Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har begynt med øvelseskjøring i voksen alder og tenkte det ville være morsomt og nyttig med en tråd for erfaringer med øvelseskjøring og oppkjøring for de som driver med dette. 

Tar du automat eller manuell? Hvor langt har du kommet og hvordan går det? 

Har selv tatt et fåtall timer på automat og lagt rundkjøringer for hat men håper det blir bedre. 

Anonymkode: 57982...d81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har begynt med øvelseskjøring i voksen alder og tenkte det ville være morsomt og nyttig med en tråd for erfaringer med øvelseskjøring og oppkjøring for de som driver med dette. 

Tar du automat eller manuell? Hvor langt har du kommet og hvordan går det? 

Har selv tatt et fåtall timer på automat og lagt rundkjøringer for hat men håper det blir bedre. 

Det blir bedre! ❤️ oppsøk rundkjøringer utenom kjøretimene og. Feks følg med i trafikken når du sitter på bussen, finn deg en kafe i nærheten av en rundkjøring, vær observant på markeringer og filer. 

Du kan øve masse utenom kjøretimene. Se på trafikken!

Anonymkode: bd998...d66

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det blir bedre! ❤️ oppsøk rundkjøringer utenom kjøretimene og. Feks følg med i trafikken når du sitter på bussen, finn deg en kafe i nærheten av en rundkjøring, vær observant på markeringer og filer. 

Du kan øve masse utenom kjøretimene. Se på trafikken!

Anonymkode: bd998...d66

Skal prøve å oppsøke nærmeste rundkjøring da det er litt mer trafikk, så langt har det vært tomt eller veldig travelt! 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøring og det å mestre det er ofte mengdetrening. Ikke bare å fysisk kjøre bilen, men å bli så trygg at man klarer å holde oversikt, se flere ting på en gang, planlegge og handle.

Jeg øvelseskjører nå med min 16-åring og vi kjørte først på tidspunkter da det var lite folk i byen. Nå øver vi på å klare å kjøre når det er mer folk, ikke rushtid, men mer biler, mer folk og litt mer som skjer i trafikkbildet. Og vi øver på rundkjøringer.

Øver så mye vi bare kan. Hun får kjøre alle småturer, til butikken og slikt, skal hun til venner får hun kjøre, hun får kjøre hjem når jeg har hentet henne på jobb osv. Mengdetrening. 

Mitt råd er: Øv MASSE. Så lenge man har "L" bak på bilen så tar de fleste andre hensyn til at man er ikke ferdig utlært og feil kan forekomme. Ikke stress, ta det lungt og rundkjøringer er egentlig genialt, og din venn i trafikken :) 

Anonymkode: 30c19...fc8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei! 
34 år og skal ta lappen nå. Har hatt fire kjøretimer til nå , har gått helt supert! Skal ta teorien førstkommende torsdag og gruer meg… 
Øvelseskjører så mye jeg kan og får tid til! 

AnonymBruker
Skrevet
elisaku skrev (2 minutter siden):

Hei! 
34 år og skal ta lappen nå. Har hatt fire kjøretimer til nå , har gått helt supert! Skal ta teorien førstkommende torsdag og gruer meg… 
Øvelseskjører så mye jeg kan og får tid til! 

Lykke til :)

Anonymkode: 30c19...fc8

AnonymBruker
Skrevet

Et lite tips herfra:  når dere sitter på med noen - terp teori.

Fra jeg var ung var min far veldig oppmerksom på dette: "her kommer vi inn i et kryss, det kommer en rød bil fra høyre, svart bil fra venstre, hva gjør jeg", og la alltid til "tenk fort, for hvis ikke kræsjer vi".

Vi barna måtte da tenke fort, og si i detaljer hva han skulle gjøre, og hvorfor.  "Det er høyreregel, du har vikeplikt for den røde bilen, STOPP!"

Jeg gjorde det samme med mine barn når vi kjørte.  Det lærte dem å lese trafikken veldig tidlig, og det var en stor fordel når de skulle kjøre selv :)

Anonymkode: eaab3...9b5

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er ganske så delt hvor mye en elev får ut av hjemmekjøring. Kunnskapen bør du få fra de som kan det, trafikkskolen, deretter mengde trene på nettopp dette.

Når den i passasjersetet skal leke lærer og sensor og har lite kunnskap selv er det jo lost case. I tillegg er noen foreldre så ødeleggende nevrotiske. Hvis du tror å herme etter pappa sin kjøring er det riktige så er det med 99% sjanse ikke det. Ikke for å få en bestått førerprøve i alle fall.

Hjemmekjøringen er nesten alltid best når foreldre blander seg mindre inn. I hvert fall hvis den som øver har et brukbart nivå.

Anonymkode: 24887...09c

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt førerkort i 22 år, men da jeg startet å kjøre manuelt så følte jeg at jeg ikke klarte det, hadde ikke spesielt kjemi med kjørelærer heller uten at jeg klarte sette noe ord på det.

Jeg ga opp etter 1 år og tenkte dette ikke var for meg. Så tok jeg det opp igjen etter 2 år. Da kjørte jeg fremdeles manuell, men hadde en lærer som forklarte mye bedre og jeg fikk selvtillit. 

Hadde jeg kjørt opp på automat hadde det gått mye fortere, det var giringen jeg sleit med, bakkestart, komme seg fort opp i fart, huske og gire opp og ned osv når det var stopp for høyre regel, inn og ut av rundkjøringer, stopp i lyskryss og skulle være klar når det skiftet til grønt uten å kvele motoren. Sleit skikkelig.

Jeg stod på oppkjøringen, men syns det var skummelt. Men jeg var heldigvis LAT, og drittlei av å ta kollektivt så dagen etter jeg fikk lappen kjøpte min far en billig bil til meg til 12 000, og jeg kjørte til skolen i Oslo hvor jeg studerte.

Kjørte og kjørte, øvde og øvde, gjerne på bakkestart, og ting jeg var usikker på. Ble godt kjent med bilen min og det tok faktisk ikke lange tiden før jeg ble trygg og klarte å gire uten å ruse motoren så alle hørte at der kommer Heidi kjørende. ( de sa det første tiden, at de hørte på lang vei at jeg var på vei fordi det bråket veldig pga feilgiring😅)

Øvelse gjør mester! Heia deg!

Anonymkode: 932dd...0db

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...