Gå til innhold

Dope barna


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

okay, jeg har hørt fra folkens at man skal dope barnet sine.

men hva er meningen med det? er det sånn med vann? eller er det sånn som det skjer med navn?

jeg har hørt de sa jeg skal dope barnet mitt om to måneden. er det med vann og prest samtidig da, eller med navn?

hva er sansynnnlig meningen med det? jeg er ikke så støtt i norsk, så en forklarmasjon er behjelpelig, takk.

jeg fått en sønn for 12 dager siden. han er verdens meste drømm! mitt sukkersykeklumpen! han er så søt som en sukker at jeg blir syk nesten av det. :) jeg er bare lykkelig nå. :) Ingen kan ta det fra meg nå.

Jeg har lyst å gjøre noe med han som dere gjør også. dope han også selvfølgelig! men med vann eller med navn? meningen med hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*

takk skal du ha.

det var det jeg lurer på. det er det det her kalles ja. dåp. ikke dop. men jeg også fattisk tenkte at det er noe med saken å gjøre når jeg skal finne navn til han. å dope eller å døpe eller å dåpe eller å dupe. hva heter når jeg skal finne et navn jeg vil ha for sønnen min? hvilken av de fire ord stemmer?

men ja takk. det er det jeg lurer på. når de sier å dåpe med prest og vann i hodet i kirken. nei jeg er ikke kristen, men jeg er kattolikk. men jeg gjør det på samme måten som dere gjør. jeg vil dåpe han.

men med den linken der. jeg har vanskerligheter å forstå fordi jeg er ikke fullt støtt ut i norsk enda.

men takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

TS: Du må skrive DÅP, ikke DOP. :ler: Det blir to veldig ulike ting ser du...

Er du kristen kan du DØPE barnet ditt. Ta kontakt med kommunen du bor i og forklar at du ønsker dåp, så hjelper de deg.

Er du ikke kristen, kan du i likhet med mange andre arangere en Navnefest. Dette skjer i regi av Humanetisk forbund, og består av en seremoni hvor man feirer at et nytt barn er kommet gjennom at man feirer at barnet har fått seg et navn (jeg tolker dette med feiring av navn som symbolikk for at barnet har blitt en del av fellesskapet/samfunnet). Ønsker du denne varianten tar du kontakt med humanetisk forbund.

Lykke til med norskopplæring, baby og dåp/navnefest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Du må skrive DÅP, ikke DOP.  :ler: Det blir to veldig ulike ting ser du...

vedlig vesentlig, DÅP er ordet for kristen navngivingsseremoni, DOP er ordet for narkotika/piller etc, rusmidler.

hvilken religion hører du selv til?

dåp er kun noe norske kristne gjør, så det er absolutt ikke noe alle nordmenn gjør.

men å ha en navneseremoni er nok noe mange gjør, være seg en kristen dåp eller annen form for feiring av navnegivningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Substantiv: Dåp. En dåp, dåpen, dåper, dåpene.

Verb: Å døpe. Døper, døpte, har døpt.

Formelt sett trenger du ingen seremoni for barnet ditt. Dersom du ønsker en seremoni, kan du jo velge mellom en religiøs seremoni (dåp) eller en ikke-religiøs seremoni (navnefest). Dersom du er katolikk, har vel den katolske kirke også dåpsrituale? Dersom du ønsker navnefest, må du vel være medlem i Human-Etisk Forbund.

Selv kommer jeg bare til å ha en familiesamling hjemme, uten noen form for seremoni først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du kristen kan du DØPE barnet ditt. Ta kontakt med kommunen du bor i og forklar at du ønsker dåp, så hjelper de deg.

Er du ikke kristen, kan du i likhet med mange andre arangere en Navnefest.

hvilken religion hører du selv til?

dåp er kun noe norske kristne gjør, så det er absolutt ikke noe alle nordmenn gjør.

men å ha en navneseremoni er nok noe mange gjør, være seg en kristen dåp eller annen form for feiring av navnegivningen.

Trådstarter skriver h*n er katolikk.

Både statskirken og den katolske kirken har dåp av barn. Dåp i den nroske statskirke fikk du beskrevet over. På den katolske siden kan du lese om dåp og hvor du kan finne norske katolske menigheter.

Ellers vil jeg si at navnefest kan også kristne ha (jeg mener katolikker er kristne). Mange som har det, og det er slettes ikke nødvendig å gjøre det via Human-etisk forund. Det kan man arrangere selv i egen hade, egen stue eller i leide lokaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...