Gå til innhold

Ønsker erfaringer - CT av lunger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis man har tatt røntgen av lungene og etter en uke får beskjed om at man bør komme inn til CT snarest, og får time allerede samme kveld - hvorfor får man da beskjed om at man blir kontaktet på en gitt dato, i dette tilfellet 7 dager i etterkant, dersom saken haster?

Blir det gjort prioriteringer basert på hvor alvorlige funnene ser ut til å være? Ser radiografene bildene fortløpende mens det pågår, og gir beskjed dersom de mistenker noe som krever rask oppfølging eller behandling, slik at saken blir prioritert høyere?

Jeg spør fordi det i mitt hode virker litt motstridende at man blir innkalt raskt til videre undersøkelser, men deretter må vente mange dager igjen på svar. Hvis det skulle være behov for behandling eller andre tiltak, kan jo situasjonen i teorien forverres i løpet av ventetiden?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker__. skrev (24 minutter siden):

Hvis man har tatt røntgen av lungene og etter en uke får beskjed om at man bør komme inn til CT snarest, og får time allerede samme kveld - hvorfor får man da beskjed om at man blir kontaktet på en gitt dato, i dette tilfellet 7 dager i etterkant, dersom saken haster?

Blir det gjort prioriteringer basert på hvor alvorlige funnene ser ut til å være? Ser radiografene bildene fortløpende mens det pågår, og gir beskjed dersom de mistenker noe som krever rask oppfølging eller behandling, slik at saken blir prioritert høyere?

Jeg spør fordi det i mitt hode virker litt motstridende at man blir innkalt raskt til videre undersøkelser, men deretter må vente mange dager igjen på svar. Hvis det skulle være behov for behandling eller andre tiltak, kan jo situasjonen i teorien forverres i løpet av ventetiden?

Det tar sikkert bare litt lenger tid å analysere bildene etter en CT undersøkelse enn ved vanlig røntgen. 

Anonymkode: 7343a...0c3

AnonymBruker
Skrevet

Uten å ha nærmere kjennskap til dette vil jeg tippe at kapasiteten hos radiologene tilsier at det tar ca 1uke før bildene blir sett på og vurdert (det var jo det du måtte vente etter røntgenbildet også). 
Da er det jo viktig å få tatt ct-bilder raskest mulig slik at de havner i køen igjen. 
Jeg vil tro at funn på røntgenbilder indikerer at det kanskje er noe der, men de vet ikke hva. Dersom radiologen f.eks ser at du må raskt i gang med behandling prioriteres det å ta kontakt med deg og sette opp time raskt. Hvis det ikke haster trenger du ikke hastetime og resultatene kan evt sendes til fastlege som tar det videre, eller time på sykehus, men i en annen kø, slik at ventetiden blir lenger. 

Anonymkode: bf9b9...201

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig formulering på alle brev. 

Selv uten hast får man resultatet ofte i løpet av 2-3 dager.

Anonymkode: 8602f...1fb

AnonymBruker
Skrevet

Å ta bildene er mye raskere gjort enn å tolke dem etterpå. Hovedjobben gjøres etter at bildene er tatt. 

Anonymkode: f9809...2e8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Uten å ha nærmere kjennskap til dette vil jeg tippe at kapasiteten hos radiologene tilsier at det tar ca 1uke før bildene blir sett på og vurdert (det var jo det du måtte vente etter røntgenbildet også). 
Da er det jo viktig å få tatt ct-bilder raskest mulig slik at de havner i køen igjen. 
Jeg vil tro at funn på røntgenbilder indikerer at det kanskje er noe der, men de vet ikke hva. Dersom radiologen f.eks ser at du må raskt i gang med behandling prioriteres det å ta kontakt med deg og sette opp time raskt. Hvis det ikke haster trenger du ikke hastetime og resultatene kan evt sendes til fastlege som tar det videre, eller time på sykehus, men i en annen kø, slik at ventetiden blir lenger. 

Anonymkode: bf9b9...201

Ja, kan vel være alt du beskriver, men dette var jo ikke ordinær innkalling heller. Basert på det jeg lest hos andre, har folk opplevde å bli kontaktet 1-2 dager i etterkant hvis det er funn av noe kritisk i CT-undersøkelsen, som f.eks. svulst. Altså at ved slike "haste-innkallinger" ser en radiolog over bildene grovt nesten med en gang, og deretter gjør prioriteringer basert på hvor mye det haster. Typ jo lengre du må vente, desto "bedre" er det. Men vet ikke, prøver å forstå dette. Man blir jo helt tullete i hodet av å vente på svar.

Endret av AnonymBruker__.
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Å ta bildene er mye raskere gjort enn å tolke dem etterpå. Hovedjobben gjøres etter at bildene er tatt. 

Anonymkode: f9809...2e8

Absolutt, det er jeg innforstått med, men hvis situasjonen tilsier at det "haster", så burde man vel kunne få raskere svar enn 1 uke, som ofte er "ordinær" ventetid

Skrevet

Jeg skjønner godt at det føles lenge å vente, men hvis det er sykdom vil den sannsynligvis ikke utvikle seg nevneverdig på disse dagene. Jeg stiller på ingen måte noen diagnose, men kanskje det kan berolige deg noe om du leser om pakkeforløp og ventelistegaranti. De tar ingen sjanser med helsen din, men tankene man gjør seg gjør ventetiden veldig tøff. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...