for 4-ish uker siden. Fikk både Metacam og Givix vet (mot infeksjon), sistnevnte måtte gis morgen og kveld. Merket ikke noe lukt, altså i det hele tatt. Når katten vasket seg luktet det kun vått. Han siklet ikke særlig, bare rett under hodet når han sov godt. Passet veldig på ham, men han sov store deler av døgnet den første uken. Etter 2 uker begynte han å slikke seg litt rart etter mat, og spesielt vaske seg på ene sida av munnen, men dette gikk over etter 2-3 dager. Mest sannsynlig sting eller sårtilheling som klødde.
arctikatt Skrevet 14. juni #5 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar! Hun går på Metacam ja! Mente å henvise til antibiotika da det var det den andre katten min fikk for samme tilfelle. Men så lenge Metacam er betennelsesdempende, så skal kanskje det holde? I skrivet jeg fikk står det at man må ta kontakt ved vond lukt eller at hun slutter å spise. Gitt helgen tok jeg kontakt (med annen veterinær) på grunn av lukt. Men det var visst vanlig ifølge henne. Men jeg ringer nok veterinæren imorgen på grunn av det «store» stinget som har gått opp - bare for å sjekke. Hun sikler og smatter en del i tillegg, men det begynte hun med rett før jeg dro til veterinæren igår, og det nevnte jeg også til henne. Hun får ikke klødd eller noe grunnet krage, men hun bruker jo tunga så godt hun kan 😅 Vanskelig å vite hva som skjer når småtassene ikke kan prate selv! Anonymkode: 870ad...5a7 Ja, snakk med din faste veterinær. Dere skal vel uansett inn på kontroll nå til uka?
AnonymBruker Skrevet 14. juni #6 Skrevet 14. juni Jeg har en katt med TR som har fjernet flere tenner på grunn av dette. Han har luktet rart av munnen hver gang (både før og etter tanntrekk), men den gangen han fikk infeksjon etter tanntrekk, luktet ånden hans råttent lang vei. Skikkelig betent, rett og slett. Han virket i tillegg litt slapp og var ikke helt seg selv. Han fikk da antibiotika og forlenget kur med Metacam. Sjekk gjerne med veterinær, men sur lukt høres ikke ut som infeksjon etter min erfaring. Anonymkode: 4397a...58c
AnonymBruker Skrevet 17. juni #7 Skrevet 17. juni Her har stingene gått opp igjen begge gangene på ene katten, og da ble det antibiotikatabletter etterpå. Anonymkode: 5b2ce...b96
AnonymBruker Skrevet 19. juni #8 Skrevet 19. juni SugarCoated skrev (På 15.6.2026 den 0.14): Det at det lukter surt er allerede bekymringsverdig. Såpass tidlig også! Det at katten spiser er i det minste bra, men hadde vært veldig bekymret for lukten og dersom stingene allerede har revnet. Mat i nyåpnede sår høres ikke bra ut😬 Min trakk mange tenner i forbindelse med TR for 4-ish uker siden. Fikk både Metacam og Givix vet (mot infeksjon), sistnevnte måtte gis morgen og kveld. Merket ikke noe lukt, altså i det hele tatt. Når katten vasket seg luktet det kun vått. Han siklet ikke særlig, bare rett under hodet når han sov godt. Passet veldig på ham, men han sov store deler av døgnet den første uken. Etter 2 uker begynte han å slikke seg litt rart etter mat, og spesielt vaske seg på ene sida av munnen, men dette gikk over etter 2-3 dager. Mest sannsynlig sting eller sårtilheling som klødde. Jeg dro til vår vanlige veterinær med en gang på mandag, og da fikk jeg antibiotika. Alle stingene hadde falt ut, men var ikke nødvendig å sy på nytt. Det lukter ikke lengre nå, og sårene begynner å se fine ut igjen 😅 ikke fornøyd med helgeveterinæren 🙄 Anonymkode: 870ad...5a7 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå