AnonymBruker Skrevet 13. juni #1 Skrevet 13. juni Jeg har to barn på barneskolen og synes det er veldig vanskelig å følge med på hva de egentlig lærer og forventes å lære. Noe ligger på PC og noe er kopierte ark de får i timen. I tillegg synes jeg det virker som om de får lite kunnskap, rett og slett, lærerne virker mest sosialt orienterte. De enkleste ting om natur og geografi, som hvor de største byene i Norge ligger på kartet, har de for eksempel ikke lært langt oppe i trinnene. Savner lærebøkene, jeg. Hvordan er dette andre steder? Anonymkode: b2b8c...b3b 2 4
SPOCA Skrevet 13. juni #2 Skrevet 13. juni (endret) De skal jo ta utgangspunkt i læreplanen, denne sier noe om hva de skal lære (heldigvis kommer det nå en revidert plan for matematikk). Så skal det også sies at jeg opplever at elever kan finne på å si "det har vi aldri hatt om", når jeg vet at vi hadde om tema x da de gikk i 2. klasse. Et godt eksempel på dette er f.eks økonomi, hvor elever på ungdomsskolen og videregående hevder de ikke har økonomi på skolen. Dette stemmer selvfølgelig ikke, dette er noe elevene jobber med allerede fra førsteklasse, dog i mindre skala. Mine tredjeklassinger har lekt masse butikk, har lært om f.eks verdi, kroner/mynter/penger osv. Selv om elevene lærte om klokka allerede i andreklasse er det allikevel en del elever som ikke kan klokka. Problemet er at elevene trenger mengdetrening, og det må også foresatte bidra med. Som (kontakt)lærer er jeg opptatt av både det faglige og det sosiale, det er gjerne et samspill her. Har man det vondt på skolen er det også vanskeligere å lære. Det sier seg nesten selv. Ergo er det viktig med relasjonsbygging og skape gode sosiale arenaer slik at elevene får en trygg skolehverdag som gir lærelyst, mestring og glede. Vi har lærebøker i alle fag, med engangsbøker i norsk (4 stk), matte (3 stk) og engelsk, i tillegg til at vi bruker andre andre skritftlige ressurser. Allikevel, jeg savner ikke en lærerbokstyrthverdag, jeg synes det er bra at man fokuserer på tema/emne, og ikke henger seg for mye i lærebøker. Det er heller ikke alle lærebøker som er gode, for den saks skyld. Det sagt, jeg kan vel telle på to hender hvor mye mine elever har brukt ipad i mine timer det siste skoleåret. Personlig håper og tror jeg at elevene mine lærer mye, og jeg får i hvert fall gode tilbakemeldinger fra foresatte på dette. Kartleggingsprøvene i både norsk og matte viser jo også dette for så vidt, selv om ikke disse nødvendigvis er gode prøver. Hva sier lærerne da om hva de lærer? Hva er de faglige tilbakemeldingene? Hvordan har det gått på kartleggingsprøvene? Er du sikker på at dine barn forteller deg alt fra skolehverdagen? Hva står egentlig på ukeplanen (regner med at det står der hva barna dine skal lære)? Endret 13. juni av SPOCA 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #3 Skrevet 14. juni Læreplanene er på mange områder veldig vage, så de sier lite om hva som faktisk er gått gjennom i mange fag. Lærerne skriver heller ikke så detaljerte ukeplaner at vi gjennom det vet akkurat hva de har lært, det står bare tema (og akkurat denne opplevelsen vet jeg flere foreldre har, også ved andre skoler). Jeg synes også det virker temmelig molbo om lærerne skal bruke tid på å skrive detaljerte referat fra dette, da hadde jo lærebok vært bedre, også kunne lærerne brukt den tiden på å lage undervisningsopplegg som kom elevene til gode. Lærebøker hadde derfor gitt meg som forelder og elevene en betre oversikt over hva som faktisk skal læres. Det hjelper jo sjelden å ha gått gjennom noe en gang, man må jo repetere det. Og det er nettopp der noe skriftlig man kan gå tilbake til er en fordel, både som elev og forelder. Du skriver som lærer at du ikke savner en lærebokstyrt hverdag, men der synes jeg du viser lite omsorg for norske elevers leseferdigheter, som stadig går nedover. Lærebøker de ble forventet å bruke, ville vært et åpenbart svar på det. Kartleggingsprøvene viser bare et utsnitt av undervisningen. Men gjennom samtaler med barna mine synes jeg det er mye grunnleggende kunnskap de mangler, rett og slett, som jeg vet fra