Mitti Skrevet 14. juni #1 Skrevet 14. juni Er det noen her med kjemikunnskap? Jeg vet man skal være varsom med å blande noen rengjøringsmidler. Er det noe i veien for å blande 12 prosent edikk og Jiff skurekrem? Har noen hardnakkede kalkavleiringer på badet. Prøver å unngå edikk på fugene og trenger en type "pasta" Jeg kan bruke uten at det flyter utover.
AnonymBruker Skrevet 14. juni #2 Skrevet 14. juni Man skal ikke blande klor og salmiakk. Jiff og edikk er ikke farlig Anonymkode: ad146...68f 2 4
visp Skrevet 14. juni #3 Skrevet 14. juni Ja, det er bare klor og salmiakk du trenger å unngå, som det over sier. Det danner kloramin. 12 % eddik er det ikke så mye futt i, så du kan blande det med det meste.
newman01 Skrevet 15. juni #4 Skrevet 15. juni Klor og alkohol er ikke god miks heller. Det danner kloroform 2
Mitti Skrevet 16. juni Forfatter #5 Skrevet 16. juni Jeg sendte spørsmålet til Orkla som produserer Jiff. De la selvfølgelig inn reklame for andre produkter i svare sitt. Konklusjonen var imidlertid at det ikke er farlig å blande edikk og Jiff skurekrem, men at du vil få bedre effekt ved å bruke dem hver for seg. Jeg er for så vidt like langt. Jeg vil ha et produkt som inneholder eddik, men som ikke er tyntflytende. Noen forslag?
frenchygirl Skrevet 16. juni #6 Skrevet 16. juni Kanskje du kunne prøvd sånn "dampmaskin"? Så unngår du rengjøringsmidler i det hele tatt. 1
carlberner1 Skrevet 16. juni #7 Skrevet 16. juni Mange grunner til å unngå klor generelt og også amoniakk (salmiakk), mest fordi det neppe er nødvendig. Generelt er det tre ting å vaske med: høy og lav ph-verdi, eller "surt" og "alkalisk" i tillegg til ymse varianter av sprit. Alkalist løser fett, surt løser avleiringer og brukes på metall. Fluren fra Flügger eller Jotun kraft- eller malingsvask som alkalisk og eddikk eller fosforsyre som "surt" funker. Forsiktig med konsentrasjon på begge. Og alle har lager av overflate-sprit til resten Noen gang luktet klor etter renhold som yrke? Nei, nemlig. Og knapt nok i svømmehaller mer heller. 1
newman01 Skrevet 16. juni #8 Skrevet 16. juni Mitti skrev (På 14.6.2026 den 11.56): Er det noen her med kjemikunnskap? Jeg vet man skal være varsom med å blande noen rengjøringsmidler. Er det noe i veien for å blande 12 prosent edikk og Jiff skurekrem? Har noen hardnakkede kalkavleiringer på badet. Prøver å unngå edikk på fugene og trenger en type "pasta" Jeg kan bruke uten at det flyter utover. https://www.obsbygg.no/maling/rengjoring-hus-og-terrasse/rensemidler/2763342 https://www.megaflis.no/hus--hage/rengjoring/rengjoringsartikler/effektiv-kalkfjerner Litt usikker på den første der, men nr. 2 burde fungere. Om det renner av for fort kan du prøve å legge en klut eller noe annet over flekkene og helle middel på kluten. Da holdes det fuktig lenger 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni #9 Skrevet 16. juni Du må IKKE blande flytende sølv/metallisk kvikksølv og ammoniakk. Da får du en ustabil eksplosiv bombe. Anonymkode: afe85...0d8
newman01 Skrevet 16. juni #10 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må IKKE blande flytende sølv/metallisk kvikksølv og ammoniakk. Da får du en ustabil eksplosiv bombe. Anonymkode: afe85...0d8 Kvikksølv har vel relativt få helsemessige gevinster i utgangspunktet. Og hvorfor skal man vaske noe med flytende sølv? Kan vel slenge på radium, svovelsyre og hydrogenfluorid som ugunstige rengjøringsmidler... 1
Mitti Skrevet 16. juni Forfatter #11 Skrevet 16. juni frenchygirl skrev (2 timer siden): Kanskje du kunne prøvd sånn "dampmaskin"? Så unngår du rengjøringsmidler i det hele tatt. Har prøvd. Ikke effektivt nok. 1
Mitti Skrevet 16. juni Forfatter #12 Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du må IKKE blande flytende sølv/metallisk kvikksølv og ammoniakk. Da får du en ustabil eksplosiv bombe. Anonymkode: afe85...0d8 Jeg lover å ikke gjøre det😂 1 1
frenchygirl Skrevet 16. juni #13 Skrevet 16. juni Mitti skrev (3 minutter siden): Har prøvd. Ikke effektivt nok. Ok, bare pass på å ikke bruke rengjøringssprayer iallefall. De små dråpene trenger seg langt ned i lungene og kan redusere lungekapasiteten. https://www.nrk.no/nyttig/overlege-vil-forby-vaskespray-1.12319593
AnonymBruker Skrevet 18. juni #14 Skrevet 18. juni Ikke alt er like effektivt å blande sammen. Som f.eks. eddik og natron/bakepulver. De er veldig gode hver for seg, men ødelegger hvrandres effekt når de er sammenblandet. Anonymkode: 245a2...4bf 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #15 Skrevet 18. juni Bruk noe surt til å fjerne kalk. Egne kalkfjerner finns. Å blande midler har ingen hensikt. Anonymkode: 6febb...493
AnonymBruker Skrevet 18. juni #16 Skrevet 18. juni Du kan blande eddik ned zalo. Det blir litt tyktflytende, og virker bra på avleiringer i dusjen. Syra tar kalk og zalo tar fett og såperester. Jeg pleier å fukte dusjen først, før jeg går over veggene med blandingen på en klut. Deretter lar jeg det virke litt, før jeg vasker av. Gjenta der det er behov. I kanter og hjørner bruker jeg en gammel tannbørste dyppet i blandingen. Anonymkode: 53964...f6a
AnonymBruker Skrevet 18. juni #17 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke alt er like effektivt å blande sammen. Som f.eks. eddik og natron/bakepulver. De er veldig gode hver for seg, men ødelegger hvrandres effekt når de er sammenblandet. Anonymkode: 245a2...4bf De menneskene som tenker det er en god idé å blande eddik og natron kan i hvert fall aldri ha vært plaget med halsbrann i sitt liv;) Anonymkode: 755a5...d75
newman01 Skrevet 18. juni #18 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): De menneskene som tenker det er en god idé å blande eddik og natron kan i hvert fall aldri ha vært plaget med halsbrann i sitt liv;) Anonymkode: 755a5...d75 Hæ? Alle som sliter med sure oppstøt og halsbrann som følge av det spiser noe basisk for å roe ned magesyren… akkurat som å tilsette noe basisk i en syre.
Mitti Skrevet 18. juni Forfatter #19 Skrevet 18. juni (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du kan blande eddik ned zalo. Det blir litt tyktflytende, og virker bra på avleiringer i dusjen. Syra tar kalk og zalo tar fett og såperester. Jeg pleier å fukte dusjen først, før jeg går over veggene med blandingen på en klut. Deretter lar jeg det virke litt, før jeg vasker av. Gjenta der det er behov. I kanter og hjørner bruker jeg en gammel tannbørste dyppet i blandingen. Anonymkode: 53964...f6a Det har jeg gjort før, men fugene har flere steder blitt stygge. Jeg har derfor sluttet. Har skjønt at man skal være varsom med syre på fugene. Nå prøver jeg å finne en løsning hvor jeg kan fjerne kalk med syre uten at det renner ut på fugene. Altså en form for "syrepasta". Endret 18. juni av Mitti
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå