AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:03 #1 Skrevet søndag kl. 07:03 Jeg har i lang tid slitt med håravfall. Ferritin på 23 i november når det ble målt, så legen sa vi må få det opp. Fikk beskjed om å ta Aminojern 50mg i 3 mnd. I februar gikk ferritin fra 23 til 40. Skulle fortsette i 3 mnd til. I mai falt den til 31. 😬 Nå sier legen at jeg skal gå over på Duroferon 1 tablett i 3 mnd. Den er sterkere og bedre. Skjønner ikke hva årsak kan være at ferritin har falt. Og nå er jeg bekymret for at det ikke vil hjelpe. Noen som har vært i samme situasjon? Kan det ha noe å si at man ikke har det bra for tiden? Kan det påvirke opptak? Jeg merket i mars at jeg mistet mer hår og nå også men igjen ikke så ille som før. Da det var hår overalt og bare jeg dro litt i håret så kom det ut masse. Nå er det ikke slik. Vet ikke om jeg innbiller meg. ? Anonymkode: 1c178...c25
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:09 #2 Skrevet søndag kl. 07:09 At du ikke har det bra er nøkkelen. Jeg opplever det samme, har fått det bedre og jeg mister ikke enormt med hår lenger. Prøv å stresse mindre, ja, vet det ikke er enkelt, men alt hjelper. Og sørg selvsagt for å få nok jern også. Anonymkode: 3d081...ece 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:14 #3 Skrevet søndag kl. 07:14 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At du ikke har det bra er nøkkelen. Jeg opplever det samme, har fått det bedre og jeg mister ikke enormt med hår lenger. Prøv å stresse mindre, ja, vet det ikke er enkelt, men alt hjelper. Og sørg selvsagt for å få nok jern også. Anonymkode: 3d081...ece Det er ikke lett, når man ikke har det bra grunnet stress, kroppen er på høygir. Så du mener at jeg ikke skal stresse grunnet mer hår, pga at jeg ikke har det bra? Og ikke at jeg ikke tar opp jern? Ts Anonymkode: 1c178...c25
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:15 #4 Skrevet søndag kl. 07:15 Jernmangelen er vel mer et symptom på at noe er galt - jernmangelen er neppe problemet i seg selv. Blør du mye under mensen? Anonymkode: 2858d...fb8
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:18 #5 Skrevet søndag kl. 07:18 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jernmangelen er vel mer et symptom på at noe er galt - jernmangelen er neppe problemet i seg selv. Blør du mye under mensen? Anonymkode: 2858d...fb8 Ikke som jeg har merket. Skjønner bare ikke hvorfor det har falt ned igjen mens jeg var på jernkur. Ts Anonymkode: 1c178...c25
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:19 #6 Skrevet søndag kl. 07:19 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke lett, når man ikke har det bra grunnet stress, kroppen er på høygir. Så du mener at jeg ikke skal stresse grunnet mer hår, pga at jeg ikke har det bra? Og ikke at jeg ikke tar opp jern? Ts Anonymkode: 1c178...c25 Det hjelper iallfall ikke å bekymre seg og stresse enda mer. Du får opp jernet i samråd med legen, så ikke stress med det. Er alt annet stress forbigående, eller er det langvarig? Kan du gjøre noe med det sakte men sikkert? Anonymkode: 3d081...ece
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:23 #7 Skrevet søndag kl. 07:23 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ikke som jeg har merket. Skjønner bare ikke hvorfor det har falt ned igjen mens jeg var på jernkur. Ts Anonymkode: 1c178...c25 Kanskje kroppen din tar opp jern dårlig nettopp pga stress? Et problem fører gjerne til flere. Kroppen din prøver å si fra at du må bremse. Jeg sover elendig pga stress, og det medfører flere plager. Så jeg må ta tak i det jeg stresser med, så blir søvnen bedre og de andre plagene vil da forsvinne etterhvert. Min erfaring er at jeg må ta tak i hovedproblemet, og det er stress. Anonymkode: 3d081...ece
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:27 #8 Skrevet søndag kl. 07:27 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ikke som jeg har merket. Skjønner bare ikke hvorfor det har falt ned igjen mens jeg var på jernkur. Ts Anonymkode: 1c178...c25 Igjen: at du ikke tar opp jern er mer et symptom på at noe er galt. Jernet er ikke det du skal fikse, grunnen til at du mister jern/ikke tar opp jern er det du skal fikse.! Anonymkode: 2858d...fb8
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:29 #9 Skrevet søndag kl. 07:29 Stress, stoffskifte, inflammasjon, cøliaki, kraftig menstruasjonsblødning ... Har du fått sjekket årsaken? Anonymkode: c9e59...c6a
Maggi2 Skrevet søndag kl. 07:35 #10 Skrevet søndag kl. 07:35 Kroppen tar jernet opp dårlig hvis du feks drikker melk eller kaffe samme tiden som du tar tablettene. Samme med ost, yoghurt, energidrikk. Hvis du tar tablettene sammen med c-vitamin tar den opp jernet bedre. Mulig du allerede visste dette, men skader jo ikke å nevne det.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:36 #11 Skrevet søndag kl. 07:36 Maggi2 skrev (Akkurat nå): Kroppen tar jernet opp dårlig hvis du feks drikker melk eller kaffe samme tiden som du tar tablettene. Samme med ost, yoghurt, energidrikk. Hvis du tar tablettene sammen med c-vitamin tar den opp jernet bedre. Mulig du allerede visste dette, men skader jo ikke å nevne det. Men her er problemet at nivået synker, ikke at det ikke har økt. Anonymkode: 2858d...fb8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:01 #12 Skrevet mandag kl. 11:01 Jernet i kroppen reguleres av et hormon som heter hepcidin, ikke av hvor mye jern du spiser. Anonymkode: b1844...dfe
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:07 #13 Skrevet mandag kl. 11:07 Sjekk aminojern ved siden av og legen har sikkert sagt at du bør ta vitamin C samtidig? Det hjelper med opptaket. Hvis det er problem med magen ta det annenhver dag. Anonymkode: 7fe5f...3d3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå