lillesky Skrevet 24. april 2006 #21 Skrevet 24. april 2006 Mange nordmenn i Spania, spesielt de eldre, har vanskeligheter med å lære seg et nytt språk. Mennesker har mye lettere å ta til seg lærdom når de er unge, det vet "alle". Jeg vet om nordmenn i Spania i alderen 35-40 som har slitt skikkelig med å lære seg spansk, noen har gitt opp, andre klarer seg med den spansken de har lært. Noen har språkøre, andre ikke det hele tatt. Det kommer helt sikkert til å bli etablert norske sykehjem i Spania, akkurat slik som at pakistanere i Norge ønsker sykehjem for eldre pakistanere. I Spania er det allerede flere privatpraktiserende sykepleiere. Spanjolene er forøvrig glade for å få nordmenn til Spania, de er (som regel) rolige og greie. Og snakker de litt spansk, blir de kjempeglade. De skal holde seg til Spanske lover og regler. De skal inn i det Spanske samfunn. Vist de vil bo i Spania ja da får de lære seg og leve som en Spanjol. At Hagen i det helle tatt sier hva Spanjoler skal gjøre i sitt eget land altså Spania er helt bak mål. ← Selvsagt må nordmenn forholde seg til spanske lover og regler i Spania! Blir jeg tatt i fartskontroll der nede må jeg betale det som det som spanske myndigheter har bestemt. Hagen kan si hva han vil, at spanjolene gjør det han sier er svært tvilsomt. FrP er veldig populære blant nordmenn i Spania, kanskje flere norske partier kunne etablert seg der nede? Ble helt flau da det for ett par år siden ble vist et TV program om langtidsferierende nordmenn i Spainia. Mange av dem eide jo ikke respekt for spanjolene og landet de var på besøk i. ← Ofte er det noen få som ødelegger for majoriteten. bor de i Spania burde de lære seg Spansk. Det har ingenting og si om de er pensjonister. ← Som sagt, eldre mennesker har vanskeligere å ta til seg lærdom enn unge mennesker, enten de er nordmenn eller spanjoler. Norske eldreinstitusjoner i utlandet har som regel norske ansatte! Akkurat som norske skoler i utlandet, de har norske lærere... ← Ja, og spanske lærere og ofte spansk rengjøringspersonell, vaktmestere etc.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2006 #22 Skrevet 24. april 2006 Mange nordmenn i Spania, spesielt de eldre, har vanskeligheter med å lære seg et nytt språk. Mennesker har mye lettere å ta til seg lærdom når de er unge, det vet "alle". Jeg vet om nordmenn i Spania i alderen 35-40 som har slitt skikkelig med å lære seg spansk, noen har gitt opp, andre klarer seg med den spansken de har lært. Noen har språkøre, andre ikke det hele tatt. ← Og det tar man hensyn til når det gjelder utlendinger i Norge? Det er dessuten snakk om et frivillig opphold. De verken må eller trenger å bo der.
lillesky Skrevet 24. april 2006 #23 Skrevet 24. april 2006 Og det tar man hensyn til når det gjelder utlendinger i Norge? Det er dessuten snakk om et frivillig opphold. De verken må eller trenger å bo der. ← Det er endel utlendinger i Norge som ikke har klart (eller vil) lære seg norsk. Flere av dem er i Norge frivillig. I Spania får man forøvrig mer for pengene enn i Norge (maten + bolig er billigere enn her), pluss at temperatueren er gunstigere for eldre og syke. Jeg tror Norge tjener på "å sende" eldre og syke til varmere land, med tanke på benbrudd, alvorlige sykdommer etc. Har respekt for dine argumenter, men du har åpenbart aldri vært i Alfaz del Pi. De ble fryktelig snurt da spanjolene ikke ville stenge hovedgaten i byen- fordi det var 17. mai, må vite Jeg generaliserer, men jeg tror likevel ikke det dreier seg om en minoritet- folk som flytter til Spania, vil gjerne ha et "mini-Norge", bare med bedre temperatur. Vet ikke helt om jeg synes den holdningen er så fryktelig sympatisk... Særlig ikke når du sammenligner med Hagens uttalelser om utlendinger i Norge ← Nei, jeg har bare vært i Torrevieja, men kjenner til Alfaz. Det er alltid noen som blir snurt over noe. Jeg tror at de som er sure er i mindretall, men at de som ikke synes det gjør noe ikke går til avisene. Og jeg er enig med deg, jeg tror mange vil ha et mini-Norge i Spania.
Gjest Gjesten Skrevet 25. april 2006 #24 Skrevet 25. april 2006 (endret) Men så lenge Spania er i EU, og vi i EØS, så får nordmenn i Spania gratis helsetilbud på linje med spanjolane, og også skule. Dermed lurer no eg personleg litt på kor mykje dei tener på dei norske innvandrarane. Det er både ein del fyll og barn som går for lut og kaldt vatn i den norske kolonien der såvidt eg ser i avisene, dette kostar! Spania er ikkje eit U- land som bør takke og bukke for å få oss fantastiske nordmenn på besøk, det kan det vere lurt å ha i mente. Endret 25. april 2006 av attegløyma
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2006 #25 Skrevet 25. april 2006 Det er endel utlendinger i Norge som ikke har klart (eller vil) lære seg norsk. Flere av dem er i Norge frivillig. ← Ja, det er det jeg mener. Har du samme holdning til disse menneskene? (Altså "spesielt de eldre, har vanskeligheter med å lære seg et nytt språk. Mennesker har mye lettere å ta til seg lærdom når de er unge, det vet "alle"." )
lillesky Skrevet 25. april 2006 #26 Skrevet 25. april 2006 Det er både ein del fyll og barn som går for lut og kaldt vatn i den norske kolonien der såvidt eg ser i avisene, dette kostar! ← Det er det i Norge også, dessverre. I Torrevieja, f.eks., er det et lite norsk miljø, så alle vet alt om alle, og når det dukker opp slike tragiske saker, så vet alle det, også avisene. Det er foreldre i Norge som flykter fra barnevernet i Norge til Spania, de koster ikke den spanske staten, for disse barna begynner ikke på skole i Spania. Ja, det er det jeg mener. Har du samme holdning til disse menneskene? (Altså "spesielt de eldre, har vanskeligheter med å lære seg et nytt språk. Mennesker har mye lettere å ta til seg lærdom når de er unge, det vet "alle"." ) ← Ja, jeg skjønner godt at eldre som kommer til Norge har vanskeligheter med å lære seg norsk. Det er flere pakistanske eldre i Norge som har bodd her helt siden de var unge uten å ha lært seg norsk, det blir en annen sak.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2006 #27 Skrevet 25. april 2006 Ja, jeg skjønner godt at eldre som kommer til Norge har vanskeligheter med å lære seg norsk. Det er flere pakistanske eldre i Norge som har bodd her helt siden de var unge uten å ha lært seg norsk, det blir en annen sak. ← Beklageligvis er det ikke mange som bryr seg om å finne ut av hvor lenge de har bodd i landet før de trekker konklusjonen at de ikke "gidder" å lære seg norsk. Dessuten, som du skrev tidligere, det er ikke alle som har like godt språkøre. Hagen og co. tar ikke hensyn til slikt.
Bønna Skrevet 26. april 2006 #28 Skrevet 26. april 2006 Jeg vet ikke helt jeg... når man hører at nordmenn på solkysten etablerer egne gettoer for å slippe å forholde seg til ikke-norsktalende så blir det vel ikke så ulikt situasjonen mange påstår at utlendinger i Norge er i?← Du har helt rett i det. Men det jeg ikke skjønner hvorfor så mange tror at dette faktum er et argument mot kritikerne av innvandring og multikulti. Det beviser jo bare at like barn leker best. Det multikulturelle samfunn er en umulighet. Innvandrerne vil aldri bli integrert med urbefolkningen. Enten det er negre fra den somaliske landsbygda i Oslo. Eller nordmenn i Spania. Dessuten er det sentrale forskjeller her. De økonomiske er allerede nevnt i denne tråden, så den biten skal jeg ikke komme nærmere inn på. Men jeg vil på det sterkeste fremheve to viktige momenter i synkende rekkefølge. For det første vil ikke den norske innvandringen til Spania medføre noen som helst demografiske endringer av betydning. Slik innvandringen til Norge gjør. For det andre er nordmenn i Spania langt mer kompatible, med urbefolkningens kultur, enn en rekke av de gruppene som i stort antall innvandrer til Norge i dag.
lillesky Skrevet 26. april 2006 #29 Skrevet 26. april 2006 Innvandrerne vil aldri bli integrert med urbefolkningen. Enten det er negre fra den somaliske landsbygda i Oslo. Eller nordmenn i Spania. ← Jeg er enig i at innvandrere som kommer til Norge (ofte pga. nød) ikke kan sammelignes med nordmenn som flytter til Spania (pga. klima, men også økonomisk). Likevel, jeg kjenner en som bor på Gran Canaria (Spania), han studerte spansk på universitet i Spania, og har nesten bare spanske venner på øya. Han er integrert i det spanske samfunnet så godt som det går an! Hadde bare flere gjort som han: lært seg spansk skikkelig! Det er da man får best utbytte av oppholdet.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #30 Skrevet 27. april 2006 Det multikulturelle samfunn er en umulighet. Innvandrerne vil aldri bli integrert med urbefolkningen. ← Det er jeg ikke enig i. Ja, det krever en innsats fra begge parter, men absolutt ingen umulighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå