Gå til innhold

Norske sykehjem i Spania


sushigirl

Anbefalte innlegg

Det skrives i avisene om norske sykehjem i Spania, og at vi skal ta så godt vare på de som har "utvandret" dit. Blir vi nordmenn glade for at utlendinger kommer hit og samler seg i flokk? Nei, det er de imot. Alle utlendinger skal lære seg norsk og integreres og i det hele tatt. Burde ikke det også gjelde for nordmenn i Spania? Burde ikke de lære seg spansk og rette seg etter hvordan ting er der nede? Skal de da ha egne sykehjem i Spania der de ansatte må lære seg norsk? Får ikke dette helt til å stemme jeg, da...

Hadde vi godtatt det her til lands?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tviler på at det er SPANJOLENE som sitter igjen med regninga for kalaset. De er nemlig smarte nok til å ikke bry seg så lenge de ikke får ekstra utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de utlendingene som kommer til Norge er lavstatusflyktninger, dvs. Norge får tildelt restene som USA og andre ressurssterke land ikke ønsker. Norge sitter igjen med "klientene", de som ikke kan bidra med så mye, men som suger fra sugerøret statskassen likevel, de er mottakere.

Det blir annerledes med nordmenn på eldresentre i utlandet, fordi Norge og nordmenn betaler for seg selv, holder seg for seg selv og merkes knapt av det landet de er i. Nordmenn er mer ressurstterke og vet hva de vil, og er man det kan man finne seg til rette ganske mange steder rundt om i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir annerledes med nordmenn på eldresentre i utlandet, fordi Norge og nordmenn betaler for seg selv, holder seg for seg selv og merkes knapt av det landet de er i. Nordmenn er mer ressurstterke og vet hva de vil, og er man det kan man finne seg til rette ganske mange steder rundt om i verden.

Jeg vet ikke helt jeg... når man hører at nordmenn på solkysten etablerer egne gettoer for å slippe å forholde seg til ikke-norsktalende så blir det vel ikke så ulikt situasjonen mange påstår at utlendinger i Norge er i?

Og når den mest kjente Spania-nordmannen av alle, Carl I Hagen, mener at spanjoler som skal jobbe for nordmenn i Spania må lære norsk (ref dagens nettaviser), så er vel egentlig ytterligere kommentarer overflødig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var nettopp Hagens mening jeg leste i dag, som fikk meg til å reagere. Synes det høres litt bak mål ut, hvis vi selv skal gjøre akkurat det utlendinger som kommer hit blir beskyldt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II

Nordmenn i Spania skal lære seg Spansk. De skal holde seg til Spanske lover og regler. De skal inn i det Spanske samfunn. Vist de vil bo i Spania ja da får de lære seg og leve som en Spanjol.

At Hagen i det helle tatt sier hva Spanjoler skal gjøre i sitt eget land altså Spania er helt bak mål.

Hadde jeg vert den Spanske statsminister så hadde jeg nektet han adgang til Spania og forlangt at de Nordmenn som er i Spania skulle ha lært seg Spansk og om de ikke gjorde det så kast dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordmenn i Spania skal lære seg Spansk. De skal holde seg til Spanske lover og regler. De skal inn i det Spanske samfunn. Vist de vil bo i Spania ja da får de lære seg og leve som en Spanjol.

At Hagen i det helle tatt sier hva Spanjoler skal gjøre i sitt eget land altså Spania er helt bak mål.

Hadde jeg vert den Spanske statsminister så hadde jeg nektet han adgang til Spania og forlangt at de Nordmenn som er i Spania skulle ha lært seg Spansk og om de ikke gjorde det så kast dem ut.

:klappe:

Ble helt flau da det for ett par år siden ble vist et TV program om langtidsferierende nordmenn i Spainia. Mange av dem eide jo ikke respekt for spanjolene og landet de var på besøk i.

Lurer på hvordan vi hadde tatt det hvis spanjolene kom hit og tok seg tilrette på samme måte som mange av nordmenne i Spania gjør?

Endret av tilli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det høres ut som om det ikke bare er jeg som reagerer. Takk og lov! Når jeg var liten, prøvde min mor å lære meg et ordtak de måtte følge på skolen. "Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg". Tror jaggu det sitter, gitt! ;)

Nei, synes nordmenn som frivillig bosetter seg i utlandet skal følge lokal skikk og bruk, og prøve å leve som de lokale innbyggerne, slik vi forventer at utlendinger som kommer hit skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utlendinger i Norge koster alle nordmenn mer i skatt. Nordmenn i utlandet koster ikke vertslandene annet enn at de får mer inntekter fordi nordmenn har penger til å forbruke.

Nordmenn i utlandet som er i arbeidslivet må selvsagt kunne vertslandets språk! Men eldre pensjonister som praktisk talt er harmløse må da ikke kunne språket der! :overrasket:

Muslime pensjonister i norge må ikke kunne norsk hvis de ikke vil....men muslimer som ønsker jobb i Norge må lære språket, også av hensyn til sine barn!

Ser dere virkelig ikek forskjeller her? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II

bor de i Spania burde de lære seg Spansk. Det har ingenting og si om de er pensjonister.

Si meg er det de nordmenn som bor i Spania som skal følge spanske lover eller er det Spanjolene i sitt eget land som skal følge Norske ?

Bor man i et aent land ( utenfor Skandinavia ) så skal man lære seg språket så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utlendinger i Norge koster alle nordmenn mer i skatt. Nordmenn i utlandet koster ikke vertslandene annet enn at de får mer inntekter fordi nordmenn har penger til å forbruke.

Nordmenn i utlandet som er i arbeidslivet må selvsagt kunne vertslandets språk! Men eldre pensjonister som praktisk talt er harmløse må da ikke kunne språket der!  :overrasket:

Muslime pensjonister i norge må ikke kunne norsk hvis de ikke vil....men muslimer som ønsker jobb i Norge må lære språket, også av hensyn til sine barn!

Ser dere virkelig ikek forskjeller her? :overrasket:

Jeg synes at alle som flytter til et annet land bør prøve å lære seg språket uansett. Fordi nordmenn er heldige og kommer fra et rikt land så skal de særbehandles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bor de i Spania burde de lære seg Spansk. Det har ingenting og si om de er pensjonister.

Si meg er det de nordmenn som bor i Spania som skal følge spanske lover eller er det Spanjolene i sitt eget land som skal følge Norske ?

Bor man i et aent land ( utenfor Skandinavia ) så skal man lære seg språket så enkelt er det.

Hvem har bestemt at det er sort/hvitt?

Jeg synes man skal se an enkelttilfellene: er man ute av arbeidslivet så kan de velge selv, er de mellom 0 og f.eks. 55 år må de lære språket. Pensjonister skal stort sett bare hygge seg og har tilholdssted i fast leilighetskompleks: det er derfor opp til dem hva de vil gjøre. Det samme gjelder jo studenter: mange av dem gidder jo ikke lære språket i det landet de studerer i, de snakker engelsk med venner og får undervisning på engelsk, selv i Spania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en stor forksjell og studere i et land. Og bo fast der

Jepp. Og på samme måte er det forskjell på å være ung fastboende og pensjonert fastboende. Er man ung skal man fungere i arbeidslivet, samt at man kanskje har/skal få barn som også må lære språket. Er man pensjonert spiller det vel ingen rolle hvilket språk de snakker? Så lenge de klarer å gjøre seg forstått, f. eks på engelsk?

Og hva spanske ansatte som skal lære norsk gjelder - vi har da norske ansatte som må lære andre språk her og, for eksempel i forbindelse med skoler, slik at barn av innvandrere har noen som snakker samme språk som dem på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.  Og på samme måte er det forskjell på å være ung fastboende og pensjonert fastboende.  Er man ung skal man fungere i arbeidslivet, samt at man kanskje har/skal få barn som også må lære språket.  Er man pensjonert spiller det vel ingen rolle hvilket språk de snakker?  Så lenge de klarer å gjøre seg forstått, f. eks på engelsk?

Og hva spanske ansatte som skal lære norsk gjelder - vi har da norske ansatte som må lære andre språk her og, for eksempel i forbindelse med skoler, slik at barn av innvandrere har noen som snakker samme språk som dem på skolen.

:klappe::klappe::Nikke:

Virker som om det er mye svart/hvitt tenkning her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det å kunne språket i landet man bor i (for innvandrere/innflyttere) er først og fremst helt nødvendig for skolebarn og foreldre som skal jobbe i landet.

Pensjonister er en gruppe som ikke er høyt prioritert på "på død og liv kunne språket"-listen...

Herregud, se litt klart her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter en til et nytt land må en forholde seg til normer, lover, regler, språk, kultur ol som fins i det aktuelle landet. Norske pensjonister i Spania bør rette seg etter dette, slik vi forventer at innvandrere i Norge innretter seg etter vårt land.

Jeg mener at en norsk pensjonist i Spania ikke kan forvente at pleieren på sykehjemmet skal kunne snakke norsk. De bor tross alt i Spania, og har valgt det selv.

Endret av Majka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske eldreinstitusjoner i utlandet har som regel norske ansatte! Akkurat som norske skoler i utlandet, de har norske lærere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud...

Hvis de absolutt skal bo i Spania - noe som attpåtil er deres eget fria valg - får de jammen meg slutte å kreve at spanjolene skal lære seg norsk! Nordmennene der nede får heller lære seg spansk.

Jeg er enig i at utlendinger som vil jobbe i Norge skal lære seg norsk, men når vi venter at utlendinger i Norge skal snakke norsk, så får nordmenn som vil bo i utlandet lære seg språket der.

Det var dette med liv og lære, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...