min egen barndom vi fikk på skolen. Og jeg har hørt det samme bli sagt fra folk som underviser i høyere utdanning, at det mye grunnleggende som ikke sitter. Anonymkode: b2b8c...b3b 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni #4 Skrevet 14. juni Jeg er lærer. Problemet i dag er at det er så ekstremt mye mer som skal inn i skolen enn bare fag. Og det er mer urolig oppførsel. Elevene er mer ukonsentrerte. Kort sagt tror jeg mye handler om mye skjerm, lite fysisk aktivitet og lite skriving og lesing generelt. Ikke bare i skolen. Før var det vanligere å kjede seg en del i hverdagen og man fikk tiden til å gå ved å lese, skrive, tegne, bygge, snekre osv. Nå skal det helst skje noe nytt etter 10 minutter. Det er vanskeligere å holde oppmerksomheten til ungene i dag. Man kan ikke lenger forvente at de skal klare å sitte rolige og lese og skrive selv i 30-40 minutter. Etter 10 minutter har de fleste falt av lasset. Er noe vanskelig så er det lettere å bare gjøre noe helt annet enn å prøve igjen. Og det forventes av både elever, foreldre og ledelse at vi lærere skal bruke tid på konfliktløsning osv i timen. Det blir jo da mindre fokus på det faglige. Jeg skal selv "skjerpe meg" litt til høsten igjen, og kommer til å ha flere prøver og innleveringer hvor det kreves at foreldre skal signere. Da får foreldre fulgt bedre med på det faglige, samtidig som at barna ansvarliggjøres mer til å gjøre en innsats selv. Jeg kommer også til å gi tilbakemelding til hjemmet om lekser ikke blir gjort og ønsker en begrunnelse på hvorfor leksen ikke er blitt gjort. Da kan man bedre følge opp og ev tilpasse. Men minstekravet er at barna skal lese litt hver dag hjemme. Anonymkode: b0b2d...338 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #5 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Læreplanene er på mange områder veldig vage, så de sier lite om hva som faktisk er gått gjennom i mange fag. Lærerne skriver heller ikke så detaljerte ukeplaner at vi gjennom det vet akkurat hva de har lært, det står bare tema (og akkurat denne opplevelsen vet jeg flere foreldre har, også ved andre skoler). Jeg synes også det virker temmelig molbo om lærerne skal bruke tid på å skrive detaljerte referat fra dette, da hadde jo lærebok vært bedre, også kunne lærerne brukt den tiden på å lage undervisningsopplegg som kom elevene til gode. Lærebøker hadde derfor gitt meg som forelder og elevene en betre oversikt over hva som faktisk skal læres. Det hjelper jo sjelden å ha gått gjennom noe en gang, man må jo repetere det. Og det er nettopp der noe skriftlig man kan gå tilbake til er en fordel, både som elev og forelder. Du skriver som lærer at du ikke savner en lærebokstyrt hverdag, men der synes jeg du viser lite omsorg for norske elevers leseferdigheter, som stadig går nedover. Lærebøker de ble forventet å bruke, ville vært et åpenbart svar på det. Kartleggingsprøvene viser bare et utsnitt av undervisningen. Men gjennom samtaler med barna mine synes jeg det er mye grunnleggende kunnskap de mangler, rett og slett, som jeg vet fra min egen barndom vi fikk på skolen. Og jeg har hørt det samme bli sagt fra folk som underviser i høyere utdanning, at det mye grunnleggende som ikke sitter. Anonymkode: b2b8c...b3b Du vet at det er fullt lov å lære barna sine ting hjemme? Hvis de ikke vet hvor byer i Norge er, kan dere jo øve på det hjemme også. Sier ikke at inntrykket ditt om at barna ikke lærer nok på skolen ikke nødvendigvis stemmer, men jeg mener at hjemmet også har et ansvar her. Anonymkode: 8b246...83a 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #6 Skrevet 14. juni Her har skolen veldig mye fokus på det sosiale på ene barnets trinn. Flere av barna oppleves "sosialt inkompetente" og helt uten styring. For klassemiljøet MÅ lærerne ha fokus på det sosiale. Ellers lærer barna ingenting i det hele tatt. Barna mitt ligger nå gjennomsnittlig og ikke lenger langt frempå som de første par årene. Merker det er mye hun ikke har hatt i de ulike fagene som jeg tenker hun bør vite, så her hjemme har vi ganske enkelt begynt å gå løs på emner selv, med fokus på læreplanen, så hun skal komme ut av barneskolen med mer enn minimum og lynrask gjennomgang av læren de skal egentlig skal ha. Andre barnet mitt er faglig svakere, men har vært gjennom flere emner enn første barnet. Læreren til første barnet sier også at de henger bak ifht læreplan pga det sosiale. Anonymkode: 27acb...d31 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #7 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du vet at det er fullt lov å lære barna sine ting hjemme? Hvis de ikke vet hvor byer i Norge er, kan dere jo øve på det hjemme også. Sier ikke at inntrykket ditt om at barna ikke lærer nok på skolen ikke nødvendigvis stemmer, men jeg mener at hjemmet også har et ansvar her. Anonymkode: 8b246...83a Jo, og det har jeg jo nå skjønt at jeg må. Men som forelder har jeg også lov til å forvente at barna får et minimum av kunnskap om samfunnet rundt seg på skolen. Dette handler jo også om at skolen skal ivareta barn som kommer fra hjem som ikke lærer dem dette hjemme, for eksempel en del innvandrerbarn. Anonymkode: b2b8c...b3b 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni #8 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg er lærer. Problemet i dag er at det er så ekstremt mye mer som skal inn i skolen enn bare fag. Og det er mer urolig oppførsel. Elevene er mer ukonsentrerte. Kort sagt tror jeg mye handler om mye skjerm, lite fysisk aktivitet og lite skriving og lesing generelt. Ikke bare i skolen. Før var det vanligere å kjede seg en del i hverdagen og man fikk tiden til å gå ved å lese, skrive, tegne, bygge, snekre osv. Nå skal det helst skje noe nytt etter 10 minutter. Det er vanskeligere å holde oppmerksomheten til ungene i dag. Man kan ikke lenger forvente at de skal klare å sitte rolige og lese og skrive selv i 30-40 minutter. Etter 10 minutter har de fleste falt av lasset. Er noe vanskelig så er det lettere å bare gjøre noe helt annet enn å prøve igjen. Og det forventes av både elever, foreldre og ledelse at vi lærere skal bruke tid på konfliktløsning osv i timen. Det blir jo da mindre fokus på det faglige. Jeg skal selv "skjerpe meg" litt til høsten igjen, og kommer til å ha flere prøver og innleveringer hvor det kreves at foreldre skal signere. Da får foreldre fulgt bedre med på det faglige, samtidig som at barna ansvarliggjøres mer til å gjøre en innsats selv. Jeg kommer også til å gi tilbakemelding til hjemmet om lekser ikke blir gjort og ønsker en begrunnelse på hvorfor leksen ikke er blitt gjort. Da kan man bedre følge opp og ev tilpasse. Men minstekravet er at barna skal lese litt hver dag hjemme. Anonymkode: b0b2d...338 Forstår dette, altså. Og det er ikke tvil om at lærerne lider under det voldsomme fokuset på såkalt digital kompetanse i skolen som i sin tid kom fra utdanningsmyndighetene. Det hadde vært mye bedre om man holdt igjen og sa at skolen må lære elevene å være mer utholdende slik at de faktisk får lært. Jeg skulle ønske flere gjorde som du nå har tenkt. Det må bli mer fag og mindre uro. Anonymkode: b2b8c...b3b 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #9 Skrevet 14. juni Her i vårt hjem har vi hatt rutine med å gå gjennom ukeplanen hver søndag. Da ser vi omtrent hva som skal gjennomgåes i hvert fag. Når barnet har kommet hjem fra skolen, forteller også barnet om hva som har skjedd på skolen, faglig og sosialt. Og ved middagstider snakker vi ofte om fagene og gjennomgått stoff. Da går vi også ofte mer i dybden av det. Når det kommer til feks geografi, så har jeg en globus. Altså en fysisk globus som står her i stuen. Hver gang en by, land eller område har blitt nevnt på tv, eller vi bare er nysgjerrig på et sted, så har vi funnet fra fram på globusen. Vi snakker mye om ting som foregår i verden, og da finner vi alltid fram på globusen hvor dette er. Den har vært mye brukt for å si det sånn. Der er også https://earth.google.com som er en digital globus. Jeg mener vi som foreldre også har et ansvar for å lære ungene våre om verden. Det er ikke bare skolens ansvar. Skolen har dessuten ikke tid til å gå i dybden. Anonymkode: 960ec...d60 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #10 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her i vårt hjem har vi hatt rutine med å gå gjennom ukeplanen hver søndag. Da ser vi omtrent hva som skal gjennomgåes i hvert fag. Når barnet har kommet hjem fra skolen, forteller også barnet om hva som har skjedd på skolen, faglig og sosialt. Og ved middagstider snakker vi ofte om fagene og gjennomgått stoff. Da går vi også ofte mer i dybden av det. Når det kommer til feks geografi, så har jeg en globus. Altså en fysisk globus som står her i stuen. Hver gang en by, land eller område har blitt nevnt på tv, eller vi bare er nysgjerrig på et sted, så har vi funnet fra fram på globusen. Vi snakker mye om ting som foregår i verden, og da finner vi alltid fram på globusen hvor dette er. Den har vært mye brukt for å si det sånn. Der er også https://earth.google.com som er en digital globus. Jeg mener vi som foreldre også har et ansvar for å lære ungene våre om verden. Det er ikke bare skolens ansvar. Skolen har dessuten ikke tid til å gå i dybden. Anonymkode: 960ec...d60 Det høres ut som om du er en god forelder når det gjelder å følge opp læring. Men jeg er likevel ikke helt enig med deg når det gjelder skolens rolle. Å lære noe av det grunnleggende ved samfunnet vi lever i, og sette elevene selv i stand til å jobbe med stoffet, må skolen ta ansvar for, og det har den norske skolen tradisjonelt gjort. Ellers blir det helt umulig å ivareta elever fra hjem som ikke kan drive hjemmeundervisning, Anonymkode: b2b8c...b3b 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni #11 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Forstår dette, altså. Og det er ikke tvil om at lærerne lider under det voldsomme fokuset på såkalt digital kompetanse i skolen som i sin tid kom fra utdanningsmyndighetene. Det hadde vært mye bedre om man holdt igjen og sa at skolen må lære elevene å være mer utholdende slik at de faktisk får lært. Jeg skulle ønske flere gjorde som du nå har tenkt. Det må bli mer fag og mindre uro. Anonymkode: b2b8c...b3b Ja og dette med ipadene kommer jeg til å bli strengere på også. I dag sitter de med den skjermen hele tiden. Titter på youtube når de egentlig skal følge med eller jobbe med oppgaver. Vi har ingen spesielle rutiner og regler på dette der jeg jobber, så da får jeg bare lage mine egne. Kommer til å samle inn ipader på starten av timen også får de de utdelt kun når de skal brukes. Irriterer meg litt at noen ikke bare kan finne opp et slags nettbrett med kun læringsapper og en veldig begrenset søkemotor. Ikke noe tilgang til youtube og google i det hele tatt. Anonymkode: b0b2d...338 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #12 Skrevet 14. juni Alle skal inn i skolen og det må ofte tas hensyn til flertallet. Flertallet av klassen er ikke i stand til å lære så mye, de mangler sosiale ferdigheter og fokus/utholdeneht til å lære. Hvorfor de ikke har dette vet jeg ikke. Derfor er det som må øves mest på først. Dette har forandret seg helt ekstremt mye de siste 10 årene. Hilsen barneskolelærer som egentlig heller vil lære bort kunnskap og savner og ha timer som før. Anonymkode: de61f...747 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #13 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle skal inn i skolen og det må ofte tas hensyn til flertallet. Flertallet av klassen er ikke i stand til å lære så mye, de mangler sosiale ferdigheter og fokus/utholdeneht til å lære. Hvorfor de ikke har dette vet jeg ikke. Derfor er det som må øves mest på først. Dette har forandret seg helt ekstremt mye de siste 10 årene. Hilsen barneskolelærer som egentlig heller vil lære bort kunnskap og savner og ha timer som før. Anonymkode: de61f...747 Så trist! Vil tro det er en blanding mellom skjerm og foreldres angst mot å forvente noe av barn. Men det kan ikke fortsette sånn. Lærere må få drive mer undervisning, og så må foreldrene ta hovedansvaret for de sosiale ferdighetene. Noen elever vil alltid være dårligere stilt enn andre, men flertallet i klassen er altfor mye. Anonymkode: b2b8c...b3b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå