Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har kommet ti gratulasjoner på Facebook-siden, seks av dem vet/skjønner neppe at hun er død. Mildt sagt skivebom...

Anonymkode: 3be1a...785

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk er sløve! De får varsler, og så skriver de i boksen som popper opp fremfor å gå inn på siden til personen 😕

Anonymkode: ac09a...19f

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Har det ikke akkurat vært en tråd om dette?

Det er ikke alle som får med seg når noen dør.

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har kommet ti gratulasjoner på Facebook-siden, seks av dem vet/skjønner neppe at hun er død. Mildt sagt skivebom...

Hvis de er fjerne Facebook-venner og det ikke har blitt annonsert noe sted på Facebook at vedkommende er død, vet jo ikke de at hun er død. Der er jo mer teit å fortsatt ha en Facebook-side når vedkommende er død, og at familien ikke får den slettet eller omgjort til minneside. 

Anonymkode: 50c3e...4fc

• Liker 8
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis de er fjerne Facebook-venner og det ikke har blitt annonsert noe sted på Facebook at vedkommende er død, vet jo ikke de at hun er død. Der er jo mer teit å fortsatt ha en Facebook-side når vedkommende er død, og at familien ikke får den slettet eller omgjort til minneside. 

Anonymkode: 50c3e...4fc

Hadde det bare vært så enkelt å slette eller gjøre om til minneside så. 
Jeg har fortsatt ikke fått svar fra facebook på hverken forespørsel om sletting eller minneforespørsel til en som gikk bort i januar 2025. Jeg har inlogg og alt men endringene bare går ikke gjennom selv ikke når jeg logger inn og følger alle stega.

Anonymkode: e524b...c94

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke mistet noen nære facebookvenner, men de som er døde bare sletter jeg. Jeg har også såpass kjennskap til fbvennene mine at jeg ville aldri gratulert boen døde. Synes det er en stor skam!

Anonymkode: 1df18...fe9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da vet de ikke at vedkommende er død. Er da ikke noe merkelig med det, de har åpenbart ikke blitt informert.

Kontakt Facebook og få siden omgjort til en minneside. 

Anonymkode: 71f5d...5ac

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje en ekstra grunn til å sjekke profilen før/etter man gratulerer 😑

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gravd meg ned hvis jeg gratulerte noen med dagen og det viste seg at personen var død. Noe så flaut. Hvis man ikke vet at personen er død har man kanskje ikke et nært nok forhold til å burde gratulerer heller.

Anonymkode: af348...799

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hadde gravd meg ned hvis jeg gratulerte noen med dagen og det viste seg at personen var død. Noe så flaut. Hvis man ikke vet at personen er død har man kanskje ikke et nært nok forhold til å burde gratulerer heller.

Anonymkode: af348...799

Dette er nøyaktig min mening også. En gratulasjon fra en sånn person er ikke særlig mye verd...

Jeg gratulerer aldri folk med dagen på Facebook dersom det ikke er naturlig at jeg gratulerer dem på telefon/sms etc.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En god grunn til å slette FB-siden til mennesker som dør. Jeg for min del vil IKKE ha en FB-side når jeg en gang dør. Heldigvis så er mine barn veldig private av seg og de vet om mine tanker om dette. 

Anonymkode: a0ec3...3ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En god grunn til å slette FB-siden til mennesker som dør. Jeg for min del vil IKKE ha en FB-side når jeg en gang dør. Heldigvis så er mine barn veldig private av seg og de vet om mine tanker om dette. 

Du vet tydeligvis ikke hvor vanskelig det er å få slettet en Facebookside? De skal ha dødsattest og mere til. Om du er heldig å få kontakt med de. 

Anonymkode: b8433...293

• Liker 4
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vet tydeligvis ikke hvor vanskelig det er å få slettet en Facebookside? De skal ha dødsattest og mere til. Om du er heldig å få kontakt med de. 

Anonymkode: b8433...293

Jeg har vært gjennom det da min mann døde. Det gikk veldig raskt og jeg sendte ingen dødsattest. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg sett flere ganger. 🙈 Ganske ille… til og med flere år etter at hen er død! Alle profiler burde enten slettes eller gjøres om til minneprofiler når noen dør. 

Anonymkode: c0efb...69e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært gjennom det da min mann døde. Det gikk veldig raskt og jeg sendte ingen dødsattest. 

Mulig det har endra seg for som sagt så har jeg holdt på i 1,5 år nå uten noen form for endring.

Jeg har innlogg til både facebook og instagram, det hjelper ikke.

Jeg var allerede oppført som kontaktperson ved dødsfall, det hjelper ikke.

Jeg har sendt inn dødsattest flere ganger på forskjellige vis, det hjelper ikke.

Andre har også varsla META, det hjelper ikke.

Jeg har forsøkt å slette kontoen, få den stengt, få den omgjort. I 9/10 tilfeller har jeg ikke fått svar engang selv om jeg følger alle dtega riktig og har sendt inn gjentatte ganger.

Så facebook og instagram står fortsatt der som om han var i live og folk gratulerte på bursdagen.

• Liker 3
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Stor skam?

Det hender jeg skriver til nære venner som hatt gått bort, det er fint å skrive at jeg tenker på dem og jeg vet familien setter pris på å se at deres kjære fremdeles blir husket. 

Med det sagt: jeg skriver ikke lange tanker og personlige ting på facebooksiden slik at alle kan lese det, men jeg har et par venninner som jeg savner og som jeg fremdeles deler tanker med, da via messenger. Tankene blir aldri lest, men det føles godt å dele dem der og da. 

Anonymkode: 370e0...cdb

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mulig det har endra seg for som sagt så har jeg holdt på i 1,5 år nå uten noen form for endring.

Jeg har sendt inn dødsattest flere ganger på forskjellige vis, det hjelper ikke.

Jeg har forsøkt å slette kontoen, få den stengt, få den omgjort. I 9/10 tilfeller har jeg ikke fått svar engang selv om jeg følger alle dtega riktig og har sendt inn gjentatte ganger.

Så facebook og instagram står fortsatt der som om han var i live og folk gratulerte på bursdagen.

Ok. Nei, det er ikke nylig, min mann døde ung og det er så mange år siden at jeg ikke husker hvordan jeg gikk fram. Det eneste jeg husker er at alle sa det var så vanskelig, så jeg ble overrasket over at det faktisk gikk så fort og lett. 

Skrevet

Jeg gratulerer pappa med dagen selv om gikk vekk 14 år siden på min Facebook side. Synes det er hyggelig 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Å... det er vel ikke verre det enn ei mor som skriver på minnesiden til sitt "barn" som tok livet sitt som 29 år. Det skrives hver tredje til fjerde dag. Igjennom hele året. År etter år. Det går på savner deg,elsker deg, tenker på deg, hvorfor/hvordan/ hva..gratulerer med dagen, god jul, god påske, sykehuset har gjort en feil med å ikke gjør nok, sorgen, skulle vært her, savnet, sjokket, hjerte emojier.. osv

Trodde det kom til å bli mindre etter 1 år. Men nei. Her dyrkes det til fullt. Mormoren, søsken og venner trykker også hver mnd på et tent lys eller en tekst om savn.

Går i terapi for å lære å leve med tapet og sorgen.graven er overfylt med blomster og ting relatert etter hvilken årstid det er. 

Besteforeldre som patruljere for å følge med graven. Mor som sitter i indianerstilling og gråter, har samtaler og spiller musikk i mange timer ved graven. Tente lys konstant. En familie som ankommer kirkegården med en form for eierskap over plassen. De har førsterett til å være der. Parkerer flotte biler der de vil. Ikke på parkeringsplassen som vi vanlige døde gjør.

Liten kirkegård så mange har observert tilstanden med et stille spørsmålstegn og blikk på avstand. Lar de sørgende være i fred. som ei som sa at hun  satt foran familegraven å plantet da bestefaren til "barnet" passerte med en sånn arroganse og brysk holdning. Eierskap over gravplassen. Sint blikk og ingen tegn til å hilse.Han hadde vært på sin daglige patrulje runde på graven til barnebarnet. Hun fikk en følelse av at hun var ikke bra nok til å ha rett til å være der. Men latet som ingenting. Når det er så liten plass vi bor så blir det visket en del om sånne familier. Vi sørger forskjellige. Spent på om de overlever sorgen...

Anonymkode: 06c35...9df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tror Meta for en stor del er styrt av AI nå. Folk får slettet kontoene uten grunn og får ikke svar når de prøver å gjenåpne. Og andre får altså ikke stengt kontoer selv om vedkommende er død.

Anonymkode: 61f73...661

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...