AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:43 #1 Skrevet lørdag kl. 21:43 Hei Hunden min har veldig kompakt underull på hoftene og halsen. Børstene glir lett gjennom pelsen, men deler man pelsen slik at huden synes og prøver å børste så stopper kammen i den kompakte pelsen. Er det normalt? Er bekymret for å børste for hardt og trekke ut pelsen, eller å ikke børste hardt nok og at den kompakte pelsen er min skyld. Kjenner ingen med siberian husky jeg kan spørre, så håpte noen her har erfaring med polarhunder. Jeg tror han er fra showlinjer for han har lang tykk pels. Jeg bruker kam, flokekam og karde. Anonymkode: d3cc5...891 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:47 #2 Skrevet lørdag kl. 21:47 Ts Han er omplasseringshund så har ikke en oppdretter jeg kan kontakte. Anonymkode: d3cc5...891
SugarCoated Skrevet lørdag kl. 22:18 #3 Skrevet lørdag kl. 22:18 Kammen skal kunne gli gjennom uten å stoppe. Den type pels er ikke akkurat glatt og myk, så karden glir ikke like mykt gjennom som med f.eks. kattepels, men den skal ikke stoppe og liksom sette seg fast. Kan du se huden hvis du lager en skille, eller er det bare masse underull? Ofte er det enkleste å gi et bad, deretter føne med hundeføner. Veldig kjekt å gjøre rundt røyteperiodene også! Hvis du ikke har og ikke vil skaffe en slik føner, så anbefales det å bruke noe slags leave-in spray (for hunder) før du begynner, slik at floker og underullen løsner enklere. Så er det egentlig bare å børste med de børstene du har (flokekam og karde først, kam til slutt for å gå gjennom). Start gjerne litt før den kompakte pelsen, lag en skille og børst fra tuppene og jobb deg innover. Lag litt små seksjoner du kan jobbe gjennom. Begynn med karden eller flokekammen, hva enn som har bredest tenner eller som virker best. Hold gjerne hånda ved huden/røttene slik at det ikke tugger så veldig. Hvis underullen har floket seg sammen, er vanskelig å børste ut, og/eller gjør for vondt for hunden, så er det best å klippe dem vekk 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:25 #4 Skrevet lørdag kl. 23:25 Girl with the dogs har flere videoer med pelsstell på denne typen rase. Anonymkode: ddeb6...c0e
AnonymBruker Skrevet i går, 00:02 #5 Skrevet i går, 00:02 Du må få deg en hundeføner undwrulla skal han slippe et par ganger i året ca. Så kommer det ny pels. Ull som ikke kommer ut vil floke seg og bli ubehagelig for hunden. Jeg har samojed. Anonymkode: 9f910...a8b
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Skrevet 23 timer siden Takk for svar alle sammen! ❤️ Må bestille føner og leave in spray! Tips til hvilke? Anonymkode: d3cc5...891
SugarCoated Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Takk for svar alle sammen! ❤️ Må bestille føner og leave in spray! Tips til hvilke? Anonymkode: d3cc5...891 Canem hundeføner er fin. Man kan justere styrke, og er ikke den dyreste på markedet heller. For pelspleie kan du sjekke ut K9 og Douxo. De har spray, sjampo og balsam med fine ingredienser. Jeg har brukt sjampo og balsam fra KW (tror de er konsentrat?). Selve jobben blir gjort av føneren og børstene, men gode produkter vil gjøre jobben litt lettere😊 Det finnes mye annet som også funker like fint, men tenkte disse er greie ifht pris. Jeg har ikke hatt behov for spray så jeg kan ikke gi noen personlige anbefalninger, men hadde prøvd ut K9 sin Nano Mist eller DMatter om jeg skulle kjøpt en i dag. Du trenger ikke å bruke masse penger på "detangling"/"Deshedding"-produkter, så lenge produktene du bruker er av god kvalitet. Havremel er en positiv ingrediens😊 Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå