Gjest Gjesta Skrevet 22. april 2006 #1 Skrevet 22. april 2006 Inkludert små mellommåltider blir man,om jeg ikke tar helt feil, anbefalt å få i seg 5-6 måltider om dagen. Hvordan i all verden klarer dere det? Jeg har forsøkt denne uka og har følt meg stappmett og stinn i magen hele veien. Ofte er jeg egentlig ikke sulten når det blir tid for mellommåltidene.Og hva skal et lite mellommåltid egentlig bestå av? Jeg har begynt dagen klokka 7.00 med et glass vann og 2 knekkbrød/noen ganger grovt brød, et glass vann og en halv Biola yoghurt i 9 tiden, lunsj klokka 11.30 også 2 knekkebrød/brød eller salat samt en kopp te og et glass vann, et glass vann og et eple/pære/appelsin i 13.30 tida, middag ca 16-16.30 tiden samt 1-2 glass vann og et måltid med knekkebrød/brød og en kopp te ca 21.00. Hvorfor er jeg så mett av dette? Det kan da umulig være for mye? Vil legge til at målet ikke er å gå ned i vekt men spise sunt og riktig.
Lythande Skrevet 22. april 2006 #2 Skrevet 22. april 2006 (endret) For meg så ser det ut til at du spiser for mye, jeg vil si at det er altfor mye kornprodukter. Jeg spiser 5 måltider om dagen, min dag kan se slik ut: kl 0700 1/2 l vann og 1 rugsprø med philadelphia kl 1000 1/2 l vann og 2 rugbrødskiver med f.eks. peppermakrell kl 1300 1/2 l vann og 1 eple/pære/gulrot kl 1600 1/2 l vann og 1 tallerken middag kl 1900 1/2 l vann og 1 eple/pære/gulrot Endret 22. april 2006 av Lythande
Gjest camillo Skrevet 22. april 2006 #3 Skrevet 22. april 2006 Jeg tror IKKE det er for mye! Men jeg tror derimot at du må venne deg litt til å spise såpass ofte. Jeg spiser 6 måltider om dagen, og det kan for eksempel se slik ut (3 timer mellom hver): Måltid 1: 4-korn (havregryn) med yoghurt og kesam Måltid 2: proteiner i vann + fett ELLER en frukt Måltid 3: kylling og ris Måltid 4: proteiner i vann + fett eller frukt igjen Måltid 5: grønnsaker og et eller annet kjøtt Måltid 6: proteiner Nå bruker jo jeg proteinshaker for å få i meg nok måltider på en enkel måte, samt nok proteiner og mindre karbohydrater, men du kan jo bytte det ut med enten knekkebrød slik du gjør, frukt eller noe annet. Har du spist slik lenge, eller akkurat begynt?
Gjest Gjest er best Skrevet 22. april 2006 #4 Skrevet 22. april 2006 For meg så ser det ut til at du spiser for mye, jeg vil si at det er altfor mye kornprodukter. Jeg spiser 5 måltider om dagen, min dag kan se slik ut: kl 0700 1/2 l vann og 1 rugsprø med philadelphia kl 1000 1/2 l vann og 2 rugbrødskiver med f.eks. peppermakrell kl 1300 1/2 l vann og 1 eple/pære/gulrot kl 1600 1/2 l vann og 1 tallerken middag kl 1900 1/2 l vann og 1 eple/pære/gulrot ← Jøss, billig i drift! Det blir ikke mange kronene på mat per dag. Går ut fra at du ikke er en mann på 192 og 82 kilo som meg. Men 1 eller 2 rugsprø er vel ikke et måltid vel? Det er jo bare en liten smule uansett om man er mann eller dame.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #5 Skrevet 22. april 2006 for mye knekkebrød. du må spise andre ting, fks en gulerot eller en frukt, selvfølgelig må du spise knekkebrød om du vil det, men det holder med en eller to ganger om dagen, og kanskje redusere det til et istede for to stk tre ganger om dagen.... jeg har samme problem selv da, prøve å få i meg mat 5-6 ganger om dagen, ofte å lite. men vanskelig å komme på akk hva man kan spise.. lyst å variere mest mulig også...
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #6 Skrevet 22. april 2006 For meg så ser det ut til at du spiser for mye, jeg vil si at det er altfor mye kornprodukter. Jeg spiser 5 måltider om dagen, min dag kan se slik ut: kl 0700 1/2 l vann og 1 rugsprø med philadelphia kl 1000 1/2 l vann og 2 rugbrødskiver med f.eks. peppermakrell kl 1300 1/2 l vann og 1 eple/pære/gulrot kl 1600 1/2 l vann og 1 tallerken middag kl 1900 1/2 l vann og 1 eple/pære/gulrot ← HUn spiser ikke for mye og det gjør ihvertfall ikke du! Utrolig dårlig frokost, lunsj og kveldsmat!
Gjest -eline- Skrevet 22. april 2006 #7 Skrevet 22. april 2006 Synes det ser ut som du spiser helt riktig jeg, absolutt IKKE for mye i hvertfall. Tror faktisk du spiser litt i minste laget i forhold til at du ikke skal ned i vekt. Jeg vet jo at du trener endel og, og da kan du spise mer med god samvittighet... Sånn raskt regnet på (jada, jeg teller kcal...*sukk*) så spiser du vel rundt 700-800 kcal utenom middag, det er ikke veldig mye. Du kan spise en heidundrende middag uten at du går over dagsbehovet ditt i hvertfall Nå vet jeg jo ikke om du spiser margarin på skivene/dressing på salaten/hvor usunn middag du spiser etc, men likevel så skal du hvertfall ikke være redd for at du spiser for mye. Spiser man sunt så kan man faktisk spise endel mat. Det at du er mett er jo bare bra det, det er ikke meningen at man skal sulte seg selv om man spiser sunt. Kroppen din trenger nok litt tid til å venne seg til at den faktisk får mat jevnlig Jeg spiser omtrent slik som du, men jeg fyller på med litt juice til frokost (metter og er sunt&godt) og en neve nøtter for å få i meg sunt fett (og jeg trener ikke så mye som du...).
Gjest Virvel Skrevet 22. april 2006 #8 Skrevet 22. april 2006 Jeg blir fort mett, men fort sulten igjen, så jeg har ingen problemer med å spise 5-6 måltider om dagen. Frokost - Brødskive, evt. havregrøt Lunsj - Som regel matpakke (brød), noen ganger salat. Både på jobb og skole er det sen lunsj, så det hender jeg spiser litt tidligere på formiddagen også (et eple eller noe) Mellommåltid - Litt avhengig av hvor sent jeg kommer hjem, men er det mer enn en time til middag må jeg som regel ha et eller annet, knekkebrød f.eks. Middag Kveldsmat - En brødskive eller noen knekkebrød
Gjest Gjesta Skrevet 22. april 2006 #9 Skrevet 22. april 2006 Har du spist slik lenge, eller akkurat begynt? Det er første uka jeg har spist mindre men flere måltider.Før spiste jeg frokost,lunsj,middag og kveldmat. Er jo veldig middagsmenneske da Jeg kan vel ikke spise mindre enn dette? 2 knekkebrød til frokost er jo ikke all verden? Har forsøkt disse rugsprø knekkisene men de gir så utrolig lite mat og jeg er redd for å spise for lite siden jeg tross alt trener en del. så spiser du vel rundt 700-800 kcal utenom middag Spiser jeg ikke mer enn det (utenom middag)?? Er det ikke 2000-2500 kcal(?) som er anbefalt inntak per dag? Jeg har ikke sjans til å spise mer enn jeg gjør nå.Denne uka har jeg spist mellommåltider selv om jeg ikke har vært sulten og jeg ble sjeldent sulten til hovedmåltidene også. Synes det var ubehagelig å være mett og stinn i magen hele tiden men kan jo ikke drikke mindre vann heller for å gi plass til maten. Er det noe jeg burde legge til i kosten da eller? Jeg har ikke lyst til å ha i meg proteindrikker å sånt jeg da Camillo Jeg vet jeg har en tendens til å spise litt ensformig,spesielt når det kommer til frokost og kvelds.Men magen reagerer ofte på brød (hvetemel?) så da blir det ofte knekkebrød. Oppfinnsomheten min strekker liksom ikke til til noe annet. Jeg bruker ikke margarin på brødet,aldri dressinger,remulade,ekstra salt på maten osv. så jeg spiser vel i grunnen ganske sunt, trodde jeg hvertfall
Gjest camillo Skrevet 22. april 2006 #10 Skrevet 22. april 2006 Alwa Siden du er middagsmenneske (jeg er også det, så jeg kjenner til den), hvorfor ikke spise mere varm-mat i stedet for så mye knekkis? Hvis det ene hovedmåltidet er frokost av noe slag, så kan jo de andre to være varme (omelett bruker jeg mye, for eksempel). Når det gjelder proteintilskudd, så vet jeg ikke hvorfor du "ikke vil ha sånt i deg"? Det er bare tilskudd av nødvendig protein, akkurat som vitamintilskudd o.l. Jeg skjønner godt at du ikke gidder å drive med det, men det er ikke noe annet enn proteiner, som trengs i kosten - ikke noe hokuspokus. Mulig du vet det, og at jeg forstod det du skrev feil. Uansett, det aller beste er jo om du får alle næringsstoffene gjennom skikkelig mat.
Gjest Gjesta Skrevet 23. april 2006 #11 Skrevet 23. april 2006 Jeg har kanskje et litt negativt syn på dette med tilskudd av proteiner fordi en av mine ekser surra en del med slike proteinshaker for å bygge muskler. Han var liksom så veeeeldig opptatt av det og jeg husker jeg reagerte litt på det så det henger sikkert igjen fra det. Samt at det smakte skikkelig dritt Jeg kan jo forsøke å bli litt flinkere når det gjelder lunsj hvertfall.Kanskje lage en salat eller omelett som du foreslår for det er jo veldig godt. Jeg har forsøkt speltbrød mot magen som reagerer men synes speltbrødene blir litt for fine. Har enda ikke funnet oppskrift på skikkelig grovt speltbrød. Alt var så mye lettere på den tiden jeg bare dreit i alt og spiste det jeg ville
Gjest camillo Skrevet 23. april 2006 #12 Skrevet 23. april 2006 Jeg har kanskje et litt negativt syn på dette med tilskudd av proteiner fordi en av mine ekser surra en del med slike proteinshaker for å bygge muskler. Han var liksom så veeeeldig opptatt av det og jeg husker jeg reagerte litt på det så det henger sikkert igjen fra det. Ja, det er mange som har slikt inntrykk av det, og mange som tror det bare er "bolegutter" som bruker det. Det er ikke riktig, men jeg mener ikke dermed at alle absolutt må få i seg proteiner via tilskudd av den grunn. Bare lurte på hva du mente. Samt at det smakte skikkelig dritt Hehe, jeg har blitt vant til det, og koser meg med shakene mine nå. Jeg kan jo forsøke å bli litt flinkere når det gjelder lunsj hvertfall.Kanskje lage en salat eller omelett som du foreslår for det er jo veldig godt. Jeg har forsøkt speltbrød mot magen som reagerer men synes speltbrødene blir litt for fine. Har enda ikke funnet oppskrift på skikkelig grovt speltbrød. Jeg trives med veldig enkel kost (null saus, gjerne samme type mat hele tida), så jeg er sikkert ikke den beste til å gi råd til andre. Jeg skjønner jo at folk liker ting litt mer variert enn det jeg har behov for. Men grønnsaker er alltid bra, da! Stekte grønnsaker i alle slags varianter. Det synes ihvertfall jeg er kjempegodt.
Gjest camillo Skrevet 23. april 2006 #13 Skrevet 23. april 2006 Men, atte, jeg kom på at du jo ikke spurte om hva du skulle spise. Du spurte om hvorfor du var så mett. *kremthost* Jaja.
Gjest Hilde K S Skrevet 23. april 2006 #14 Skrevet 23. april 2006 Jeg spiser 5 måltider om dagen, min dag kan se slik ut: kl 0700 1/2 l vann og 1 rugsprø med philadelphia kl 1000 1/2 l vann og 2 rugbrødskiver med f.eks. peppermakrell kl 1300 1/2 l vann og 1 eple/pære/gulrot kl 1600 1/2 l vann og 1 tallerken middag kl 1900 1/2 l vann og 1 eple/pære/gulrot ← Med den menyen der hadde jeg blitt innlagt på sykehus. Jeg hadde tatt av meg halvannet kilo i uken! Frokost og lunsj for deg består av maks 300 kalorier. Middagen maks 1000 kalorier og det er en solid middag. Et par epler eller gulrøtter er rundt 100-150 kalorier. Det er til sammen 1400 kalorier. Mitt dagsbehov er 2400-2600 kalorier, sånn ca. Jeg hadde fått et underskudd på 1000 kalorier, etter noen uker hadde kroppen min gått over på sparebluss og jeg hadde gått kjapt opp i vekt igjen når jeg begynte å spise mat. Frokost og lunsj bør være litt solide måltider. De kaloriene forbrenens uansett i løpet av dagen. Hjernen fungerer fryktelig dårlig på det næringsinnholdet du har.
Gjest -eline- Skrevet 23. april 2006 #15 Skrevet 23. april 2006 Med den menyen der hadde jeg blitt innlagt på sykehus. Jeg hadde tatt av meg halvannet kilo i uken! Frokost og lunsj for deg består av maks 300 kalorier. Middagen maks 1000 kalorier og det er en solid middag. Et par epler eller gulrøtter er rundt 100-150 kalorier. Det er til sammen 1400 kalorier. ← ...og det er en kjempesolid middag som jeg tviler de på et så "sunt" (de tror i hvertfall at det er sunt) kosthold ikke spiser... Jeg spiste så lite da jeg startet å slanke meg, og i tillegg så trente jeg bort 5-600 kcal hver dag... Snakk om å være på kaloriunderskudd, sunt var det absolutt ikke i hvertfall. Og jeg var jo sulten konstant.
Gjest Hilde K S Skrevet 23. april 2006 #16 Skrevet 23. april 2006 Solid middag innebærer en god del fet saus, hehe. Jeg levde også på 1400 kalorier da jeg startet slankeprosessen it illegg til at jeg trente mye. Jeg var aldri sulten, takket være riskakene. Riskakene som jeg aldri mer spiser. Nå spiser jeg det jeg vil når jeg vil. Holder vekten ved å ikke spise meg stappmett, ved å ikke spise når jeg ikke har lyst på noe og ved å trene reglemessig. Et daglig kaloriforbruk for meg nå på 1400 kalorier og trening minst tre ganger i uken ville ha ført til at jeg døde av sult eller noe sånt.
Floja Felíz Skrevet 24. april 2006 #17 Skrevet 24. april 2006 Jeg vet hvordan det føles, men jeg tror nok at metthetsfølelsen din vil gi seg nå snart kroppen din har vent seg til det nye kostholdet. Jeg henger meg på tipset om å spise omeletter og salater i stedet for så mye brødmat hvis du føler at det blir for ensformig. Og nok av det sunne fettet er jo alltid viktig.
orakel Skrevet 24. april 2006 #18 Skrevet 24. april 2006 Jeg spiser frokost i halv syvtiden, mellommåltid på jobb i 9-tiden. Lunsj 1130-12. frukt i 2-tiden, mellommåltid i 3-4-tiden. Banan etter trening i 7-tiden og middag i 8-tiden. Siden middag somoftest blir så sen pga trening blir det sjelden mat etter det. Sørger for å ikke ha store middager og får i meg ihvertfall 2/3 av dagen kcaloriinntak i løpet av morgen/formiddag/tidlig ettermiddag. kroppen min er vant til alle disse måltidene og jeg blir sulten til hvert av dem
Gjest Gjesta Skrevet 27. april 2006 #19 Skrevet 27. april 2006 Denne uka har det gått mye bedre, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har fylt opp magen med så mye vann som i forrige uke. Jeg har også bytta ut knekkebrød med grovt rugbrød,juice til lunsj i stedet for vann og spist litt mer variert til lunsj. Men jeg spiser fremdeles som eline sier,for lite.Jeg har et ca gjennomsnittlig inntak på 1300 kcal per dag. Hvordan kan jeg få økt dette på en sunn måte? Jeg tåler sukker og lyst brød dårlig så det må være grovt og sukkerfritt så godt det lar seg gjøre. Jeg spiser fremdeles 2 skiver brød til måltidene og blir mett av det,så jeg klarer ikke ha i meg mer enn det.
Gjest camillo Skrevet 27. april 2006 #20 Skrevet 27. april 2006 Spiser du ikke pasta/ris og kjøtt til middag?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå