Gå til innhold

Hvor lenge etterhever dere brød?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Enkelt og greitt.

Jeg lar de stå ca 1 time, men føler de ikke hever nok.

Endret av Majka
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da slår du den ned og lar den heve i 30 min til! Det pleier jeg å gjøre ;)

Skrevet

Loff og andre fine brød lar jeg heve ca 1 time, det er nok. Grovere brød lar jeg heve lengre.

Skrevet
Enkelt og greitt.

Jeg lar de stå ca 1 time, men føler de ikke hever nok.

Alt fra en time til 15 timer. Det avhenger av gjærmengde, meltype og om det finnes sukker eller honning i deigen.

Prøv deg frem. Det går an å slå deigen ned flere ganger. Da tilfører du luft til deigen som gjærcellene trenger. Mange liker ikke å eksperimentere av frykt for å ødelegge alt. Del deigen i to og test ut med den ene halvparten.

Den beste pizzadeigen jeg noesinne har laget var rester av en vanlig deig som jeg fikk for mye av. Jeg satte det som ble igjen av den ferdige hevede deigen kjøleskapet og stekte den morgenen etter.

Skrevet

Helt avhengig av hvor mye tid jeg har. Må innrømme at det til tider er svært kort tid :sjenert: Men sett det varmt i hvert fall, så hever det godt (selv mine grove brød hever når jeg setter dem over varmt vann i oppvaskkummen).

Skrevet (endret)

Jeg lager som oftest grove brød. Lar væske og gjær "modnes" med litt sukker ca 10 min før jeg tilsetter det i deigen.

Når jeg etterhever har jeg deigen i brødformene i ovnen på ca 30 grader. Kan jeg slå deigen ned mens den hever i brødformene, eller etterhever dere i bakebollen?

Er nok litt redd for å ødelegge hele bakverket :) Vil en deig ta skade av å etterheve i f.eks tre timer? Risikerer jeg at brødene blir tungere eller lettere av dette?

Endret av Majka
Skrevet
Jeg lager som oftest grove brød. Lar væske og gjær "modnes" med litt sukker ca 10 min før jeg tilsetter det i deigen.

I en bok av Wenche Frølich (Den store boken om brødbaking) står det at man aldri skal blande det søte direkte i gjærvesken da "gjæren vil bli overstimulert og miste sin bakekraft". Jeg vil tro at det blir viktigere med mengden sukker. Om du gjør det så ikke la det stå, men bland det ut i melet med en gang. Jeg synder litt selv med dette når jeg bruker honning. Det blander jeg ut i væsken. Sukker har jeg alltid i det tørre.

For øvrig sier hun i boken at som en regel regner man at 50g gjær forbruker ca 1ss sukker under gjæringen. Bruken av sukker eller honning er ikke nødvendig. Den øker bare gjæringshastigheten. Er det ikke tilført sukker, så får gjæren næring fra melet.

Skrevet

:overrasket: Hjelp - jeg gjør det visst veldig galt. Jeg lar dem etterheve i forma i 20-30 minutter, mens stekeovnen forvarmes. Til gjengjeld har jeg ca. 2 timer forheving på grove brød.

Men brødene blir gode, de.

Skrevet

Det med å tilsette litt sukker i gjærblandingen leste jeg som et godt tips en gang. Husker ikke hvor dessverre, men mener det var i en kokebok...hmmm...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...