Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Selv ble jeg speider i andre klasse, og fortsatte ut i studietiden. Ble litt mindre tid til det da, men kommer nok til å ta det opp igjen og bli leder når jeg blir litt mer etablert.

Det finnes som de nevnes over her, to organisasjoner. KFUM/KFUK er litt mer kristne enn NSF (Norges Speiderforbund), og jeg har inntrykk av at det er mer andakter etc i det. I enkelte grupper kan du startet allerede når du er 6 år som beverspeider. Deretter er det ulveflokk fra 8-10/11 år. Så blir det tropp ut ungdomsskole og deretter rover, gjerne kombinert med lederverv.

Speiding har mange gode verdier. Rusmidler nytes ikke i speidersammenheng, og friluftsliv og kameratskap er viktig. Spør du i utlandet vil du få svar at det viktigste med speiding er ledertrening. Det er er gode program for lederutvikling som også kan være nyttig i arbeidslivet.

Man gjør mye rart i speideren. Joda, vi pugget morsealfabetet, lærte førstehjelp, knuter, spleiser, tresorter osv osv. Men vi gjorde mye annet rart også, f.eks. lagde vi olabil, holdt på med batikk, div idretter. Kort sagt mye gøy.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det finnes som de nevnes over her, to organisasjoner. KFUM/KFUK er litt mer kristne enn NSF (Norges Speiderforbund), og jeg har inntrykk av at det er mer andakter etc i det.

Det stemmer ikke. De to organisasjonenes formålsparagrafer er temmelig like mht dette punktet. ;)

Hvordan trosaspektet praktiseres i gruppene, varierer som sagt veldig, men i utgangspunktet er det ingen forskjell mellom KFUK-KFUM-speiderne og Norges speiderforbund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...